فیزیوتراپی ریه در منزل - طلوع طب

فیزیوتراپی تنفسی که به آن فیزیوتراپی ریه نیز گفته میشود یکی از سریع ترین روش ها برای بهبود روند تنفس در افرادی است که به بیماری های ریوی مبتلا هستند. این روش در واقع باعث میشود که بیمار بتواند راحت تر نفس بکشد و در فرآیند تنفس، سختی احساس نکند. اگر فرد بیمار نتواند برای دریافت فیزیوتراپی ریه به مراکز درمانی مراجعه نماید، فیزیوتراپی ریه در منزل یک راهکار ایده آل است.

لازم به ذکر است که وقتی فرد دچار اختلال در فرآیند تنفس باشد، این اختلال روی کارهای روزمره و زندگی عادی او نیز تاثیر میگذارد و فرد به راحتی نمیتواند کارهای روزمره حتی حفظ تعادل و راه رفتن و غذاخوردن را به درستی انجام بدهد.

در واقع میتوان گفت تنفس، مهمترین عامل حیاتی یک انسان است که اختلال در آن کلیه ارگان های دیگر را تحت تاثیر قرار میدهد و آن ها را با اختلال مواجه میسازد. در چنین شرایطی فیزیوتراپی ریه میتواند یک راه حل ایده آل باشد.

اگر بیمار مبتلا به اختلالات ریوی هستید و یا یکی از اعضای خانواده شما با مشکل تنفسی مواجه شده و پزشک برای او فیزیوتراپی ریه تجویز کرده است، میتوانید با شماره تلفن ۸۸۶۹۲۸۸۰-۰۲۱  تماس بگیرید و  از خدمات فیزیوتراپی ریه در منزل مرکز طلوع طب استفاده نمایید.

فیزیوتراپی ریه شامل چه مواردی است؟

فیزیوتراپی تنفسی شامل تمرینات و حرکاتی است که به کمک آنها، بیمار توانایی خود را در نفس کشیدن تقویت میکند و ضعف عضلات مرتبط با ریه اندام تنفسی برطرف میشود. علاوه بر این فیزیوتراپی ریه باعث تخلیه شدن ترشحات ریه و همین موضوع تنفس را برای فرد بیمار راحت تر میکند. اگر بخواهیم لیستی از خدمات فیزیوتراپی ریه در منزل در اختیار شما قرار دهیم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • متخصص فیزیوتراپی با ارائه تمریناتی، به بهبود راه های تنفسی بیمار کمک میکند و به سرفه های ممتد بیمار پایان میدهد. یکی از این روش ها معمولاً تنفس شکمی است که به بیمار باید در حضور فیزیوتراپیست آن را تمرین کند و در غیاب او این کار را به شکل یک عادت دربیاورد و به طور مرتب انجام بدهد.
  • اگر بیمار دچار تنگی نفس ناشی از بروز مشکل در قفسه سینه مبتلا شده باشد، فیزیوتراپیست، حرکاتی را به بیمار آموزش میدهد که عملکرد قفسه سینه را بهبود دهد و به این ترتیب تحرک پذیری آن به مقدار مورد نیاز افزایش یا کاهش پیدا کند.
  • گاهی اوقات بیماران دچار اسپاسم عضلانی در قفسه سینه میشوند، در این شرایط فیزیوتراپیست به بیمار کمک میکند که گرفتگی عضلانی یا همان اسپاسم برطرف شود و بیمار بتواند به راحتی و بدون احساس درد و مشکل در ناحیه قفسه سینه، تنفس کند.
  • در برخی موارد ترشحات ریه، راه تنفس بیمار را سخت و یا حتی مسدود میکند. در این صورت فیزیوتراپیست روش هایی را پیش میگیرد که منجر به تخلیه ترشحات ریه شده و گرفتگی های تنفسی را رفع میکند. به این ترتیب بیمار راحت تر نفس میکشد و احساس بهتری خواهد  داشت.
  • افرادی که برای تنفس دچار مشکل هستند، معمولا برای نفس کشیدن کالری یا همان انرژی بیشتری مصرف میکنند. این موضوع نشان دهنده ضعیف بودن عضلات تنفسی و ریوی فرد برای فرآیند نفس کشیدن است. در این شرایط فیزیوتراپیست ضمن تقویت عضلات ریه و تنفسی فرد بیمار، تمریناتی را به بیمار آموزش میدهد که فرد برای انجام دم و باز دم، انرژی کمتری را مصرف نماید.

اگر فرآیند فیزیوتراپی ریه در منزل بیمار انجام شود، به دلایلی از جمله رعایت اصول نظافت به ویژه برای فرد مبتلا به بیماری های تنفسی که ریه حساسی دارد، روند بهبودی سریعتر طی میشود. علاوه بر این فرد بیمار در منزل خودش احساس امنیت و آرامش بیشتری دارد.

مرکز مراقبت های پزشکی و پرستاری طلوع طب، یکی از مراکز درجه یک تهران در ارائه خدمات فیزیوتراپی ریه در منزل است که میتوانید برای دریافت این خدمات با همکاران ما در تماس باشید.

خدمات دیگر ما: پرستار بیمار

مزایای فیزیوتراپی تنفسی در منزل

شاید برایتان سوال باشد که تفاوت مراجعه حضوری به مراکز درمانی برای دریافت فیزیوتراپی ریه با اعزام پزشک به منزل بیمار چیست؟ و یا اعزام پزشک به منزل چه برتری هایی در مقابل مراجعه به مراکز درمانی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بنا به دلایل مختلفی که در ادامه آنها را به طور کامل برای شما توضیح میدهیم، دریافت فیزیوتراپی ریه در منزل روش بهتر و مناسب تری است. اما دلایل ما برای اثبات این موضوع چیست؟

صرفه جویی در زمان 

اولین موضوع صرفه جویی در زمان برای فرد بیمار است. به این صورت که فرد به جای صرف زمان خود در ترافیک پر حجم کلان شهرهایی مثل تهران، وقت خود را صرف سایر برنامه های روزانه اش میکند.

قرار نگرفتن در معرض آلودگی های محیطی

موضوع دیگر آلودگی هوا ناشی از تردد خودروها در خیابان های پر تردد و شلوغ است. این موضوع به ویژه برای افراد دارای بیماری های ریوی و تنفسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این افراد به خوبی میدانند که تنفس هوای دارای درصد سرب بالا تا چه اندازه میتواند بیماری آن ها را تشدید نموده و مشکلات تنفسی برایشان ایجاد نماید.

آرامش و راحتی برای بیمارا کم توان حرکتی 

اگر بیمار شما یک فرد کم توان به لحاظ حرکتی است و یا سن بالایی دارد، به احتمال زیاد قادر به راه رفتن و پیمودن مسیرهای طولانی برای مراجعه به مراکز درمانی نیست. در چنین شرایطی باز هم استفاده از خدمات فیزیوتراپی ریه در منزل، یکی از روش های کمک کننده برای بهبود بیمار است.

حضور افراد خانواده در کنار بیمار 

زمانی که فرد بیمار از خدمات فیزیوتراپی ریه در منزل استفاده میکند، اعضای خانواده در کنار او هستند. همین موضوع باعث میشود در صورتی که فرد در طول جلسات فیزیوتراپی نیاز به کمک، یا جا به جایی برای مراجعه به سرویس بهداشتی داشته باشد، یکی از اعضای خانواده به سرعت به فرد بیمار کمک کند. همچنین به لحاظ روانشناسی، حضور افراد خانواده برای فرد بیمار نوعی دلگرمی و آرامش خاطر محسوب میشود و روند درمان را سرعت میبخشد.

فیزیوتراپی ریه

پیگیری روند درمان بیمار از اطرافیان 

یکی دیگر از مزیت های فیزیوتراپی ریه در منزل این است که متخصص فیزیوتراپیست، روند درمان بیمار و توصیه پزشکی را به همراه تمرینات و حرکاتی که بیمار در طول روز باید انجام دهد و یا توصیه ها و پرهیزهای غذایی را به اطلاع خانواده بیمار میرساند. این موضوع به ویژه در بیمارانی که دارای فراموشی و آلزایمر میباشند، بسیار لازم و کمک کننده است. همچنین متخصص فیزیوتراپی ریه میتواند در هر جلسه وضعیت بدنی بیمار را از خانواده وی جویا شود و توصیه هایی مبنی بر تغییر سبک زندگی بیمار برای حصول نتیجه مطلوب تر به خانواده او داشته باشد.

به ویژه برای افرادی که در کلان شهر تهران زندگی میکنند و با ترافیک و آلودگی هوای تهران مواجه هستند، استفاده از خدمات فیزیوتراپی در منزل تهران، به سرعت میتوانند بیماری خود را بهبود دهند. یک تماس با مرکز طلوع طب کافیست تا بهترین و حرفه ای ترین متخصصین فیزیوتراپی ریه به همراه تجهیزات و لوازم مورد نیاز به منزل شما اعزام شود و شما را تا بهبودی کامل بیماری همراهی کند.

چه زمانی نباید فیزیوتراپی تنفسی انجام دهیم؟

فیزیوتراپی ریه مزایای زیادی برای بیماران ریوی دارد اما برخی موارد ممکن است به جای بهبود بیمار، موجب آسیب رسیدن به بیمار شود. از این رو لازم است بیماران ریوی را یک فیزیوتراپیست حرفه ای و با تجربه ویزیت نماید. شاید برایتان سوال باشد که در چه مواردی، بیمار کاندید استفاده از خدمات فیزیوتراپی ریه نیست؟ در پاسخ باید لیست زیر را در اختیار شما قرار بدهیم:

شکستگی قفسه سینه و دنده ها

یکی از مواردی که فرد بیمار به هیچ عنوان کاندید استفاده از خدمات فیزیوتراپی ریه نیست، زمانی است که شکستگی قفسه سینه و دنده ها است. چرا که ممکن است با انجام برخی تمرینات فیزیوتراپی ریه، مشکلات تنفسی فرد بیمار بدتر و شدید تر شده و آسیب دیدگی گسترش پیدا کند. به همین دلیل در شرایطی که بیمار دچار شکستگی قفسه سینه است، به هیچ عنوان فیزیوتراپی ریه توصیه نمیشود.

جراحی سر و یا مغز
یکی دیگر از موارد منع فیزیوتراپی ریه، زمانی است که فرد عمل جراحی مغز و سر را پشت سر گذاشته باشد. چرا که در برخی تمرینات فیزیوتراپی‌ تنفسی، سر باید به سمت پایین خم شود و پایین تر از بدن قرار بگیرد. لذا این عمل برای فردی که به تازگی جراحی مغز انجام داده است، توصیه نمیشود چرا که پایین گرفتن سر در این افراد، خون ریزی مغزی را تشدید کرده و شرایط بیمار را به مراتب بدتر میکند.

مشاهده خلط خونی در ترشحات حلقی بیمار 

اگر در تخلیه ترشحات ریه، در این ترشحات یا خلط ها، مقدار قابل توجهی خون دیده میشود، تمرینات فیزیوتراپی تنفسی بلافاصله باید متوقف شود و تمریناتی جایگزین شود که موجب آسیب بدنی برای فرد بیمار نباشد.

بیماران مبتلا به آسم شدید 

بیماران دارای آسم شدید، گزینه های مناسبی برای دریافت فیزیوتراپی‌ ریه نیستند. چرا که در این گونه بیماران، فیزیوتراپی تنفسی، نه تنها به فرد بیمار کمک نمیکند بلکه ممکن است موجب بدتر شدن بیمار شود.

افراد دارای بی ثباتی ریه 
افرادی که دارای بی ثباتی ریوی و قلبی هستند، از دیگر موارد منع استفاده از فیزیوتراپی‌ ریه میباشند. چرا که این افراد، به احتمال زیاد در یک بازه زمانی دچار افت فشار یا افزایش ناگهانی فشار خون میشوند.

بیماران مبتلا به تومور استخوانی 

اگر بیمار دارای تومور استخوانی باشد، نباید برای او فیزیوتراپی ریه انجام شود، مگر اینکه پزشک متخصص این روش درمانی را برای بیمار لازم و جایز بداند. لذا این دسته از بیماران لازم است قبل از شروع فیزیوتراپی‌های تنفسی به پزشک متخصص تومورهای استخوانی مراجعه و با پزشک مشورت نمایند.

مواردی که به آنها اشاره کردیم، رایج ترین بیماری هایی است که انجام فیزیوتراپی‌ تنفسی برای آنها توصیه نمیشود. چرا که ممکن است فیزیوتراپی ریه، وضعیت بیماری آنها را وخیم تر و حاد تر کند. لذا توصیه میشود قبل از شروع فیزیوتراپی‌های تنفسی با پزشک مورد اعتماد خود به طور کامل مشورت نمایید.

مدت زمان فیزیوتراپی تنفسی در منزل

مدت زمان لازم برای فیزیوتراپی‌ تنفسی به طور کامل به شرایط بیمار بستگی دارد. همچنین تعداد جلسات فیزیوتراپی به وضعیت جسمانی بیمار، روند بهبود بیماری، جواب دهی بدن بیمار و شدت بیماری وابسته است. اما به طور متوسط سه جلسه فیزیوتراپی‌ در طول یک هفته یعنی یک روز درمیان، میتواند کافی و اثربخش باشد. تعداد جلسات تا زمانی که بیمار به بهبودی کامل برسد، ادامه خواهد داشت. البته لازم است فیزیوتراپیست مهارت و تجربه کافی برای درمان بیمار را داشته باشد تا در صورت بروز مشکل برای بیمار، روش درمان را متوقف و تعویض نماید. چرا که فیزیوتراپی‌ ریه کمی پیچیده تر از فیزیوتراپی‌ سایر اعضای بدن است.

در طول فیزیوتراپی‌ ریه ممکن است با چه مشکلاتی مواجه شویم؟

با توجه به پیچیده بودن فیزیوتراپی ریه، یکی از سوالات شما عزیزان این است که بیمار در طول فیزیوتراپی ریه ممکن است با چه مشکلاتی مواجه شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم واقعیت این است که اگر پزشک شما بیماری را به شکل درست تشخیص داده باشد و در گام بعدی فیزیوتراپیست، به درستی تکنیک های فیزیوتراپی را برای بیمار به کار بگیرد، هیچ مشکل و آسیبی در طول فرآیند درمان برای بیمار به وجود نخواهد آمد. اما اگر بخواهیم لیستی از موارد احتمالی را به شما معرفی کنیم باید لیست زیر را در اختیار شما بگذاریم:

  • مشاهده خلط خونی در ترشحات بیمار که ممکن است همراه با سرفه شدید باشد و مقدار زیادی خون ترشح شده از دهان بیمار بیرون بریزد.
  • احساس درد توسط بیمار در حین جلسه فیزیوتراپی‌ و افزایش درد در جلسات بعدی، یک زنگ هشدار برای فیزیوتراپیست است. این موضوع نشان میدهد که آن روش درمانی و تمرین ها باید متوقف شود و روش دیگری برای بیمار در نظر گرفته شود.
  • اگر در حین انجام فیزیوتراپی‌ ریه، بیمار حالت سرگیجه، افت فشار و تهوع را تجربه کند، فیزیوتراپیست میبایست درمان را متوقف نموده و با بررسی بیشتر در مورد سایر فاکتورهای جسمانی بیمار، روش درمان را تغییر دهد.
  • یکی دیگر از علائمی که مشاهده آن مستلزم توقف در روش و تمرینات فیزیوتراپی‌ است، نفس نفس زدن بیمار حین جلسه میباشد. به طور خاص اگر در حین جلسه فیزیوتراپی ریه بیمار به نفس نفس زدن بیفتد، حتما باید درمان متوقف و دلیل تنفس های بریده و منقطع شناسایی شود.

مواردی که به آنها اشاره کردیم، مهمترین مواردی هستند که در صورت بروز هریک از آنها در بیمار، فیزیوتراپیست موظف است درمان را متوقف نموده و روش دیگری را با در نظر گرفتن وضعیت جسمانی بیمار در پیش بگیرد.

خدمات دیگر ما: مراقب کودک

فیزیوتراپی ریه در منزل

فیزیوتراپی تنفسی در منزل برای چه بیمارانی کاربرد دارد؟

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از بیماران و درخواست کنندگان خدمات فیزیوتراپی‌ ریه، به وجود می آید این است که فیزیوتراپی تنفسی در منزل برای چه بیمارانی اثربخش و مناسب است؟ در پاسخ به این سوال باید لیست زیر را در اختیار شما قرار بدهیم:

  • بیماران دارای عفونت پنومونی و آمفیزم
  • بیماران دارای تومور ریه برای بهبود تنفس و تقویت عضلات مربوط به نفس کشیدن بیمار
  • افراد دارای آسم و نفس تنگی
  • برای افرادی که عمل جراحی مربوط به شکم را پشت سر گذاشته اند برای تخلیه ترشحات و خلط
  • بیماران مبتلا به برونشیت مزمن و حاد که کهنه شده
  • کودکانی که به صورت مادرزادی دچار مشکلات ریوی و تنفسی هستند

مواردی که گفته شد میتوانند با استفاده از خدمات فیزیوتراپی‌ ریه در منزل بهبود پیدا کنند. از این رو میتوانید برای استفاده از این خدمات با مرکز طلوع طب ارتباط برقرار کنید تا فیزیوتراپیست حرفه ای، به همراه تجهیزات به منزل شما اعزام شود.

هزینه فیزیوتراپی ریه در منزل

یکی از مهمترین سوالات شما عزیزان به منظور درخواست خدمات فیزیوتراپی‌ ریه در منزل، هزینه این خدمات است. درباره این موضوع لازم است بگوییم تعرفه خدمات فیزیوتراپی‌ ریه در منزل مانند سایر تعرفه های پزشکی، در ابتدای هر سال توسط وزارت بهداشت به مراکز بهداشتی و درمانی اعلام میشود.

تعرفه فیزیوتراپی‌ ریه در منزل 1401 نیز به همین ترتیب از سوی وزارت بهداشت اعلام شده است. از این رو مرکز طلوع طب در دریافت هزینه ها مطابق تعرفه اعلام شده عمل میکند. به عبارت دیگر هزینه فیزیوتراپی‌ ریه در منزل یک هزینه ثابت و مصوب است. اما در صورت ارائه خدمات دیگر یا انتقال تجهیزات خاص توسط این مرکز به بیمار شما، امکان اضافه شدن هزینه وجود دارد.

البته شایان ذکر است که هدف اصلی مرکز طلوع طب، بهبود بیمارن و رضایت آنها از طی شدن فرآیند درمان است. به همین دلیل کلیه هزینه ها مطابق با مبلغ اعلام شده توسط وزارت بهداشت از بیماران دریافت خواهد شد.

برای اطلاع بیشتر از هزینه های اعزام فیزیوتراپیست به منزل بیمار و یا هزینه های جانبی مانند انتقال تجهیزات بر اساس نوع بیماری و سایر سوالاتی که در این زمینه برای شما وجود دارد، میتوانید همین حالا با مرکز طلوع طب تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت نمایید.

همچنین میتوانید در سایت مرکز طلوع طب برای همکاران ما پیام بگذارید و سوالات خود را زمینه بیماری و هزینه های مربوط به بیماری مطرح نمایید، تا در کوتاه ترین زمان ممکن به سوال شما در زمینه های مختلف از جمله هزینه ویزیت پزشک در منزل صبورانه پاسخ دهند.

جمع بندی و سخن پایانی

در این مطلب درباره فیزیوتراپی‌ ریه در منزل با شما صحبت کردیم. همچنین با توجه به حیاتی بودن مساله تنفس و اینکه مشکلات تنفسی، عملکرد سایر اعضای بدن شما را تحت الشعاع قرار میدهد. همچنین به دلیل تخصصی تر بودن فیزیوتراپی‌ ریه در مقایسه با سایر فیزیوتراپی‌ ها، بهتر است از یک فیزیوتراپیست حرفه ای کمک بگیرید.

همچنین در نظر داشته باشید که در مراکز درمانی پر تردد، انواع بیماری های عفونی، ویروس و میکروب ها وجود دار د. از این رو به افراد دارای بیماری های ریوی توصیه میشود حتی الامکان به جای تردد در این مراکز درمانی، از خدمات فیزیوتراپی‌ ریه در منزل مرکز طلوع طب استفاده نمایند.

مرکز طلوع طب علاوه بر خدماتی مانند فیزیوتراپی‌ ریه در منزل در شرق و غرب تهران، امکان اعزام پزشک عمومی و متخصص به منزل بیماران گرامی را به صورت شبانه روزی دارد. امیدواریم خواندن این مطلب اطلاعات ارزشمندی را پیرامون فیزیوتراپی‌ ریه در منزل در اختیار شما قرار داده باشد. در صورت نیاز به استفاده از خدمات فیزیوتراپی‌ ریه در منزل تهران، میتوانید همین حالا با شماره تلفن ۸۸۶۹۲۸۸۰-۰۲۱  تماس بگیرید و ضمن دریافت مشاوره رایگان، نوبت ویزیت دریافت نمایید.

برای درخواست خدمت فیزیوتراپی ریه در منزل فرم زیر را پر کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیریم.

    امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

      پشتیبانی 24 ساعته: 02191012121 / 02188692880