کاردرمانی در منزل تهران

توانبخشی فرایندی است که به فرد کم توان کمک  میکند تا توان از دست رفته خود را به دست آورند. این موضوع می تواند در اثر بیماری، آسیب یا حادثه باشد که عملکرد شخص را محدود نموده است. بازتوانی یکی از خدمات درمانی و بهداشتی محسوب می شود که گستره وسیعی  دارد و یکی از شاخه های این علم، کاردرمانی می باشد.

کاردرمانی چیست؟

یکی از شاخه های توانبخشی، کاردرمانی است که تمرکز آن بر روی کل بدن فرد است. کاردرمانی در حقیقت فعالیت هایی هدفمند است که به افرادی که چالش هایی در سلامتی آن ها ایجاد شده است کمک می کند تا به کمک کار و فعالیت های هدفمند، درمان شوند. کاردرمانی حتما باید توسط افراد متخصص دارای علم در این شاخه صورت پذیرد و فرقی ندارد که کاردرمانی در منزل یا کلینیک ها انجام شود. همچنین داشتن کارت کاردرمانگری که از طرف نظام پزشکی صادر می شود، برای کارشناسان و کاردرمانگرانی که از سمت مرکزهای توانبخشی به منازل فرستاده می شوند لازم است. این امر موجب می شود تا مراقبان و همراهان درخواست دهندگان کاردرمانی، نسبت به تخصص کاردرمانگر و تجربه او مطمئن باشند. کاردرمانی در منزل معمولا برای اختلالاتی همچون اوتیسم، فلج مغزی، راه رفتن و نشستن، سندروم داون و… توصیه می شود.

چه فعالیت هایی را میتوان به کمک کاردرمانی انجام داد؟

کاردرمانی همواره بر بازگرداندن سلامت از دست رفته جسم یا روان تاکید دارد و در تلاش است افرادی که دارنده ی مشکلات خاص جسمی یا ذهنی هستند را به فعالیت های روزمره برگرداند. در ادامه فعالیت هایی که به کمک کاردرمانی ممکن میشود، ذکر شده است:

  • غذا خوردن
  • تحرک بدن
  • استحمام
  • رفتن به سرویس بهداشتی
  • پوشیدن لباس
  • مراقبت از کودکان
  • تربیت کودکان
  • استراحت کردن و خوابیدن
  • خرید کردن
  • کار کردن
  • مدیریت ارتباطات
  • تربیت کودک
  • رانندگی
  • حفظ بهداشت در همه ابعاد
  • انجام بازی
  • شرکت در اجتماع

کاردرمانی چطور صورت می گیرد و چه مراحلی دارد؟

مراحل کاردرمانی در منزل

کاردرمانگران متناسب با محیط های مختلف کار متفاوتی انجام میدهند. اما در مجموع کاردرمانی برای افراد شامل یک سری روند معین نیز می باشد.

مرحله اول: ارزیابی کاردرمانی در منزل

در ابتدای شروع کاردرمانی، یک ارزیابی صورت می پذیرد تا در مورد سوابق، وضعیت سلامت و فعالیت هایی که فرد مراجعه کننده در آن فعالیت ها محدودیت دارد جمع آوری شود و در اختیار درمانگر قرار گیرد.

مرحله دوم: توانبخشی به کمک کاردرمانی در منزل

درمانگر متناسب با لیست محدودیت هایی که طی ارزیابی به دست آورده است برنامه ریزی کرده و تلاش می نماید تا به ترتیب اقدامات هیجانی، شناختی یا فیزیکی بهبودی حاصل گردد. در این مرحله ابتدا درمان محدودیتهای ایجاد شده را طراحی می نمایند و سپس طرح درمان ارائه شده توسط درمانگر اجرا میگردد. همچنین درمانگر به صورت مداوم میزان تاثیر اصلاح محیط اطراف یا فعالیت ها، برای رسیدن فرد به موفقیت و کاهش محدودیت را مورد بررسی قرار می دهد.

مرحله سوم: پایان کاردرمانی در منزل

هنگامی که فرد برای ادامه درمان خود نیاز به درمانگر نداشته باشد، کاردرمانی پایان می یابد و به اصطلاح فرد از کاردرمانی مرخص می شود. در این مرحله اتمام کاردرمانی به معنای این است که نظارت تخصصی درمانگر برای پیشرفت و ادامه ی درمان شخص نیاز نیست. نکته ای که در پایان کاردرمانی باید مورد توجه قرار بگیرد این است که تمام شدن کاردرمانی لزوما به معنای بهبود کامل شخص نیست. درمانگر در این مرحله توصیه هایی به فرد و مراقبان او می نماید تا درمان فرد همچنان ادامه داشته باشد و محدودیت ها به مرور کاهش یابد و سلامتی فرد بازگردد. از جمله این توصیه ها میتوان به تمرینات کاردرمانی در منزل یا آموزش هایی به خانواده فرد تحت درمان اشاره نمود.

کاردرمانی در چه مواردی به افراد کمک می نماید؟

کاردرمانی در منزل- طلوع طب

  • ارزیابی مشکلات اسکلتی و عضلانی و پیشنهاد برای درمان این نوع از مشکلات
  • ارزیابی محل زندگی یا کار فرد آسیب دیده و ارائه نظراتی برای تغییراتی در این محل ها متناسب با محدودیت های فرد
  • مشاوره تخصصی در رابطه با تحرک
  • ارزیابی های کلی
  • ارزیابی مهارت های مشخص و دقیق

آیا تفاوتی میان کاردرمانی و فیزیوتراپی وجود دارد؟

یکی از سوالات مهمی که در زمینه کاردرمانی مطرح می گردد تفاوت های بین کاردرمانی و فیزیوتراپی است. درمانگران کاردرمانی و فیزیوتراپیست ها، متخصصین توان بخشی به افرادی هستند که در مواردی دچار محدودیت شده اند. در حقیقت در کاردرمانی و فیزیوتراپی تلاش می شود تا افراد به کمک راه حل هایی، محدودیت های ایجاد شده را پشت سر گذاشته و به عملکرد قبلی خود برسند. در کاردرمانی و فیزیوتراپی بهبود توضیح مشابهی دارد و توانایی مشارکت در زندگی با بیشترین حد پتانسیل ممکن تعریف می شود. کاردرمان ها و فیزیوتراپ ها، ارزیابی و ارائه طرح های درمانی را مطابق با اهداف درمانی مراجعه کننده را بر عهده دارند. تفاوت اصلی دو شاخه ی کاردرمانی و فیزیوتراپی در نحوه درمان افراد است؛ کاردرمانان تلاش می کنند تا فعالیت های روزانه را بهبود ببخشند در حالیکه فیزیوتراپ ها بیشتر بر پیشرفت و ارتقاء حرکات خاصی از بدن متمرکز هستند.

نمونه ای از تمرینات کاردرمانی در منزل تهران

 رفتار درمانی، تمرین درمانی، حرکت درمانی، بازی درمانی و آموزش دادن مهارت های روزمره زندگی از جمله تمرین هایی است که برای ارتقای سطح سلامت و بهبود و رفع محدودیت های به وجود آمده استفاده می شود. همچنین تمرینات حسی و حرکتی، اتاق تاریک، ماساژ تراپی و… میتواند کمک کند تا افراد تحت درمان مستقل از کمک دیگران، به فعالیت بپردازند.

تمرینات کاردرمانی در منزل تهران برای رفع محدودیت راه رفتن در کودکان

یکی از مهم ترین تمرینات کار درمانی مخصوص به کودکانی است که در سن رشد هستند و کودکانی که میخواهند راه رفتن را بیاموزند. راه رفتن نیز یکی از مراحل تکامل کودکان است که در بازه 9 تا 15 ماهگی اتفاق می افتد و یادگیری و اجرای این مهارت وابستگی زیادی به توان و قدرت عضلات کودک دارد. فلج مغزی میتواند یکی از دلایلی باشد که موجب می شود تا کودکان در راه رفتن خود دچار مشکل گردند. کاردرمان برای آنکه کودک بتواند راه برود از تمریناتی کمک می گیرد که این تمرینات بتوانند عضلات کودک را تقویت نمایند و بین عصب و عضله ها هماهنگی ایجاد کنند. از جمله تمریناتی که برای کمک به کودکان جهت راه رفتن آن ها توصیه و انجام می شود میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • راه رفتن کودک به کمک اشیاء مانند دیوار، صندلی و…
  • بستن یک نوار به دور کمر کودک به طوری که یک سر نوار از رو به رو یا پشت سر کودک در دست درمانگر است تا تعادل کودک را حفظ نماید.
  • مورد استفاده قرار دادن اشیاء سنگین مثل استفاده از چند کتاب برای راه رفتن و حرکت کردن
  • استفاده از تمرین بشین پاشو برای تقویت عضلات کودک

انواع کاردرمانی در منزل

کاردرمانی به منظور کاهش محدودیت ها و ناتوانی ها صورت می گیرد. کاردرمانی متناسب با آسیب وارد شده  و مشکلی که فرد را در انجام کارهای خود محدود کرده است صورت می گیرد. از انواع مختلف کاردرمانی می توان به کاردرمانی برای کودکان، کاردرمانی برای نوزادان، کار درمانی برای راه رفتن، کاردرمانی برای بزرگسالان، کاردرمانی برای رفع محدودیت در ناحیه ی دست و… اشاره نمود.

کاردرمانی در منزل تهران- طلوع طب

کاردرمانی در منزل برای رفع محدودیت در ناحیه ی دست

دست ها از جمله اعضای مهم بدن هستند کنه آسیب دیدگی آن ها و یا ایجاد شدن محدودیت در آن ها می تواند تاثیر به سزایی بر زندگی فرد بگذارد و فرد را در انجام بسیاری از کارهای روزمره دچار مشکل نماید. آسیب هایی که در مچ دست یا مفاصل دست وارد می شود میتواند کارایی دست را تا حد زیادی محدود نماید و فرد برای بازیابی مهارت ها و توانایی دست خود باید از کاردرمانی کمک بگیرد. تجویز پزشک برای آنکه فرد آسیب دیده بتواند از کاردرمانی در منزل به منظور رفع ناتوانی دست خود استفاده نماید الزامی است؛ تا ابتدا میزان آسیب دیدگی دست فرد بررسی گردد و سپس با توجه به میزان آسیب دیدگی مشخص شود که آیا به تجهیزات یا دستگاه خاصی نیازمند است یا خیر.

کاردرمانی در منزل از تمریناتی همچون مشت کردن دست ها، کشش انگشتان و انگشت شست، کشش پنجه دست، خمیر بازی و… استفاده می نماید تا بتواند قوای از دست رفته را مجدد به دست فرد آسیب دیده برگرداند. تمرین های کاردرمانی حتما باید قبل از اجرا شدن توسط کاردرمانگر به شخص آسیب دیده آموزش داده شود. این امر موجب می شود تا از بروز آسیب های احتمالی بیشتر به دست در اثر انجام نادرست تمرین ها جلوگیری شود. کاردرمانی دست در منزل معمولا برای مواردی همچون صدمه های پس از سوختگی، صدمه به اعصاب، شکستگی، جراحی و… انجام می شود. حساسیت زدایی عصب ها، بالا بردن قدرت عضلات، افزایش گستره حرکت دست، پیشرفت عملکرد دست در حرکات ریز و ظریف و… از جمله اهداف کاردرمانی دست در منزل است.

هزینه کاردرمانی در منزل در تهران

کاردرمانی متناسب با نوع محدودیت های مراجعه کنندگان، خدمات متفاوتی را ارائه می دهد و به همین دلیل برای کاردرمانی تعرفه به خصوصی منظور نشده است. نکته حائز اهمیت این است که  هزینه کاردرمانی در منزل به دلیل عدم نیاز به خروج از خانه و صرف کردن وقت و هزینه برای جا به جایی و رفتن به کلینیک، بسیار مقرون به صرفه می باشد. همانطور که پیش تر بیان شد متناسب با نیاز افراد تحت درمان و تعداد جلسات کادرمانی در منزل برای این افراد، هزینه کادرمانی متفاوت است و نمیتوان حدود تعرفه کادرمانی در منزل را مشخص نمود.

مجموعه طلوع طب یکی از موسسات برتر در زمینه ارائه خدمات کمک درمانی از جمله کاردرمانی در منزل تهران میباشد، شما میتوانید به منظور کسب اطلاعات بیشتر یا مشاوره رایگان با کارشناسان این مجموعه به شماره تلفن 02188692880 تماس حاصل نمایید.

برای درخواست کاردرمانی در منزل تهران فرم زیر را پر کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیریم.

    امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

      پشتیبانی 24 ساعته: 02191012121 / 02188692880