پانسمان زخم بستر در منزل

پانسمان زخم بستر در منزل - طلوع طب

زخم بستر یکی از مشکلاتیست که در طول بیماری به خصوص در مورد کسانی که توانایی حرکت کردن ندارند، اتفاق می افتد و میتواند روند بیماری را سخت تر و طاقت فرسا تر بکند.
در چنین حالتی اعزام پرستار شبانه روزی و یا پرستار به منظور پانسمان زخم بستر در منزل میتواند یکی از راهکارهای مقابله با این بیماری به شمار برود.

زخم بستر که با نام های دیگری همچون فشار ضایعه ای در پوست اتفاق میافتد، عموما در قسمت هایی از بدن ایجاد میشود که به طور مستقیم بر روی پوست بر روی استخوان یا مفصل قرار میگیرد، مانند نواحی پاشنه پا، قوزک پا، ناحیه بالای باسن و… که به طور معمول عضله ای وجود ندارد.

یکی از مشکلاتی که در مورد زخم بستر میتواند خطر آفرین باشد و امکان بروز مشکل را زیادتر از قبل کند، توجه به این نکته است که زخم بستر هیچوقت به طور کامل از بین نمیرود، پس در صورتی که دچار زخم بستر شدید باید  به طور دائم نسبت به بهبود زخم تلاش کنید و یا به طور کلی از بروز چنین زخم هایی خودداری کنید.

علت های به وجود آمدن زخم بستر

زخم بستر یکی از بیماری هاییست که بر روی قسمت هایی از پوست که روی استخوان قرار دارد، اتفاق میافتد. دلیل بروز این بیماری به عوامل مختلفی بستگی دارد و در شرایط متفاوتی ممکن است زخم بستر ایجاد شود، از جمله:

  • شاید یکی از اولین علامت های بروز زخم بستر، کم تحرکی و ضعیف شدن بدن در مقابله و رویارویی با انواع بیماری به شمار برود.
  • یکی دیگر از عوامل اصلی که باعث ایجاد زخم بستر میشود، فشار بیش از حد به ناحیه است، در چنین صورتی جریان خون کاهش پیدا کرده و رنگ قسمت مورد نظر به سمت کبودی میرود.
  • در صورتی که بدن فرد بیمار به طور مداوم با لباس و یا ملحفه در برخورد باشد، در اثر اصطکاک و ساییدگی برخورد بدن با پارچه، به خصوص در صورتی که پوست مرطوب باشد، میتواند باعث بروز زخم بستر شود.
  • نوع دیگری از مشکلاتی که باعث ایجاد زخم بستر میشود، سایش قسمت های مختلف بدن بر روی تخت است که باعث از بین رفتن و خراشیدگی پوست بدن در نواحی ای که پوست بر روی استخوان قرار دارد.

شاید هیچ کدام از این علت ها دلیلی بر ایجاد زخم بستر نشود، عوامل پایه ای تری نیز وجود دارند که ممکن است به مرور زمان و با بی توجهی به زخم بستر منجر شوند. در ادامه یک لیست از این علائم نام برده شده است:

  • تغذیه نامناسب و دهیدراته شدن بدن در اثر مصرف کم آب
  • گردش خون کم یا فشار خون بالا
  • بی تحرکی
  • بی اختیاری در ادرار و مدفوع
  • عدم درک حسی به دلیل فلج کامل اعصاب یا به کما رفتن بیمار

 

نشانه ها و علائم بروز زخم بستر

همانطور که اشاره شد ابتلا به زخم بستر میتواند مشکلات زیادی را ایجاد کند، از جمله در نظر گرفتن این مورد که زخم بستر به طور کامل از بین نخواهد رفت، این هشدار را با خود به همراه دارد که در صورت بروز هر کدام از علائمی که در ادامه گفته میشود باید به طور قطعی نسبت به درمان پرداخته شود.

اگر در نواحی از بدن عضله وجود ندارد به طور غیر معمول و بی دلیل کبودی یا تغییر رنگ در بافت اتفاق بیافتد، باید نسبت به علائم دیگری که ممکن است در ادامه ایجاد شود هوشیار تر برخورد شود.

یکی دیگر از علائم زخم بستر ایجاد تورم و یا گرم/خنک شدن بیش از حد و نا معمول قسمت دردناک بدن میباشد.

متاسفانه زخم بستر در نواحی حساس بدن مانند پا، پایین کمر و… بیشتر از هرجای دیگر امکان ایجاد شدن دارد، بنابراین بهتر است در صورت حس کردن دردهای نامتعارف هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید. برای آشنایی بیشتر با علائم زخم بستر، شاید بهتر باشد که به طور با مراحل تشکیل شدن زخم بستر آشنا شوید، این موضوع میتواند به شما کمک کند تا در مرحله که متوجه ایجاد زخم شدید، با پزشک مشورت کنید.

  • همانطور که اشاره شد اولین و ابتدایی ترین مرحله ایجاد زخم، ایجاد تورم و کبودی و احساس گرم شدن ناحیه و دردناک شدن عضو است. در این مرحله ممکن است به صورت مقطعی مشکلاتی مانند درد، سوزش، خارش و یا کبودی مشاهده کنید.
  • در مرحله بعد ممکن است تورم ناشی از ایجاد زخم به صورت تاول و یا زخم نمود بیرونی پیدا کرده و همراه با درد، رنگ پوست و ناحیه زخم نیز قرمز شود.
  • با پیشروی زخم ممکن است علاوه بر ایجاد خراش در سطح پوست، زخم نیز عمیق شود و به طور قابل مشاهده ای میزان زخم گسترش پیدا کند.
  • در آخرین مرحله، ممکن است علاوه بر پوست و ظاهر زخم، این مشکل به شکلی گسترده به ماهیچه ها، عضلات، استخوان ها و مفاصل نیز آسیب بزند و با ایجاد عفونت مشکلات بزرگتری ایجاد شود.

برای درمان زخم بستر از چه راهکارهایی میتوان استفاده کرد؟

همانطور که اشاره شد زخم بستر میتواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد و افرادی که به این مشکل دچار میشوند به طور کامل بهبود پیدا نمیکنند. اما در ادامه به مواردی که روند سرعت گسترش زخم را کاهش میدهد اشاره خواهد شد.

ابتدایی ترین کاری که به کاهش زخم منجر میشود، تغییر موقعیت و جا به جایی بیمار است. این موضوع به قدری مهم است که اصولا پزشکان برای همراه بیمارانی که توانایی حرکت کردن ندارند، توصیه میکنند تا به طور روزانه تمرین های ورزشی و کششی با بیمار انجام دهند تا از خشک شدن مفاصل بیمار و ضعیف شدن عضلات بیمار جلوگیری شود. اما در صورتی که بیمار قادر به حرکت کردن و راه رفتن میباشد نیز توصیه میشود بیمار به طور میانگین هر 3 ساعت جا به جا شود یا کمی قدم بزند

تغییر دادن تخت یا تشک بیمار یکی دیگر از راه حل های اساسی در رفع این مشکلات است که میتواند تا حد زیادی از ایجاد زخم های عمیق جلوگیری کند. این موضوع به خصوص به متریال مورد استفاده در تشک بر میگردد.

تمیز نگه داشتن زخم و توجه به پانسمان زخم بستر در منزل یکی از اولین موارد بهداشتی و اساسی در درمان زخم بستر به شمار میرود. اگر تجهیزات کامل پزشکی در دسترس ندارید، شاید بتوان شستشوی مداوم با آب و صابون را یکی از راهکارهای اصلی و اساسی در بهبود زخم بستر شناسایی کرد. پانسمان زخم بستر در منزل نیز باید در شرایطی بهداشتی و تحت نظارت پزشک یا پرستار با تجربه و متخصص انجام شود.

پانسمان زخم بستر

روش های پانسمان زخم بستر در منزل

یکی از راهکارهای اساسی برای درمان موقت زخم بستر، استفاده از روش های اصولی برای پانسمان زخم بستر در منزل است. از آنجایی که بیمارانی که دچار زخم بستر میشوند توانایی مراجعه به بیمارستان ندارند، معمولا یکی از اقدامات کمک درمانی که در منزل صورت میگیرد، پانسمان زخم بستر در منزل است. شاید بتوان در محیط بیمارستان یا کلینیک ها از امکانات بیشتری برای بهبود بیماری استفاده کرد، اما به طور کلی هدف از این کار بهبود شرایط بیمار و بهبود زخم بستر است که با رعایت اصولی خاص حتما برآورده خواهد شد.

همانطور که گفته شود توجه به زخم بستر، شستشوی مداوم زخم، استفاده از پانسمان زخم بستر در منزل و دیگر تجهیزات مورد نیاز میتواند به مقدار زیادی در درمان زخم بستر موثر باشد. یکی دیگر از مواردی که در درمان زخم بستر مهم است، مصرف به موقع کرم ها و پمادهای معرفی شده از سمت پزشک میباشد. یکی دیگر از مسائل مهم در گسترش زخم بستر، عفونت و گسترش آن در نواحی اطراف زخم است، بنابراین یکی از راهکارهای پیشنهادی مصرف آنتی بیوتیک برای درمان زخم های عفونی به شمار میرود.

برای پانسمان زخم بستر در منزل از پانسمان ها و چسب های مختلفی استفاده میشود که با خاصیت آنتی باکتریال از گسترش عفونت به زخم جلوگیری میکند. اما به طور کلی پانسمان زخم بستر در منزل به طور خاص و منحصر برای درمان این مشکل تولید شده است. بعضی از پرکاربرد ترین مدل های پانسمان زخم بستر در ادامه نام برده شده اند، اما یکی از نکات مهمی که در این خصوص باید مورد توجه قرار دهید، مشورت با پزشک معالج بیمار است، نوع پانسمان به مواردی مثل شدت زخم و اندازه و محل قرار گیری زخم بستر بستگی دارد.

  • پانسمان فوم

یکی از رایج ترین پانسمان های مورد استفاده برای زخم هایی که خون آبه ترشح میکنند، استفاده از پانسمان فوم است که علاوه بر جذب زیاد ترشحات، از ایجاد عفونت نیز جلوگیری میکنند.

  • پانسمان کلاژن

نوع دیگری از پانسمان زخم بستر در منزل، استفاده از پانسمان کلاژن است که میتواند تا حد زیادی از بزرگتر شدن و عمیق تر شدن زخم جلوگیری کند و با تحریک پوست به کلاژن سازی نسبت به بازسازی نواحی آسیب دیده اقدام شود.

  • پانسمان هیدروژل

در صورتی که زخم بستر در اثر خشکی بیش از حد پوست ایجاد شود، از پانسمان های مخصوص با قابلیت آبرسانی استفاده میشود که تا حد زیادی از خشکی بیش از حد پوست جلوگیری کند. این موضوع میتواند به نوع خود از عمیق شدن زخم جلوگیری کند.

  • پانسمان کامفیل

این دو مدل از رایج ترین روش های پانسمان زخم بستر در منزل به شمار میروند. همانطور که اشاره شد، پانسمان به تنهایی نمیتواند در جهت تسریع زخم بستر کمک کند، استفاده از پماد آلفا، پماد کالاندولا و آنتی بیوتیک در مدل های مختلف میتواند از مسمومیت خون، عفونت باکتریایی و عفونت استخوان جلوگیری کند.

تعرفه پانسمان زخم بستر در منزل

از آنجایی که زخم بستر یکی از مشکلات شایع در میان افراد مسن یا افراد کم تحرک است، به همین دلیل کمک گرفتن از پرستار آقا که توانایی جا به جا کردن و کمک رسانی به بیمار را داشته باشد، در اولویت قرار دارد. یکی دیگر از مسائلی که در هزینه پانسمان زخم بستر در منزل اهمیت دارد، فاصله محل زندگی بیمار تا مرکز ارائه دهنده خدمات درمانی است. از جمله موارد دیگری که به طور مستقیم در هزینه خدمات پانسمان زخم بستر در منزل تاثیر گذار است میتوان به پانسمان مورد استفاده و میزان زخم و وخامت وضع زخم، اشاره کرد.

به طور کلی توصیه میشود برای پانسمان زخم بستر در منزل و دیگر خدمات درمانی مورد نیاز از موسسات واسط معتبر که این دسته از خدمات را ارائه میدهند، کمک گرفته شود. مجموعه طلوع طب یکی از مجموعه های شناخته شده و فعال در حوزه ارائه انواع خدمات پزشکی، پرستاری و کمک درمانی بوده که در جهت کمک به بیماران و خانواده ها در جهت دریافت بهترین خدمات، همواره به کاربران خدمت میکند. شما میتوانید جهت پانسمان زخم بستر در منزل و یا سایر خدمات مورد نیاز با کارشناسان این مجموعه به شماره تلفن ۸۸۶۹۲۸۸۰-۰۲۱ تماس حاصل نمایید.

برای درخواست خدمات پانسمان در منزل فرم زیر را پر کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیریم.

    برخی از انواع پانسمان طلوع طب

    پانسمان سوختگی در منزل | پانسمان زخم در منزل

    امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

      پشتیبانی 24 ساعته: 02191012121 / 02188692880