فیزیوتراپی زانو در منزل - طلوع طب

احساس درد در ناحیه زانو، یکی از شایع ترین دردهایی است که اکثر افراد آن را طول زندگی خود تجربه میکنند. به ویژه با افزایش سن، این موضوع شیوع بیشتری دارد. در چنین شرایطی معمولاً برای بهبود درد، بسیاری از پزشکان ارتپد و متخصصین زانو، درمان با فیزیوتراپی زانو در منزل را به بیماران پیشنهاد میکنند.

چرا که این روش درمانی یکی از کم خطر ترین و پر فایده ترین روش ها برای درمان زانو درد است. به عبارت دیگر این روش را پس از درمان با دارو، یکی از روش های غیر تهاجمی برای درمان درد زانو شناخته میشود. اما از آن جایی که بسیاری از بیماران به دلایل مختلف از جمله کهولت سن و یا دوری از ترافیک و سایر دلایل دیگر که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، ترجیح میدهند از خدمات فیزیوتراپی زانو در منزل استفاده کنند.

یکی از بهترین و معتبرترین مراکز ارائه دهنده خدمات فیزیوتراپی زانو در منزل، مرکز طلوع طب است که با در اختیار داشتن کادر مجرب و خدمات شبانه روزی، میتواند در این امر شما را یاری نماید. در این مقاله میخواهیم شما را با مزیت های فیزیوتراپی در منزل آشنا کنیم.

دلایل ابتلا به زانو درد

از آن جایی که زانو از ترکیب دو مفصل تشکیل شده است، اگر آسیبی به این ناحیه وارد شود، موجبات اختلال در حرکت فرد را به وجود می آورد. همچنین در صورتی که این آسیب شدید باشد و یا به دلیل عدم رسیدگی، آسیب دیدگی پیشرفت کند، دشواری حرکت فرد را بیشتر خواهد کرد.

اگر بخواهیم به طور دقیق تر بگوییم زانو از استخوان ران، استخوان ساق پا و استخوان کشکک تشکیل شده است. در صورتی که یکی از این استخوان ها دچار آسیب دیدگی شود، حرکت فرد را با دشواری همراه ساخته و اختلالاتی را در حرکت فرد به وجود می آورد. همچنین در صورتی که مشکلی در بخش مفاصل زانو بروز پیدا کند، فرد با درد در ناحیه زانو مواجه میشود و اصطلاحاً به زانو درد مبتلا میشود.

عفونت در ناحیه زانو

عفونت مفصل زانو که در پزشکی از آن با عنوان آرتریت سپتیک یاد میشود، یکی از دلایل ابتلا به زانو درد است. این اتفاق زمانی رخ میدهد که عفونت به دلیل ورود باکتری، ویروس یا میکروب به مایع اطراف زانو است. در صورتی که فرد دچار عفونت در ناحیه مفصل زانو شود، ممکن است در صورت کم توجهی بیمار، عفونت گسترش پیدا کند و حتی موجب آسیب دیدگی در ناحیه شانه و یا لگن شود. لذا در صورت احساس درد در ناحیه زانو، به سرعت به پزشک مراجعه نمایید تا در صورت بروز عفونت در این ناحیه، به سرعت نسبت به درمان آن اقدام نمایید.

 پارگی رباط صلیبی زانو

از دیگر دلایل احساس درد در ناحیه زانو، پارگی رباط صلیبی است. این وضعیت معمولاً در ورزشکاران حرفه ای بیشتر از سایر افراد رخ میدهد. به طوری که میتوان گفت در هشتاد درصد ورزشکارانی که مبتلا به پارگی رباط صلیبی شده اند، ضربه مستقیمی به زانو وارد نشده است، بلکه این مساله در اثر فرود ناگهانی فرد در ورزش هایی مانند والیبال و بسکتبال اتفاق می افتد.

آسیب دیدگی و پارگی مینیسک زانو

از دیگر دلایلی که بیماران مبتلا به درد زانو به مراکز درمانی مراجعه میکنند، پارگی مینیسک زانو است. این درد در افراد با گروه های سنی مختلف اتفاق می افتد و در صورت شدید بودن درد، فرد بیمار میبایست تحت عمل جراحی آرتروسکوپی قرار گیرد.

زانو درد در اثر پارگی مینیسک زانو، به دلیل اقدام به حرکات ناگهانی صورت میگیرد و معمولاً ورزشکاران حرفه ای مانند فوتبالیست ها، والیبالیست ها، بسکتبالیست ها، کشتی گیران، اسکی بازان و ورزشکارانی که با حرکات سریع پا و زانو حین تمرینات ورزش سر و کار دارند، بیشتر از سایر افراد در معرض این مشکل قرار میگیرند. البته همانطور که گفتیم علاوه بر ورزشکاران، گروه های سنی دیگر نیز ممکن است با این مشکل رو به رو شوند. چراکه با افزایش سن احتمال پارگی مینیسک زاو به دلیل ضعف عضلات، محتمل است.

نرمی کشکک زانو

از دیگر دلایل بروز زانو درد، نرمی کشکک زانو میباشد. در واقع به دلایل مختلفی از جمله عوامل محیطی یا وراثتی ممکن است نرمی کشکک زانو برای فرد اتفاق بیفتد. نرمی کشکک زانو، درجات مختلفی دارد که درجه اول آن ناشی از نرم شدن غضروف کشکک زانو است. درجه دوم مربوط به غضروف زانو نرم تر شده و فرسایش آن بیشتر شده است. در سطح سوم و چهارم، درد شدید تر شده و ممکن است حتی فرد با بیرون زدگی استخوان زانو مواجه شود.

نرمی کشکک زانو در خانم ها بیشتر از آقایان است و علاوه بر جنسیت، افزایش سن نیز میتواند در نرمی کشکک زانو، تاثیر گذار باشد. فعالیت بیش از حد زانو، مانند پیمودن پله های متوالی در بلند مدت و صافی کف پا از دیگر عوامل ابتلا به نرمی کشکک زانو هستند. از دیگر عوامل درد در ناحیه زانو میتوان به در رفتگی مفصل زانو، وارد آمدن ضربه های شدید به زانو، شکستگی زانو، آرتروز زانو و روماتیسم اشاره کرد.

در این شرایط انجام تمرینات فیزیوتراپی میتواند برای بهبود درد زانو، کمک کننده باشد. چرا که یک روش غیر تهاجمی مناسب برای افراد در گروه های سنی مختلف است و انجام آن حتی برای بیمارانی که علاوه بر زانو درد، به بیماری های دیگری نیز مبتلا هستند و دارو مصرف میکنند، مانعی ندارد.

فیزیوتراپی زانو

مزایای فیزیوتراپی زانو در منزل

شاید برایتان سوال باشد که فیزیوتراپی زانو در منزل در مقایسه با فیزیوتراپی زانو به صورت مراجعه حضوری به مراکز درمانی چه مزیت هایی دارد و چرا باید از خدمات فیزیوتراپی زانو در منزل استفاده کنیم؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم فیزیوتراپی زانو در منزل برای افرادی که به دلیل کهولت سن و یا شکستگی یکی از اعضا، قادر به حرکت و جا به جایی نیستند، میتواند یک روش ایده آل باشد. همچنین به دلیل عوامل دیگری همچون آلودگی هوا و یا آلودگی های محیط ها و مراکز درمانی، به بیمارانی که بیماری های زمینه ای همچون دیابت، بیماری های ریوی، بیماری های قلبی و عروقی دارند، پیشنهاد میشود که از خدمات فیزیوتراپی زانو در منزل استفاده نمایند.

اما اگر بخواهیم لیستی از فیزیوتراپی زانو در منزل در اختیار شما قرار دهیم، باید به موارد زیر اشاره نماییم:

  • کاهش درد ناحیه زانو و مفاصل این ناحیه به همراه پیشگیری از شدت بیماری پس از عمل جراحی و یا در موارد آسیب دیدگی شدید زانو
  • درمان زانو در حالتی که آسیب دیدگی در گذشته رخ داده و به علت گذشت زمان، کهنه شده و فرد از آن بی اطلاع است و یا با درد مزمن آن سازگار شده. در چنین شرایطی فیزیوتراپی، عضلات زانو را تقویت میکند تا از آسیب دیدگی جدید جلوگیری کند.
  • افزایش عمر مفید مفصل زانو، در واقع فیزیوتراپی زانو روشی مفید برای افزایش عمر مفاصل است و فرد را از احتیاج به عمل جراحی برای بهبود وضعیت زانو، بی نیاز میکند.
  • رفع کامل مشکلات حرکتی در ناحیه زانو که بسیاری از متخصصین فیزیوتراپی آن را تایید و بسیاری از بیماران از این روش برای رفع مشکل حرکتی، بهره برده اند.
  • تقویت عضلات پا و زانو و جلوگیری از وارد شدن فشار به مفاصل زانو
  • درمان مرحله به مرحله زانو، بدون نیاز به عمل جراحی یا مصرف داروی خاص برای بهبود دامنه حرکتی زانو و بازگشت فرد به حالت عادی زندگی و حرکات روزمره

 مواردی که به آنها اشاره کردیم، تعدادی از مزایای فیزیوتراپی زانو در منزل هستند. با مراجعه به مرکز طلوع طب میتوانید از کلیه این خدمات بهرمند شوید.

روش های فیزیوتراپی زانو در منزل

زانو درد در افراد مختلف، دلایل مختلفی دارد، از این رو روش ها و حرکت های مختلفی در فیزیوتراپی وجود دارد که میتواند به فرد بیمار کمک کند که درد او بهبود یابد. البته در صورت بروز زانو درد، علاوه بر انجام حرکات و تمرینات فیزیوتراپی، لازم است در صورت نیاز و تشخیص پزشک، باید در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد نماید تا از شدت گرفتن درد، جلوگیری به عمل آید. اما مهمترین و رایج ترین حرکات فیزیوتراپی زانو در منزل که توسط مرکز طلوع طب ارائه میشود، عبارتند از:

استفاده از روش گرما – سرما درمانی

این روش یکی از روش های شناخته شده برای درمان درد میباشد که نه تنها برای زانو، بلکه در صورت تشخیص پزشک برای دیگر اعضای بدن نیز میتوان استفاده نمود. در این روش متخصص فیزیوتراپی، کمپرس آب سرد و گرم را برای بیمار استفاده میکند. بدیهی است که کمپرس آب سرد برای سرما درمانی و کمپرس آب گرم برای گرما درمانی استفاده میشود. به عبارت دیگر گرما و سرما درمانی با منبسط و منقبض کردن عضلات، موجبات افزایش گردش خود را در بدن ایجاد نموده و از این طریق درد زانو را کاهش میدهد.

لیزر درمانی

استفاده از روش لیزر درمانی برای بهبود درد در ناحیه زانو، توسط دستگاه های لیزر استفاده میشود که متخصص فیزیوتراپی میتواند دستگاه مربوطه را ب منزل بیمار منتقل نموده و فرآیند درمان را در منزل اجرا نماید.

درمان دستی

منوال تراپی که معمولاً با نام درمان دستی شناخته میشود، از روش های رایج در فیزیوتراپی زانو در منزل است. به عبارت دیگر این روش نوعی ماساژ درمانی برای بهبود درد در ناحیه های مختلف از جمله زانو است. ماساژ درمانی در واقع موجب نرم تر شدن عضلات زانوی فرد میشود، از این رو برای افردی که دچار خشکی عضلات زانو شده اند، میتواند مفید و مؤثر باشد.

خشکی عضلات ناحیه زانو معمولا در مواردی رخ میدهد که فرد دچار شکستگی در ناحیه زانو شده باشد و پس از بهبود شکستگی و باز شدن آتل، به دلیل بی حرکت بودن عضلات در یک مدت نسبتاً طولانی، بیمار با خشکی عضلات مواجه میشود که با فیزیوتراپی زانو به صورت دستی است.

درمان الکتریکی

درمان الکتریکی همانطور که از نامش پیداست، عبور جریان برق کنترل شده از بدن بیمار میباشد. در واقع این کار باعث بهبود درد و کاهش التهابات موجود در ناحیه زانوی بیمار است. معمولاً برای این روش درمانی، بیمار باید به مراکز درمانی ارائه دهنده TENS مراجعه نماید، اما در صورت ناتوانی بیمار برای مراجعه به مراکز درمانی، ارائه این خدمات در منزل بیمار توسط مرکز طلوع طب امکان پذیر است.

تمرینات کششی

یکی از رایج ترین روش هایی که اکثر متخصصین فیزیوتراپی برای بیماران تجویز میکنند، انجام تمرینات کششی با توجه به سن بیمار، شرایط بیمار، نوع بیماری و سایر فاکتورهای مورد نظر است. تمرینات کششی علاوه بر اینکه باعث بهبود درد و افزایش گردش خون در بدن بیمار است، میتواند عضلات زانوی بیمار را نیز تقویت نماید. فیزیوتراپی پارگی رباط صلیبی زانو

این روش لزوماً برای درمان دردهای ناشی از پارگی رباط صلیبی زانو طراحی شده و در اصلاح با عنوان فیزیوتراپی ACL  شناخته میشود. رباط صلیبی زانو در واقع در میان استخوان ساق پا و ران قرار گرفته است و وظیفه آن جلوگیری از لغزش استخوان های پا از روی هم است.

در صورت بروز پارگی رباط صلیبی پا، دامنه حرکتی فرد کاهش پیدا کرده و پایداری ثبات زانو نیز دچار اختلال میشود. فیزیوتراپی رباط صلیبی در منزل، به دو دلیل میتواند به بیمار کمک نماید. در درجه اول قبل از عمل زانو برای جلوگیری از تورم زانو میتواند کمک کننده باشد و در درجه دوم پس از عمل جراحی به منظور کاهش درد، جلوگیری از خشکی عضلات و در نهایت بازگشت فرد به زندگی عادی، بسیار کمک کننده است.

اوزون تراپی

از دیگر روش های نوین فیزیوتراپی زانو در منزل میتوان به اوزون تراپی اشاره نمود. در این روش با استفاده از تزریق اوزون در مفاصل، قابلیت ترمیم فیبروپلاست، تحریک شده و از این طریق درد فرد بیمار بهبود پیدا میکند. در واقع اگر بخواهیم کمی شفاف تر بگوییم اوزون تراپی با افزایش گردش خود، درد زانو را کاهش داده و التهابات موجود در مفاصل را تسکین میدهد، علاوه بر این دامنه حرکتی فرد را گسترش داده و وضعیت بیمار را به طور کلی بهبود میدهد.

آب درمانی

از دیگر روش های درمانی برای بهبود درد زانو، میتوان به آب درمانی اشاره کرد. این روش معمولاً به بیمارانی که تحت عمل جراحی زانو قرار گرفته اند، توصیه میشود. در این روش متخصص فیزیوتراپی به بیمار توصیه میکند که برای بهبود و کاهش درد زانوی خود به صورت آهسته در استخری به عمق 1.5 متر، پیاده روش نماید و این فرآیند را به طور مداوم انجام دهد.

موج درمانی

استفاده از امواج فراصوت، یکی دیگر روش های فیزیوتراپی برای درمان بیمارانی است که از زانو درد رنج میبرند. درمان با استفاده از امواج فراصوت، در واقع درمان با استفاده از امواج اولتراسوند است که این امواج میتواند در بهبود درد در نواحی مختلف بدن از جمله درد زانو کمک کننده باشد.

مغناطیس درمانی

مگنت تراپی یا همان مغناطیس درمانی، یکی دیگر از روش های نوین فیزیوتراپی است. در این روش همانطور که از نامش پیداست، از طریق ایجاد میدان مغناطیسی توسط آهنربا، درد در ناحیه زانو بهبود می یابد.

مواردی که به آنها اشاره کردیم، رایج ترین روش ها و تکنیک های فیزیوتراپی است که توسط متخصصین فیزیوتراپی برای بیماران تجویز میشود. مشخص شدن نوع تکنیک ها و حرکات، به طور مستقیم با شرایط فرد بیمار، نوع و شدت بیماری و توان و سن بیمار بستگی دارد.

فیزیوتراپی زانو در منزل

حرکات فیزیوتراپی زانو در منزل

برخی از مشکلات و دردهای زانو هستند که با انجام تمرینات مختلف در منزل، بهبود می یابند و نیازی به درمان های پیچیده تر ندارند. انجام حرکات و تمرینات ورزشی می تواند دامنه حرکتی زانو را افزایش دهد، عضلات اطراف زانو را تقویت کند و دوره نقاهت بعد از عمل های جراحی زانو را کوتاه تر و آسان تر کند. در ادامه برخی از این حرکات و نحوه انجامشان را، بررسی خواهیم کرد.

پل زدن

برای انجام این حرکت باید روی زمین دراز بکشید، زانوهای خود را خم کنید و سپس لگن خود را از روی زمین بلند کنید تا تنها کف پا، شانه ها و دست هایتان روی زمین قرار داشته باشد و 10 ثانیه در این حالت بمانید. می توانید این حرکت را چند بار تکرار کنید.

بلند کردن پا

روی زمین دراز بکشید و یک زانوی خود را خم کنید و کف پای خود را روی زمین قرار دهید. پای دیگر را روی زمین دراز کرده و تا ارتفاع زانو بالا بیاورید. می توانید این حرکت را چند بار تکرار کنید و بعد برای پای دیگر همین حرکات را انجام دهید، تا عضلات چهار سر زانوی خود را تقویت کنید.

اسکات دیواری

برای انجام این حرکت باید یک دیوار تکیه دهید، به شکل که پا از دیوار فاصله داشته باشد. سپس به سمت پایین بدن خود را سر دهید تا زانوها زاویه 90 درجه بسازند. حدود 5 تا 10 ثانیه در این حالت باقی بمانید و بعد به سمت بالا برگردی و حرکت را تکرار کنید.

LUNGES

برای انجام این حرکت باید روی زمین زانو بزنید و در حالی که کف یک پا روی زمین قرار، پای دیگر را به سمت عقب بکشید. در حالت با فشار بر روی زانو بایستید و دوباره این حرکت را تکرار کنید. می توانید برای هرکدام از زانوها به شکل چند ست این حرکت را انجام دهید.

بالا بردن پا

صاف بایستید و سپس زانوی یک پای خود را تا کرده و پا را تا باسن خود بالا بیاوردید. این کار چند ست انجام دهید و بعد روی پای دیگر همین مراحل را تکرار کنید. انجام این حرکت برای تقویت عضلات چهار سر زانو مفید است.

کشش پا

روی زمین دراز بکشید و پاها را صاف کنید. سپس دستان خود را دور یکی از زانوها قرار دهید و پا را به سمت بالا بیاورید، سعی کنید پاها زاویه 90 درجه یا بیشتر با یکدیگر بسازند. این حرکت را روی پای دیگر هم تکرار کنید. انجام این حرکت کششی همسترینگ را تقویت می کند.

بالا آوردن پا

برای انجام این حرکت کششی باید بایستید و به نوبت پای خود را به شکل مستقیم بالا بیاوردید. در زمان انجام این حرکت پا باید کاملا صاف باشد و زانو خم نشود. این حرکت به تقویت عضلات و همسترینگ کمک می کند.

نزدیک کردن زانو به شکم

برای انجام این حرکت روی زمین دراز بکشید، زانوهای خود را خم کنید و کف پاها را روی زمین قرار دهید. دست ها را پشت یکی از زانوها قرار داده و پای خود را به سمت شکم بکشید. چند ثانیه در این حالت بمانید و دوباره آن را تکرار کنید. می توانید این حرکت را روی هر دو پا و در چند ست انجام دهید.

انجام این حرکات کششی برای تقویت عضلات و همسترینگ پا مفید است و می تواند دامنه حرکتی زانو را افزایش دهد. تمرینات کششی فیزیوتراپی زانو تنوع زیادی دارد و شما می توانید با توجه به نوع نیازتان هرکدام از آن ها انجام دهید.

فیزیوتراپی تعویض مفصل زانو در منزل

عمل جراحی تعویض مفصل زانو جزو عمل هایی است که بعد از آن نیاز به انجام تمریناتی برای توانبخشی وجود دارد. انجام فیزیوتراپی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو باعث می شود که دوره نقاهت کوتاه تر شود، دامنه حرکتی زانو افزایش یابد، ورم جراحی کاهش یابد، درد کمتر شود، عضلات زانو تقویت شود، گردش خون بهبود یابد و از لخته شدن جلوگیری کند و توان حرکتی پا بازیابی شود. به دلیل تمام این نکات انجام فیزیوتراپی تعویض مفصل زانو بلافاصله بعد از جراحی و تحت نظارت متخصص، بسیار حیاتی است.

تمرینات فیزیوتراپی تعویض مفصل زانو در منزل

انجام عمل تعویض مفصل زانو حرکات را برای فرد سخت می کند و به همین دلیل مراجعه هر روزه به مراکز فیزیوتراپی می تواند برای او مشکل آفرین باشد. به همین دلیل درخواست فیزیوتراپی در منزل می تواند بهترین راه دریافت این خدمات باشد. در ادامه به انواع تمریناتی که در برنامه فیزیوتراپی تعویض مفصل زانو قرار دارند، اشاره می کنیم.

منقبض کردن ران

برای این تمرین روی تخت دراز بکشید و با فشردن پشت زانوی خود به تخت، سعی کنید عضلات ران را منقبض کنید. 5تا 10 ثانیه در این حالت بمانید و بعد بدن را شکل کنید. این کار را در چند ست انجام دهید.

حرکت دادن مچ پا

این کار برای کاهش ورم مچ پا انجام می شود. برای انجام آن باید عضلات ساق پا را منقبض کرده و سپس مچ پا را به سمت خودتان خم کنید، بعد از 5 ثانیه خلاف این حرکت را انجام دهید و مچ پا را به سمت بیرون خم کنید. در حرکت های بعدی می توانید مچ پا را در جهت و خلاف جهت گردش عقربه های ساعت، بچرخانید.

خم کردن زانو

برای انجام این تمرین، روی تخت دراز بکشید، و با لغزاندن پاشنه پای خود به سمت باسن، سعی کنید زانوی خود را خم کنید. سپس با لغزاندن پاشه دوباره زانو را صاف کنید.

بالا بردن پا

روی تخت دراز بکشید و پای جراحی نشده را خم کنید. پای دیگر را دراز کنید و با منقبض کردن عضلات، سعی کنید پا را چند سانت از روی تخت بلند کنید و 5 تا 10 ثانیه در این حالت نگه دارید.

تمرینات بسیاری برای فیزیوتراپی تعویض مفصل زانو وجود دارد که در این بخش بعضی از آن ها را بررسی کردیم. اما علاوه بر این تمرینات فیزیوتراپیست به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید حرکات لازم برای زندگی روزمره را به انجام برسانید. مثل بلا و پایین رفتن از پله ها، ایستادن، نشستن و قدم برداشتن بدون نیاز به کمک فرد دیگر. بنابراین انجام فیزیوتراپی بعد از عمل تعویض مفصل زانو بسیار مهم است و لازم است که توسط یک فرد متخصص انجام پذیرد.

نحوه تشخیص نوع زانو درد توسط متخصص فیزیوتراپی

برای تشخیص نوع و شدت بیماری، در اولین جلسه، متخصص فیزیوتراپی از بیمار در مورد نوع درد، شدت درد و در نهایت فاکتورهایی که درد را شدیدتر میکند، سوالاتی را میپرسد. این پرسش ها معمولا شامل موارد زیر هستند:

  • در کدام قسمت از زانوی خود، درد را احساس میکنید؟
  • چه عواملی درد زانوی شما را تشدید میکند؟
  • درد زانو را به صورت دائمی احساس میکنید و یا درد به صورت منقطع است؟
  • در کدام قسمت زانوی شما درد به صورت دائمی احساس میشود؟
  • آیا پیاده روی درد زانوی شما را تشدید میکند؟
  • به واسطه چه عارضه ای، به زانو درد مبتلا شده اید؟
  • آیا میتوانید بر روی یک پای خود بایستید؟
  • خم و راست کردن زانو، تا چه اندازه برای شما امکان پذیر است؟
  • آیا زانو درد شما باعث بروز اختلال در حفظ تعادل شماست؟
  • چه مدت است دچار زانو درد هستید و چه مدت است زانو درد شما شدید تر شده است؟

پرسش هایی که به آنها اشاره کردیم، مهمترین سوالاتی هستند که متخصص فیزیوتراپی میتواند بر اساس پاسخ هایی که از بیمار دریافت میکند، علت زانو درد را تشخیص بدهد. اما در صورتی که تشخیص دلیل زانو درد دشوار و پیچیده باشد، ممکن است متخصص فیزیوتراپی برای بیمار، عکس برداری رادیولوژی به طور دقیق از نواحی مختلف زانو، تجویز نماید.

پیشگیری از زانو درد

معروف ترین جمله ای که در علم پزشکی شنیده اید و پزشکان نیز به آن معتقد هستند، این است که: پیشگیری بهتر از درمان است. از این رو توصیه میشود چه در حین انجام کار و فعالیت های روزمره و چه در هنگام انجام تمرینات ورزشی، نهایت دقت خود را برای نحوه صحیح انجام فعالیت و در نظر گرفتن اصول ارگونومی به کار بگیرید. در این صورت امکان آسیب دیدگی زانو به حداقل ممکن میرسد و نیازی به درمان زانو درد، عمل جراحی و یا فیزیوتراپی نخواهید داشت. برای پیشگیری از ابتلا به زانو درد و به طور کلی پیشگیری از آسیب رسیدن به زانو، رعایت نکات زیر میتواند کمک کننده باشد:

استفاده از کفش مناسب

اولین چیزی که باید به آن توجه داشته باشید، استفاده از کفش مناسب است. به یاد داشته باشید که پا، قلب دوم انسان است. لذا استفاده از کفش مناسب به ویژه برای افرادی که پیاده روی های طولانی مدت و یا فعالیت های خارج از منزل در ساعات طولانی دارند، بسیار مهم است. برای ورزشکاران حرفه ای نیز توصیه میشود حتی الامکان از کفش های ورزشی مناسب برای انجام تمرینات ورزشی خود استفاده نمایند. استفاده از کفش مناسب خود به تنهایی امکان آسیب دیدگی زانو را تا حد زیادی کاهش میدهد. به عبارت دیگر استفاده از کفش مناسب برای پیش گیری از ابتلا به زانو درد، حرف اول را میزند.

استفاده از زانو بند برای ورزشکاران

به ورزشکاران حرفه ای رشته های ورزشی مختلف توصیه میشود که از زانوبندهای مناسب برای انجام تمرینات ورزشی استفاده نمایند. این موضوع باعث میشود که در صورت زمین خوردن یا فرود از ارتفاع، ناحیه زانو دچار آسیب دیدگی نشود. چرا که آسیب دیدگی زانو در هنگام ورزش بسیار رایج و البته بسیار اذیت کننده و دردناک است. حتی ممکن است شدت جراحت و آسیب دیدگی در حدی باشد که ورزشکار مجبور به خداحافظی از رشته ورزشی خود شود.

جلوگیری از اضافه وزن

از دیگر مواردی که میتواند زانو درد را به دنبال داشته باشد، اضافه وزن در گروه های سنی مختلف است. میدانید که تحمل وزن دو سوم از بدن، بر عهده زانو است. به همین دلیل با افزایش وزن، مفاصل زانو، مجبور به تحمل وزن بیشتری هستند. به همین دلیل اضافه وزن میتواند با زانو درد همراه باشد. لذا توصیه میشود وزن خود را در محدوده مجاز و استاندارد با توجه به قد خود نگهدارید.

انجام نرمش قبل از شروع ورزش

اگر ورزش حرفه ای دنبال میکنید و یا ساعتی از روز را به ورزش میپردازید، لازم است پیش از شروع حرکات و تمرینات ورزشی، نرمش و حرکات آهسته و سبک بدن را آغاز نمایید و یا در اصطلاح بدن خود را گرم کنید. این موضوع احتمال آسیب های احتمالی را کاهش میدهد. اگر دقت کرده باشید، ورزشکاران حرفه ای نیز پیش از شروع تمرینات ورزشی، بدن خود را به طور کامل گرم میکنند و سپس به ورزش اصلی میپردازند.

 تغییر سبک زندگی

سبک زندگی شما، تاثیر بالایی در وضعیت بدنی شما دارد. سبک زندگی عبارت است از تغذیه و خوراکی هایی که مصرف میکنید، میزان فعالیت های روزانه، شیوه صحیح نشستن، خوابیدن، برخواستن و حتی راه رفتن است. شاید باورش کمی سخت باشد، ولی بسیاری از مشکلات در بدن از جمله گردن، زانو، شانه ها، کتف، ستون فقرات و مواردی از این دست، به دلیل سبک نادرست زندگی افراد است.

فیزیوتراپی زانو - طلوع طب

هزینه فیزیوتراپی زانو در منزل

یکی از مهمترین سوالات شما عزیزان که به منظور دریافت خدمات فیزیوتراپی در منزل با همکاران ما در تماس هستید، درباره هزینه فیزیوتراپی در منزل است. در این باره باید بگوییم تعرفه فیزیوتراپی در منزل مانند سایر تعرفه های خدمات پزشکی، در ابتدای هر سال توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش کشور به مراکز بهداشتی و درمانی اعلام میشود.

تعرفه فیزیوتراپی در منزل  1401 نیز به همین ترتیب از سوی وزارت بهداشت اعلام شده است. از این رو مرکز طلوع طب در دریافت هزینه ها مطابق تعرفه اعلام شده از سوی وزارت بهداشت عمل میکند. به عبارت دیگر هزینه فیزیوتراپی در منزل یک هزینه ثابت و مصوب است. اما در صورت ارائه خدمات دیگر یا انتقال تجهیزات انجام تکنیک های فیزیوتراپی از جمله لیزر و یا TENS برای فیزیوتراپی الکتریکی، امکان اضافه شدن هزینه های جانبی وجود دارد.

لازم به ذکر است که هدف اصلی مرکز طلوع طب، بهبود بیمارن و رضایت آنها از طی شدن فرآیند درمان است. به همین دلیل کلیه هزینه ها مطابق با مبلغ اعلام شده توسط وزارت بهداشت از بیماران دریافت خواهد شد.

برای اطلاع بیشتر از هزینه های اعزام متخصص فیزیوتراپی به منزل بیمار و یا هزینه های جانبی مانند انتقال تجهیزات بر اساس تشخیص پزشک برای درمان بیمار و سایر سوالاتی که در این زمینه برای شما وجود دارد، میتوانید همین حالا با مرکز طلوع طب تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت نمایید.

همچنین میتوانید در سایت مرکز طلوع طب برای همکاران ما پیام بگذارید و سوالات خود را زمینه بیماری و هزینه های مربوط به بیماری مطرح نمایید، تا در کوتاه ترین زمان ممکن به سوال شما در زمینه های مختلف از جمله هزینه ویزیت پزشک در منزل صبورانه پاسخ دهند.

فیزیوتراپی زانو در منزل توسط طلوع طب

در این مطلب درباره خدمات فیزیوتراپی در منزل با شما صحبت کردیم. همچنین ضرورت پیگیری و درمان بیماری های مرتبط با زانو به ویژه عفونت مفصل زانو را توضیح دادیم. بازهم تاکید میکنیم که بیماری های عفونی به سرعت قابل انتشار در خون و گسترش در اندام های بدن هستند. به همین دلیل در صورت مواجهه با علائم عفونت مفصل زانو به سرعت، به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

همچنین از آن جایی که در مراکز درمانی پر تردد، امکان وجود ویروس و بیماری های عفونی واگیر دار زیاد است و بیمار شما از لحاظ سنی در گروه سالمندان قرار میگیرد، بهتر است به جای مراجعه به این مراکز، درخواست خدمات فیزیوتراپی در منزل را از مرکز درمانی طلوع طب بدهید.

مرکز طلوع طب علاوه بر این، خدماتی مانند ویزیت پزشک متخصص در شرق و غرب تهران را دارد. امیدواریم خواندن این مطلب اطلاعات ارزشمندی را پیرامون فیزیوتراپی در منزل در اختیار شما قرار داده باشد. در صورت نیاز به استفاده از خدمات ویزیت پزشک در تهران و یا فیزیوتراپیست در منزل، میتوانید همین حالا با شماره تلفن 02188692880 تماس بگیرید و ضمن دریافت مشاوره رایگان، نوبت ویزیت دریافت نمایید.

برای درخواست خدمت فیزیوتراپی زانو در منزل فرم زیر را پر کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیریم.

    امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

      پشتیبانی 24 ساعته: 02191012121 / 02188692880