گفتاردرمانی در منزل برای بزرگسالان

گفتاردرمانی در منزل برای بزرگسالان

آسیب شناسی گفتار و زبان یا گفتاردرمانی، زیر شاخه ای از علم توانبخشی محسوب می شود. گفتاردرمانگر به آسیب شناسی اختلالات ارتباطی مربوط به زبان و گفتار می پردازد و به درمان آن کمک می کند. گفتار و زبان یکی از اصلی ترین راه های برقراری ارتباط هر فرد با جامعه و افراد دیگر است و اشکال در این راه ارتباطی، باعث بروز مشکلات فراوانی برای خود فرد و اطرافیانش خواهد شد.

روش کار گفتاردرمانگر به چه شکل است؟

گفتاردرمانگر با بررسی کامل شرایط فرد تحت درمان می کوشد تا اختلالات مربوط به بلع، گفتار و زبان را تشخیص داده و به رفع آن بپردازد. البته گفتاردرمانگر نیاز به تعامل و مشورت با درمانگرهای دیگری دارد تا بتواند یک برنامه مناسب برای درمان و بهبود حداکثری فرد تحت درمان پیاده سازی کند. این فرد با توجه به نوع اختلال و مشکلی که تشخیص داده است می تواند با روانشناس، متخصص اطفال، متخصص مغز و اعصاب، فیزیوتراپیست، شنوایی شناس، کاردرمانگر، پرستار و مشاوران و متخصصین در حوزه های دیگر مشورت کرده و یک برنامه درمانی دقیق برای فرد تحت درمان مشخص کند. گفتاردرمانگرها برای تاثیر گذاری بیشتر درمان می توانند با افراد خانواده، مشاوران مدرسه و یا افرادی که فرد تحت درمان با آن ها در ارتباط است، گفتگو کرده، شرایط را برایشان روشن تر کرده و با راهنمایی های بیشتر آن ها در ارتباط با فرد تحت درمان، به تسریع بیشتر درمان کمک کند.

گفتاردرمانی بزرگسالان

گفتاردرمانی به چه افرادی توصیه می شود؟

گفتار و زبان در نگاه اول شاید یکسان به نظر برسند، اما هرکدام به بخش جدایی از ارتباط کلامی مربوط می شوند. زبان بخشی است که مسئولین آن با مغز انسان است و به جمله بندی، تشخیص کلمات درست و هر چیز مربوط به آن اشاره دارد. در صورتی که گفتار به عمل بیان کلمات، حرکات فک، عضلات صورت و ریه اشاره دارد، که به بیان کلمات برای برقراری ارتباط، مربوط می شود. به طور کلی گفتاردرمانی برای هر فردی که مشکلی در برقراری ارتباط، به خصوص به وسیله گفتار و زبان داشته باشد، لازم است. در ادامه به دسته های متفاوت افرادی که می توانند با کمک گفتاردرمانگر دچار بهبود در ارتباط شوند، اشاره می کنیم.

  • افراد دارای لکنت زبان
  • افراد دارای اختلالات یادگیری
  • کودکان و افراد مبتلا به بیش فعالی
  • افراد دارای اختلال اوتیسم
  • افرادی که دارای مشکلات تلفظی هستند
  • افرادی که دارای اشکال در عمل بلع هستند
  • افرادی که دچار گفتار فلجی
  • افرادی که دارای اختلالات در صدا مثل، خش، گرفتگی و… هستند
  • افرادی که دارای اختلال زبان پریشی
  • افرادی که دچار آسیب شنوایی شده اند
  • افرادی دارای شکاف کام و لب
  • افرادی که دچار کم توانی ذهنی هستند
  • افرادی که دچار اختلالات تلفظی هستند
  • افرادی دارای بیماری های مربوط به دستگاه تولید صدا و بیان مانند، سرطان حنجره و…
  • افراد دارای MS
  • افراد دارای بیماری ALS
  • افرادی که مبتلا به بیماری پارکینسون هستند
  • افرادی که به علت بیماری های تنفسی به اختلالات گفتاری دچار شده اند
  • نوزادان نارس و یا افرادی که به علت بیماری، دچار اشکال در عمل بلع شده اند

 گفتار درمانی بزرگسالان

بهترین زمان برای درمان بیماری ها در زمان کودکی است که مغز قابلیت یادگیری و انعطاف بیشتری دارد و به همین علت هم گفتاردرمانی تاثیرگذاری بسیار بیشتری خواهد داشت. اما ممکن است فردی از کودکی دارای مشکل در بیان و الفظ بوده باشد، اما به دلایلی مانند،امید به اینکه در آینده خوب خواهد شد و یا عدم رسیدگی به موقع، نتوانسته باشد در کودکی آن را درمان کرده و پشت سر بگذارد، به همین دلیل هم تا بزرگسالی با این اختلال دست و پنجه نرم می کرده و با مشکلات ناشی از آن درگیر بوده است. در این حالت هم می توان به گفتاردرمانگر مراجعه کرد و با تشخیص او تمرینات درمانی را برای بهبود آغاز کرد.
البته به احتمال زیاد درمان این موارد در بزرگسالی زمان بیشتری می برد و شاید به تلاش بیشتری نیاز داشته باشد. اما در نهایت دستیابی به بهبودی در انتهای مسیر خواهد بود. اما این امکان هم وجود دارد یک فرد به علت ابتلا به بیماری هایی مثل سکته های مغزی، آسیب به مغز، ALS، پارکینسون و یا MS دچار اختلالات ارتباطی در بلع، گفتار و زبان شود. در این حالت گفتاردرمانگر با بررسی پیش زمینه پزشکی فرد تحت درمان، سن فرد، شدت و نوع اختلال و مشورت با پزشکی که در زمینه بیماری زمینه ای فرد تحت درمان تخصص دارد، می تواند یک برنامه مناسب برای فرد تهیه کند، تا به او در بهبود کمک کند. برای دریافت خدمات گفتاردرمانی، می توان به مرکز گفتاردرمانی بزرگسالان مراجعه کرد و یا از مجموعه های ارائه دهنده خدمات درمانی و توانبخشی که، خدمات را در منزل ارائه می دهند، کمک گرفت.

گفتاردرمانی بزرگسالان/ طلوع طب

گفتاردرمانی در منزل برای بزرگسالان چه مدت طول می کشد؟

همان طور که گفته شد گفتار درمانی در بزرگسالان ممکن است سخت تر و طولانی تر از کودکان باشد. اما به طور دقیق نمی توان مشخص کرد که چقدر زمان نیاز است تا فرد تحت درمان بهبود یابد. این زمان به عواملی مانند تشخیص شدت و نوع اختلال، پیش زمینه بیماری، پیشینه ی ژنتیکی، سن بیمار و فاصله بین ایجاد اختلال و زمان مراجعه به گفتاردرمانگر، بستگی دارد.

مزایای گفتار درمانی در منزل برای بزرگسالان

نباید این نکته را از یاد برد که شروع گفتاردرمانی در هر زمانی که باشد، بهتر از این است که به طور کامل انجام نشود و یا به بهانه دیر بودن از آن گذر کرد. انجام گفتاردرمانی و بهبود توانایی های ارتباطی، در هر زمانی که انجام بپذیرد تاثیرات مثبت خود را خواهد داشت و زندگی فرد تحت درمان را بهبود خواهد بخشید.

گفتاردرمانی در منزل مزایایی بسیاری دارد و یکی از بهترین روش های دریافت این نوع از خدمات درمانی است. در ادامه به برخی از مزایای گفتاردرمانی در منزل برای بزرگسالان اشاره خواهیم کرد.

  • گفتاردرمانی در منزل چون به صورت انفرادی انجام می شود، باعث می شود که گفتاردرمانگر تمرکز کاملی بر روی یک فرد دارد و با بررسی کامل شرایط فعلی، پیشینه ژنتیکی و پیشینه بیماری فرد تحت درمان، می تواند یک برنامه کاملا متناسب با شرایط او طراحی و اجرا کند.
  • گفتاردرمانی در منزل به خصوص در مواردی که فرد تحت درمان، به علت بیماری هایی که در حرکت ایجاد اشکال می کند؛ نمی تواند به راحتی جا به جا شود و حمل و نقل و حرکت برای او دشوار است، گزینه ی بسیار مناسبی است.
  • گفتاردرمانگر در زمان گفتاردرمانی در منزل می تواند با شرایط محیط زندگی فرد تحت درمان به طور کامل آشنا شود و در صورت نیاز به اطرافیانش مشاوره های لازم برای تمرینات مناسب را بدهد، تا به این صورت سرعت بهبودی به شکل تاثیرگذاری افزایش یابد.
  • در زمان هایی مثل شیوع آنفولانزا، پاندمی کرونا، آلودگی هوا و شرایط جوی نامناسب که جا به جایی در شهر سخت تر و به خصوص برای افراد دارای بیماری مشکل است. گفتاردرمانی در منزل یک راه بسیار مناسب و مفید است.
  • گفتاردرمانی به این علت که فرد تحت درمان از محیط آشنای محل زندگی اش خارج نمی شود بسیار مناسب است. چون به علت از آرامش و ثبات روانی زیادی برخوردار است و به همین دلیل توانایی بیشتری برای درک و دریافت تمرینات مشخص شده برای گفتاردرمانی دارد.

گفتاردرمانی در منزل برای بزرگسالان

هزینه گفتاردرمانی در منزل برای بزرگسالان

به طور کلی گفتاردرمانی در منزل از گفتاردرمانی در کلینیک و مراکز درمانی هزینه بیشتری دارد. اما باید به این نکته توجه کرد که این روش درمانی مزایای زیادی هم دارد. هزینه گفتاردرمانی در منزل برای بزرگسالان به عوامل مختلفی وابسته است که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  • فاصله کلینیک تا منزل فرد تحت درمان
  • نوع اختلال تشخیص داده شده توسط گفتاردرمانگر
  • روش درمانی که گفتاردرمانگر با بررسی وضعیت فرد تحت درمان مشخص می کند
  • سن فرد تحت درمان
  • تعداد جلسات تعیین شده برای تاثیرگذاری در بهبود فرد تحت درمان
  • پیچیدگی شرایط و اختلال فرد تحت درمان

همیشه به این نکته توجه داشته باشید برای خدمات درمانی و تخصصی به مراکز و کلینیک های معتبر مراجعه کنید تا از خدمات درمانگرهای متعهد، با تجربه و متخصص بهره مند شوید. خدمات پذیری از مراکز معتبر، سطح رضایتمندی شما را از مراحل درمان بالاتر می برد و مطمعنا سرعت تاثیرگذاری تمرینات و روش های درمانی بیشتر و بهتر خواهد بود. طلوع طب یکی از مراکز معتبر در زمینه ارسال پرستار، درمانگر و متخصص به منازل است. برای کسب اطلاعات دقیق تر و بهتر در مورد خدمات گفتاردرمانی در منزل برای بزرگسالان، می توانید با مشاوران متخصص طلوع، با شماره تماس 02188692880 در ارتباط باشید.

برای درخواست گفتاردرمانی در منزل برای بزرگسالان تهران فرم زیر را پر کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیریم.

    امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

      پشتیبانی 24 ساعته: 02191012121 / 02188692880