پانسمان زخم در منزل

در مواردی که بدن بیمار بعد از انجام جراحی و یا در اثر جراحت های وارد شده، زخم میشود، یکی از راهکارهای اساسی برای بهبود زخم، تعویض به موقع پانسمان زخم است. اصولا بیمارانی که جراحت های زیادی دارند، برای درمان و بهبود به شکل کامل باید پانسمان زخم را در نظر داشته باشند.

این روزها بسیاری از افراد برای دریافت خدمات کمک درمانی، از جمله اعزام پزشک متخصص و عمومی، اعزام پرستار و… ترجیح میدهند از موسسات واسط که این دسته از خدمات را در منزل ارائه میدهند، استفاده کنند. این کار علاوه بر اینکه به بیمار کمک میکند تا در محیط امن خانه، درمان شوند، این امکان را فراهم میسازد تا کلیه خدمات مورد نیاز خود را به راحتی دریافت کنند و برای انجام هرکدام از درمان های مورد نیاز به مراجعه به بیمارستان یا کلینیک نباشد.

چرا پانسمان زخم در منزل اهمیت دارد؟

شاید پانسمان زخم کار راحتی به نظر برسد، اما اگر این کار توسط پرستار و یا کادر درمان انجام نشود، میتواند با خود مشکلاتی نیز به همراه داشته باشد. یکی از این مشکلات کند شدن روند بهبود زخم است. از طرفی دیگر در صورتی که بیمار با مشکلاتی مانند کهولت سن و ناتوانی های حرکتی دست و پنجه نرم میکند، تعویض پانسمان در منزل میتواند یک راه حل برای سهولت و کمک رسانی به بیمار شناخته شود.

استفاده از پانسمان زخم در منزل چه مزیت هایی دارد؟

پانسمان زخم یک روش مراقبتی برای درمان زخم به شمار میرود که با قرار دادن یک لایه پارچه استریل بر روی محل زخم شده، به حفاظت از محل زخم شده میپردازد. شاید این کار برای کسانی که به طور کلی جانب احتیاط را در نظر ندارند، چندان هم معقول به نظر نرسد، به همین دلیل در ادامه به معرفی مزیت های پانسمان زخم در منزل پرداخته شده است:

  • اگر جراحت وارد شده به قدری زیاد است که منجر به خونریزی بیمار شود، به کمک پانسمان میتوان از خونریزی تا حد زیادی جلوگیری کرد.
  • پانسمان زخم از وارد شدن میکروب یا سایر عوامل محیطی بر روی زخم جلوگیری میکند.
  • پانسمان زخم میتواند علاوه بر حفظ دما، میزان رطوبت وارده را در اطراف زخم کنترل کند.
  • یکی دیگر از مشکلاتی که میتواند باعث بروز عفونت در محل زخم شود، تعریق و وارد شدن آن به جریان خون میباشد. شاید این موضوع دور از ذهن به نظر برسد اما به طور کلی میتواند از بروز مشکلات احتمالی برای بیمار جلوگیری نماید.

پانسمان زخم در منزل

انواع پانسمان در منزل

پانسمان در منزل انواع مختلفی دارد و برای زخم های مختلف از پانسمان مخصوص استفاده میشود. باند و گاز، پانسمان شفاف، پانسمان هیدروژل، پانسمان فوم، پانسمان کامفیل، پانسمان کلاژن، پانسمان آلرژینات از شناخته شده ترین انواع پانسمان میباشند که هر کدام برای پانسمان نوع خاصی از زخم مورد استفاده قرار میگیرد.

باند و گاز: یکی از ابتدایی ترین و شناخته شده ترین نوع پانسمان است. جنس گاز از جنس نخ پنبه بوده و به دلیل داشتن بافت تار و پودی در خود، ترشحات زخم را به خوبی جذب میکند. گاز به وسیله چسب و یا باند بر روی محل زخم به خوبی قرار گرفته و از وارد شدن آلودگی به زخم جلوگیری میکند.

پانسمان شفاف: این نوع از پانسمان برای پانسمان زخم های بزرگ گزینه مناسبی به شمار میرود و میتواند با سرعت بالایی باعث بهبود زخم شود. از طرفی دیگر به دلیل شفاف بودن این امکان را میدهد تا به راحتی وضعیت زخم را بررسی کند.

پانسمان هیدروژل: ممکن است اطراف زخم ایجاد شده، خشک شده باشد و درد زیادی را برای بیمار ایجاد کندريال یکی از راهکارها در چنین حالتی، استفاده از پانسمان های هیدروژل میباشد که به دلیل رطوبت موجود در این نوع پانسمان برای زخم هایی که سوزش و درد زیادی ایجاد میکند، استفاده میشود. از طرفی دیگر برای زخم های خشک میتوان از ژل های خنک کننده و مواد مرطوب کننده بر اساس صلاحدید پزشک استفاده کرد.

پانسمان فوم: نوع دیگری از پانسمان که برای درمان و خشک کردن زخم های مرطوب مورد استفاده قرار میگیرد، پانسمان فوم است که به خوبی توانایی جذب ترشحات و عفونت ها را به خود دارد. از طرفی دیگر به دلیل بافتی که دارد، از خشک شدن بیش از حد زخم و مشکلات احتمالی جلوگیری کرده و به تسریع زمان بهبود زخم کمک میکند.

پانسمان کامفیل: این نوع از پانسمان به دلیل بافت ژلی و چربی که دارد، برای استفاده و پانسمان زخم های سوختگی مورد استفاده قرار میگیرد. از مزیت های این نوع از پانسمان نچسبیدن به زخم و بهبود سریع زخم را میتوان نام برد.

پانسمان کلاژن: به طور کلی کلاژن به ترمیم سلول های پوستی و بهبود سریع پوست کمک میکند. به همین دلیل از پانسمان کلاژن برای درمان زخم هایی که به کندی بهبود پیدا میکنند، استفاده میشود.

پانسمان آلرژینات: این نوع از پانسمان برای پانسمان زخم هایی که ترشح زیادی دارند مورد استفاده قرار میگیرد، در ترکیبات پانسمان آلرژینات از جلبک های دریایی استفاده شده است که خاصیت جذب بالایی دارند. استفاده از این نوع پانسمان طول درمان بیماری ها و زخم هایی که ترشحات زیادی دارد را کاهش میدهد.

پانسمان زخم

کدام دسته از زخم ها به پانسمان نیاز دارد؟

زخم ممکن است در اثر مشکلات مختلفی ایجاد شود، یکی از نکاتی که باید در خصوص بهبود زخم ها در نظر گرفت، پانسمان زخم و تعویض به موقع آن است. در ادامه به انواع زخم هایی که نیاز به پانسمان دارند، پرداخته میشود.

  • زخم بستر

زخم بستر یکی از انواع زخم هایی است که در اثر ایجاد فشار یا اصطکاک، خوابیدن طولانی مدت و ساییدگی پوست ایجاد میشود. این نوع از زخم به طور کلی بر روی نواحی ای که پوست به طور مستقیم روی استخوان قرار میگیرد ایجاد میشود. این نوع از زخم نیاز به رسیدگی زیادی دارد و باید این نکته را مد نظر قرار داد که دسته از زخم به طور کلی درمان نمیشود. پانسمان زخم بستر در منزل تنها میتواند به بهبود زخم منجر شود. به همین دلیل باید برای پانسمان این نوع از زخم ها از پانسمان هایی که باعث ترمیم زخم میشود استفاده کرد.

  • زخم سوختگی

این نوع از زخم ممکن است در اثر برخورد با جسم داغ، مواد شیمیایی، برخورد با الکتریسیته و… حاصل شود. به طور کلی زخم های ناشی از سوختگی به چهار درجه طبقه بندی میشوند که بیشترین میزان آسیب دیدگی سوختگی درجه 4 میباشد. به طور کلی در زمان پانسمان زخم سوختگی توجه به وضعیت سوختگی و جلوگیری از چسبیدن پانسمان بر روی زخم، همچنین تزریق مایعات وریدی میتواند به بهبود سریعتر سوختگی منجر شود.

شما میتوانید برای مراقبت های بیشتر و پانسمان زخم در منزل با کارشناسان مجموعه طلوع طب تماس حاصل نمایید.

  • زخم دیابت

متاسفانه یکی از مشکلاتی که بیماران دیابتی با آن دست و پنجه نرم میکنند، زخم های دیابتی است که معمولا بر روی پا ایجاد میشود، زخم های افراد دیابتی به کندی درمان میشود و نیاز به رسیدگی مداوم دارد. در مواردی که وضعیت زخم بحرانی شود ممکن است نیاز به قطع عضو حس شود.  به طور کلی برای درمان زخم های ناشی از دیابت باید نسبت به شستشوی مداوم، پانسمان و استفاده از پماد به صلاحدید پزشک، اقدام نمود.

  • زخم جراحی

یکی از مراقبت های بعد از جراحی، به مراقبت و رسیدگی به پانسمان زخم و تعویض به موقع آن برمیگردد. زخم های ناشی از جراحی بسته به انجام کاری که صورت گرفته است میتواند متفاوت باشد. در پاره ای از موارد ممکن است زخم سطحی باشد، در برخی موارد میتواند برای رسیدن به قسمت ها و اعضای داخلی بدن شکافی ایجاد شده باشد و یا به طور کامل قطع عضو صورت گرفته باشد. پانسمان هر کدام از انواع این زخم ها متفاوت بوده و میتواند حتی در نوع استفاده از پانسمان نیز تفاوت هایی وجود داشته باشد.

  • زخم اگزما

یکی از مشکلاتی که میتواند باعث بروز زخم در سطح پوست شود، زخم های اگزما میباشد که به خشکی بیش از حد پوست، تورم و تاول منجر میشود. یکی از پایه ای ترین روش ها برای درمان زخم اگزما استفاده از کرم ها و لوسیون های مرطوب کننده پوست است. در مواردی که زخم اگزما عمیق تر شود، میتوان با پانسمان زخم در منزل به درمان آن پرداخت.

  • زخم عفونی

متاسفانه یکی از مشکلات شایعی که میتواند در هر نوع زخمی ایجاد شود، وارد شدن آلودگی و میکروب به محل زخم است. از اولین نشانه های زخم عفونی میتوان به درد و تورم اشاره کرد و در ادامه ممکن است زخم ترشحاتی از خود داشته باشد.
در تعویض پانسمان زخم در منزل باید به دقت اطراف زخم تمیز شوند و از وارد شدن هرگونه آلودگی به سطح زخم جلوگیری شود. از طرفی دیگر مصرف آنتی بیوتیک و خارج کردن عفونت زخم مواردی هستند که باید به آنها توجه کرد.

  • زخم ناشی از بیماری های خود ایمنی

یکی از بیماری هایی که  میتواند آسیب زیادی به بدن وارد کند، بیماری خود ایمنی است. در این بیماری گلبول های سفید بدن به نواحی مختلف بدن حمله کرده و اندام ها و بافت های بدن را درگیر میکنند.

نحوه پانسمان زخم در منزل

نحوه انجام پانسمان زخم بسیار مهم است، زیرا اگر این کار به درستی انجام نشود ممکن است باعث عفونت و بدتر شدن زخم شود. در ادامه نحوه انجام پانسمان را توضیح خواهیم داد.

  • در مرحله اول فردی که می خواهد به زخم رسیدگی کند، باید دست های خود را بشوید و دستکش استریل بپوشد.
  • اگر زخم دچار خونریزی باشد، باید با گاز استریل خونریزی را کنترل کرد.
  • در مرحله بعدی باید با گاز استریل و محلول ضد عفونی کننده مانند بتادین، اطراف زخم را تمیز کند. برای این کار باید گاز استریل از سمت زخم به طرف بیرون کشیده شود تا آلودگی ها را از زخم دور کند. اگر این کار به صورت برعکس انجام شود، ممکن از آلودگی قسمت های دیگر را به زخم انتقال دهد.
  • بعد از پایان ضد عفونی کردن، می توان با توجه به نوع زخم، از پانسمان مخصوص به آن استفاده کرد و آن را با چسب روی پوست محکم کرد.

تعرفه پانسمان زخم در منزل

شاید در ابتدا پانسمان زخم در منزل راحت به نظر برسد، اما واقعیت این است که امکان مراجعه هر روز بیمار به کلینیک یا بیمارستان کار دشواریست، از طرفی دیگر پانسمان برخی از زخم ها مانند زخم های دیابتی و زخم بستر به راحتی ممکن نیست و میتواند برای اطرافیان و بستگان بیمار دغدغه هایی را ایجاد کند. هزینه ارائه خدمات پانسمان در منزل میتواند به موارد همچون میزان زخم، هزینه پانسمان، هزینه حمل و نقل کادر درمان، وسایل پانسمان و… بستگی دارد.

پانسمان زخم در منزل توسط طلوع طب

در این مقاله علاوه بر معرفی انواع پانسمان و اهمیت این نوع از درمان، به معرفی زخم هایی که نیاز به پانسمان دارند پرداخته شد. به طور کلی توصیه میشود علی رغم اینکه پانسمان زخم مسئله ای کم خطر و آسان دیده میشود، به طور خودسرانه نسبت به پانسمان زخم در منزل اقدام نکنید، چرا که در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی میتواند باعث بروز مشکلاتی همچون عفونت شود. مجموعه طلوع طب یکی از مجموعه های شناخته شده در زمینه ارائه خدمات کمک درمانی با کادر مجرب و متخصص است که بر اساس نیاز متقاضی، اقدام به اعزام کادر درمان به منزل میکند. شما میتوانید برای دریافت خدمات پانسمان زخم در منزل و یا سایر خدمات با کارشناسان موسسه طلوع طب به شماره تلفن 02188692880 تماس حاصل نمایید.

برای درخواست خدمات پانسمان در منزل فرم زیر را پر کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیریم.

    برخی از انواع پانسمان طلوع طب

    پانسمان زخم بستر در منزل | پانسمان سوختگی در منزل

    امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

      پشتیبانی 24 ساعته: 02191012121 / 02188692880