پرستاری از سالمند پوشکی - طلوع طب

یکی از علل مهم نیاز سالمندان به پوشک، بی اختیاری ادرار است. در این حالت شخص سالمند دیگر قادر به نگهداری ادرار خود نیست. قبول کردن این مساله برای اکثر سالمندان و اعضای خانواده آن ها دشوار است. این سختی در موارد زیادی منجر به این شده که سالمندان هیچ اقدامی در این خصوص نکنند و سعی کنند به همان حالت قبل به زندگی خود ادامه دهند که امکان پذیر نیست. بهترین راه حل برای افراد دچار بی اختیاری ادرار یا مدفوع استفاده از پوشک است. پرستاری از سالمند پوشکی با خود چالش ها و سوالاتی به همراه می آورد که در این مقاله به آن ها می پردازیم.

چه زمانی لزوم استفاده از پوشک بزرگسالان فرا می رسد؟

اگر سالمند دچار بی اختیاری مداوم است، باید برای ارزیابی اولیه و احتمالاً درمان با پزشک صحبت کند. گاهی اوقات، پزشک ممکن است به سالمند توصیه کند به یک اورولوژیست مراجعه کند. گاهی اوقات، دارو یا درمان های دیگر (از تغییر رژیم غذایی گرفته تا جراحی) می تواند مشکل را حل کند. اما این راهکارها همیشه نمی توانند بی اختیاری که به دلیل افزایش سن رخ داده را به طور کامل از بین ببرند. در این حالت شاید زمان آن رسیده باشد که استفاده از پوشک بزرگسالان را در نظر بگیرید.

انواع پوشک مورد استفاده برای اشخاص سالمند

پوشک های زیادی برای حل مشکل بی‌ اختیاری ادرار سالمندان در بازار موجود است. برخی از این پوشک ها عبارتند از:

پوشک های یک بار مصرف: این پوشک ها پارچه ای و نازک هستند برای افرادی که میزان بی اختیاری در آن ها کمتر از متوسط است مناسب هستند.

پوشک های چند بار مصرف: این پوشک های دوست دار محیط زیست، برای سالمندان با پوست حساس و نسبتا مستقل کاربرد دارد و بارها و بارها قابلیت استفاده دارند.

پوشک های پوشیدنی: فرم این پوشک ها به شکل لباس زیر است و جذب بسیار زیادی دارند و احتمال میزان نشتی در آن ها بسیار پایین است.

هنگام پرستاری از سالمند پوشکی به چه نکاتی توجه کنیم؟

پرستاری از سالمند پوشکی، کاری  حساس و نیازمند توجه است. این کار باید به شیوه ای انجام گیرد که به شان و منزلت انسانی سالمند خدشه ای وارد نگردد و استقلال وی حفظ شود. در این میان نکاتی هم وجود دارد که توجه به آن ها به راحتی بیشتر سالمند کمک می کند.

  1. تعویض منظم پوشک خطر ابتلا و عفونت را کاهش می دهد.
  2. اندازه پوشک باید مناسب فرد سالمند باشد.
  3. پوشکی که هنگام خواب استفاده می شود باید بسیار راحت باشد.
  4. تعویض پوشک باید به ملایمت و آرامی انجام شود تا پوست حساس سالمند آسیب نبیند.

مزایا و فواید استفاده از پوشک برای سالمندان

پرستار سالمند در منزل- طلوع طب

استفاده از پوشک برای سالمندان به علت جلوگیری از نشتی ادرار احساس راحتی برای سالمند در حین انجام فعالیت های روزانه فراهم می کند و استرس و اضطراب ناشی از بروز لکه ادرار را کاهش می دهد.

برای پرستاری از سالمندان پوشکی چگونه اشخاص مسن را می توان متقاعد کرد که پوشک بپوشند؟

نیاز به پوشک می تواند برای حیثیت یک فرد مسن ویران کننده باشد، اما این نیاز، بخشی طبیعی از فرآیند پیری است. فرقی نمی ‌کند از والدین خود مراقبت کنید یا از عزیزان دیگری، کمک به آن ها برای عادت کردن دوباره به پوشک ممکن است کمی زمان بر باشد، اما در نهایت ارزشش را دارد. در اینجا چند مرحله برای متقاعد کردن سالمندان به پوشک وجود دارد:

مقابله با مرحله انکار در سالمندان

اولین کاری که باید هنگام تلاش برای متقاعد کردن اشخاص مسن برای پوشک انجام دهید، مقابله با انکار آنها است. اگر سالمندان فکر می‌کنند استفاده از پوشک مایه شرمساری آن ها است، به این نکته اشاره کنید که این اتفاق می تواند برای همه اتفاق بیفتد و فرقی نمی‌کند چقدر پیر و جوان باشد. اگر آنها می گویند که بی اختیاری در تمام مدت برایشان زیاد اتفاق نمی افتد، می توانید به این موضوع اشاره کنید که بالاخره این اتفاق می افتد و حتی اگر فقط هر چند ماه یک بار اتفاق بیفتد، وجود پوشک باعث آرامش خاطر و آسودگی آن ها می شود و ممکن است آنها را در موقعیت های حساس از شرمساری در ملاء عام نجات دهد و از غافلگیر شدن آن ها که می تواند اتفاقی تحقیرکننده باشد، جلوگیری کند.

از واژه پوشک استفاده نکنید

هیچ کس نمی خواهد پوشک بپوشد، با این حال، اگر می‌خواهید عزیزتان در خانه‌اش بماند و کرامت خود را حفظ کند، متقاعد کردن او برای استفاده از پوشک ممکن است فقط یک مرحله ضروری در این فرآیند باشد. شما می توانید با انتخاب دقیق کلمات، قبول این فرآیند را آسان تر کنید. مثلا به جای کلمه پوشک، از لباس زیر، لباس بی اختیاری یا وسیله محافظ استفاده کنید. در مورد پوشک نیز مانند هر لباس دیگری صحبت کنید.

علت بی اختیاری ادرار را مشخص کنید

با فرض اینکه از یکی از عزیزان سالخورده مراقبت می کنید که کنترل کمی بر مثانه و یا روده خود دارد یا اصلاً کنترلی ندارد، مطمئن شوید که او بیماری یا شرایطی ندارد که می تواند منجر به بی اختیاری ادرار یا مدفوع شود. عوامل زیادی وجود دارد از سکته مغزی گرفته تا زوال عقل  که می تواند باعث بی اختیاری در فرد مورد علاقه شما شود، بنابراین مهم است که او توسط پزشک معاینه شود. اگر بیماری خاصی، بی اختیاری را ایجاد کرده باشد، ممکن است بشود با دارو پیشرفت آن را کند یا متوقف کرد. اگر نه، ممکن است بخواهید گزینه های دیگری مانند استفاده از پوشک را بررسی کنید.

از یک دکتر یا یک دوست کمک بگیرید

برای وا داشتن افراد مسن لجباز به انجام کاری، به کمک نیاز خواهید داشت. به همین دلیل است که باید از پزشک یا دوست صمیمی آنها بپرسید که آیا می توانند با شخص سالمند صحبت کنند و او را متقاعد کنند که پوشک بپوشد. گفتن لزوم استفاده از پوشک، توسط شخص دیگری بسیار مؤثرتر از این است که خودتان آن را بگویید.

پرستار سالمند در منزل- طلوع طب

به سالمندان اجازه دهید مسائل را پردازش کنند

گام بعدی برای متقاعد کردن عزیزان سالمند برای استفاده از پوشک، درک این موضوع است که آنها در حال گذراندن یک فرآیند دشوار هستند. ممکن است به نظر برسد که این تغییرات به سرعت اتفاق می‌افتد، و ممکن است طول بکشد تا سالمندان با نقش جدید خود سازگار شوند. درک این که فرآیندی وجود دارد و به آنها فرصت می دهید تا آن فرآیند را طی کنند، به سالمند کمک می کند پوشک را به عنوان یک تغییر مثبت بپذیرد و با پوشیدن آن احساس راحتی بیشتری کند.

برای پرستاری از سالمند پوشکی چه وسایلی مورد نیاز است؟

اولین وسیله ای که برای پوشک کردن سالمند مورد نیاز است، دستمال مرطوب و پوشک هستند. در مرحله بعدی یک کیسه زباله و یک پارچه دو لایه نیز مورد نیاز است.

پوشک کردن و تعویض پوشک سالمندان چه مراحلی دارد؟

مرحله اول: پوشک را بدون تماس دست با ناحیه استرلیزه شده داخل پوشک، از طول تا بزنید.

مرحله دوم: شخص سالمند را روی پارچه دو لایه بخوابانید به طوری که از پهلو روی پارچه قرار بگیرد.

مرحله سوم: پوشک تا شده را در بین پاهای شخص سالمند قرار دهید و به سمت بالا بیاورید به طوری که قسمت کشی پوشک به روی کمر سالمند برسد.

مرحله چهارم: پوشک را باز کرده و از سالمند بخواهید به پشت بخوابد.

مرحله آخر: پس از تمیز کردن پوست سالمند با کمک دستمال مرطوب، چسب های پوشک را به دقت ببندید و دستکش و دستمال مرطوب استفاده شده را در سطل زباله قرار دهید و دستان خود را به دقت بشویید.

در حین پرستاری از سالمند پوشکی به چه عواملی باید دقت شود؟

برخی از نکاتی که در حین تعویض پوشک باید رعایت کنید به شرح زیر هستند:

  • ابتدا پوشک کثیف را باز کنید و در کیسه زباله قرار دهید. سپس دستان خود را بشویید و کامل خشک کنید. بعد از دستکش استریل استفاده کنید و سپس اقدام به بستن پوشک جدید کنید.
  • تخت سالمند را به گونه ای تنظیم کنید که فشاری به سالمند وارد نشود.
  • هنگام انتخاب پوشک جدید به سایز آن توجه کنید.
  • چسب های پوشک را به دقت ببندید.
  • زمان مناسب برای عوض کردن پوشک را به خاطر بسپارید.
  • برای تمیز کردن پوست سالمند به کمک دستمال، دستمال را از سمت جلو به سمت عقب سالمند بکشید تا از بروز عفونت جلوگیری شود.

چگونه می توان از زخم بستر سالمند جلوگیری کرد؟

با توجه به اینکه افراد سالمند بیشتر زمان خود را در حالت درازکش و خوابیده می گذرانند، احتمال بروز زخم بستر در این افراد پدید می آید. پیشنهاد می شود برای جلوگیری از زخم بستر هر دو ساعت یک مرتبه، پوزیشن سالمند را برای جلوگیری از زخم بستر تغییر دهید.

چه مواد غذایی برای سالمندان پوشکی مناسب نیست؟

برخی مواد غذایی که برای سالمندان مناسب نیستند، شامل غذاهای آبکی، مشروبات الکلی، چای، نسکافه، قهوه، شکلات و سایر مواد کافئین دار هستتند. همچنین برای اینکه سالمند دچار دشواری کمتری شود توصیه می شود مصرف مایعات و آب در شب بهتر است محدود شود.

پرستاری از سالمند پوشکی در منزل چه فوایدی دارد؟

پرستار سالمند در منزل- طلوع طب

اکثر سالمندان تمایل دارند که دوران سالخوردگی خود را به جای سپری کردن در بیمارستان ها یا خانه سالمندان، در منزل و در کنار عزیزان خود بگذرانند یعنی جایی که در آن احساس امنیت می کنند و شاد هستند. سالخوردگی با خود ناتوانایی هایی به دنبال می آورد که در بسیاری از موارد گریز ناپذیر هستند. یکی از این مشکلات بی اختیاری ادارار یا مدفوع است که در این مواقع، استفاده از پوشک ضرورت پیدا می کند. در چنین شرایطی می توان به استفاده از خدمات پرستاری از سالمند پوشکی در منزل اقدام کرد. به این شکل سالمند هم در محیط امن خانه خود باقی می ماند و هم از خدمات تخصصی یک پرستار در منزل خود بهره می برد. در این حالت، روحیه سالمندان تقویت می شود و این امر در بهبود حال جسمانی آنان نیز تاثیر می گذارد.

هزینه پرستاری از سالمند پوشکی به چه میزان است؟

پرستاری از سالمند پوشکی کاری دشوار و طاقت فرسا است و برای همین به طور معمول هزینه بالاتری از سایر خدمات پرستاری دارد. هزینه این خدمات با توجه به تعداد روز و ساعات کار پرستار، میزان توانایی سالمند و دفعات مورد نیاز برای تعویض پوشک تعیین می شود. موارد دیگری نیز ممکن است بر هزینه پرستاری از سالمند پوشکی اثر بگذارند. مجموعه طلوع طب، یک مجموعه با پرسنل مجرب است که انواع خدمات پرستاری از جمله پرستاری از سالمند پوشکی، پرستاری از سالمند شبانه روزی و … را به صورت تخصصی ارائه می دهد. جهت اطلاع دقیق از هزینه ها و مشاوره رایگان می توانید با مجموعه طلوع طب تماس بگیرید.

برای درخواست اعزام پرستار سالمند فرم زیر را پر کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیریم.

    امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

      پشتیبانی 24 ساعته: 02191012121 / 02188692880