کاردرمانی در منزل برای بزرگسالان

کاردرمانی در منزل برای بزرگسالان-طلوع طب

توانبخشی وظیفه ی از بین بردن محدودیت ها و افزایش کیفیت زندگی افراد را بر عهده دارد. توانبخشی در شاخه های متفاوتی خدماتی را ارائه می دهد که از جمله این شاخه ها میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بینایی سنجی
  • فیزیوتراپی
  • کاردرمانی
  • گفتار درمانی
  • مددکاری اجتماعی

در حقیقت توانبخشی در خدمات درمانی و بهداشتی، گستره بزرگی را در برمیگیرد و خدماتی را جهت افزایش استقلال در زندگی افراد دارای محدودیت ارائه میدهد.

کاردرمانی در منزل

کاردرمانی به عنوان زیرشاخه ای از توانبخشی به کمک تکنیک ها و تمریناتی تلاش می کند تا افراد تحت درمان در زندگی روزمره خود استقلال بیشتری را تجربه نمایند. کاردرمانی میتواند در زمینه های متفاوتی محدودیت هایی را مرتفع نماید همانند:

  • خوابیدن درست
  • آشپزی کردن
  • غذه خوردن
  • استحمام
  • کار کردن
  • تحصیل و درس خواندن
  • گذراندن اوقات فراغت

مراحل کاردرمانی در منزل برای بزرگسالان

همانظور که پیش تر بیان گردید به منظور افزایش سطح استقلال افراد در زندگی روزمره خود، کاردرمانی صورت میگیرد. اما این سوال نیز مطرح است که کاردرمانی دارای چه مراحلی است؟ به طور کلی کاردرمانی در منزل برای بزرگسالان مراحلی به شرح زیر را طی می کند:

  • گرفتن شرح حال از فرد: مشخص کردن سن، علت مراجعه به کاردرمانگر، پزشک معالج، تشخیص ها و احتیاط ها به درمانگر کمک میکند تا بتواند با توجه به اطلاعات به دست آمده فرد را ارزیابی نماید.
  • ارزیابی فرد: در این مرحله کاردرمانگر به ارزیابی کلی فرد مراجعه کننده می پردازد و علائمی همچون علائم حیاتی، حس لامسه، هماهنگی (مانند هماهنگی بین عصب ها و عضلات) را مورد بررسی قرار می دهد.
  • طراحی و برنامه ریزی: پس از ارزیابی فرد، درمانگر متناسب با مواردی که مورد بررسی قرار داده است و داده هایی که به دست آورده، مسیری را برای بهبود شخص طراحی و برنامه ریزی می کند. این مسیر شامل تمرین ها و فرایندهایی است که در نهایت به مستقل شدن فرد کمک می نماید.
  • شروع کاردرمانی به کمک برنامه طراحی شده: در مرحله بعدی کاردرمانی متناسب با برنامه ای که طراحی شده است آغاز می گردد. در این مرحله متخصص کاردرمانی به صورت مداوم تاثیرگذاری محیط اطراف یا فعالیت ها به منظور رسیدن فرد به هدف خود بررسی می کند تا در نهایت سبب کاهش محدودیت ها گردد.
  • پایان کاردرمانی: زمانی که فرد رو به بهبود می رود و نیازی به درمانگر ندارد، کاردرمانی پایان یافته و تمام می شود. در این مرحله نظارت تخصصی درمانگر برای رفع یا کاهش محدودیت ها و ادامه درمان نیاز نیست. در کاردرمانی باید توجه داشت که پایان کاردرمانی به معنای بهبودی کامل فرد نیست و درمانگر در مرحله پایانی، توصیه هایی را برای فرد و اطرافیان شخص بیان می کند تا به مرور زمان محدودیت ها همچنان کاهش یابد. برای آنکه سلامتی فرد برگردد توصیه هایی از قبیل تمرینات کاردرمانی در منزل و آموزش خانواده فرد دارای محدودیت صورت می گیرد.

در چه مواردی از کاردرمانی در منزل برای بزرگسالان استفاده میشود؟

کاردرمانی در جهت ارتقای سلامت و استقلال افراد و رفع محدودیت ها تاکید دارد. کاردرمانی در فعالیت های روزانه ای مانند استحمام، غذا خوردن، تمیز کردن منزل و… به یاری افراد مختلف می پردازد و میتواند با کمک به افراد، موجب مستقل شدن آن ها گردد. کاردرمانی در منزل برای بزرگسالان یکی از انواع کاردرمانی است که موجب می شود تا افرادی که دچار محدودیت هایی از قبیل محدودیت در راه رفتن هستند، بتوانند بر این محدودیت ها تا حدودی غلبه نمایند. کاردرمانی در منزل برای بزرگسالان میتواند برای رفع محدودیت در مواردی همانند راه رفتن، حرکت دست، مشکلات ذهنی و… کارایی داشته باشد.

یکی از دلایلی که توصیه می شود تا افراد در منزل به کاردرمانی بپردازند، آشنا بودن فرد با محیط اطراف خود است. همچنین قرار گرفتن فرد در منزل و در کنار افراد خانواده و خویشاوندان می تواند در کاهش تنش در او موثر واقع شود.  اما باید به این توجه کرد که برای انجام کاردرمانی در منزل حتما باید پزشک معالج فرد اجازه صادر نماید، در غیر اینصورت کاردرمانی در منزل توصیه نمی شود. رفتار درمانی، تمرین درمانی، بازی درمانی و حرکت درمانی از جمله تمرین هایی هستند که به کمک آن ها کاردرمانی در منزل راحت تر صورت می گیرد و سطح زندگی فرد بهبود می یابد.

کاردرمانی در منزل برای راه رفتن

کاردرمانی دست- طلوع طب

یکی از محدودیت هایی که ممکن است برای فرد رخ دهد، مشکل در راه رفتن است که میتواند دلایل مختلفی از جمله تصادف، رخ دادن حوادث ناگوار، نقص های مادرزادی یا شکستگی در ناحیه پا باشد. برای آنکه این مشکل رفع گردد، کادرمانگران و متخصصین کاردرمانی متناسب با شرایط فرد مراجعه کننده، تمریناتی را برای فرد طراحی و برنامه ریزی می نمایند تا در نهایت محدودیت موجود به مرور کاهش یافته یا حذف گردد. شرایط فرد میتواند مواردی همچون سن فرد، نوع اختلال پیش آمده، علت اختلال و… باشد. همچنین تمریناتی که برنامه ریزی می شود میتواند شامل وزنه، واکر، اسکوتر، طناب، کوله پشتی تردمیل، کش، استپ و موارد مشابه باشد. البته تکنیک های دیگری نیز وجود دارد که متناسب با اطلاعات به دست آمده از فرد در برنامه ریزی ها گنجانده می شود. در حقیقت دمانگران با توجه به فرد، علت بیماری و نوع بیماری متدهای درمانی را به کار میگیرند که این روش ها بتوانند بیشترین تاثیر گذاری را در بهبود فرد داشته باشند.

کاردرمانی در منزل برای دست

کاردرمانی دست-طلوع طب

آسیب دیدن دست ها میتواند سبب شود تا فرد در انجام کارهای روزمره خود دچار مشکلات زیادی گردد. در حقیقت هرگونه آسیبی به دست همچون آسیب در ناحیه ی مچ، مفاصل و عضلات، دست فرد را ناتوان شناخته و شخص را از انجام بسیاری از کارهای روزانه خود باز می دارد. برای آنکه بتوان تونایی و مهارت از دست رفته را بازگرداند کاردرمانی پیشنهاد می شود، اما همانطور که پیش تر نیز بیان شد کاردرمانی باید با تجویز پزشک صورت گیرد. تجویز پزشک از این جهت حائز اهمیت است که باید میزان آسیب دیدگی و شدت آن توسط پزشک معالج تشخیص داده شود و متناسب با میزان و شدت آسیب وارد شده مشخص نماید که آیا برای کاردرمانی به تجهیزات خاصی نیاز هست یا خیر.

کاردرمانی برای دست معمولا برای رفع مشکلاتی انجام می شود که در اثر اتفاقی مانند صدمات پس از سوختگی، صدمات وارده در اثر سوانح رانندگی، شکستگی، عوارض پیش آمده پس از جراحی و… به وجود آمده باشد. کاردرمانی در منزل برای بزرگسالان و برای درمان محدودیت های دست می تواند به کمک تمریناتی صورت گیرد. کشش انگشتان، کشش پنجه ها، خم کردن انگشتان، مشت کردن دست و موارد مشابه از جمله تمریناتی هستند که برای به دست آوردن دوباره ی توانایی دست ها در کاردرمانی استفاده می شوند. به صورت کلی درمانگر و متخصص کاردرمانی به کمک تمرینات مختلف (متناسب با شرایط شخص) تلاش می کند تا دامنه حرکتی دست و قدرت عضلات دست را افزایش دهد و همچنین درد دست را نیز کمتر کند. از دیگر اهداف کلی کاردرمانی برای دست برای بزرگسالان کم کردن حساسیت اعصاب دست (حساسیت زدایی)، مدیریت درد و بهبود حرکات ظریف و ریز دست می باشد.

کاردرمانی ذهنی

کاردرمانی ذهنی-طلوع طب

از مهم ترین زیر مجموعه های کاردرمانی، کاردرمانی ذهنی است که مهم ترین شاخه کاردرمانی نیز محسوب می شود. کاردرمانی ذهنی بیشتر برای افرادی صورت می گیرد که در ارتباط برقرار کردن با دیگران دچار مشکلاتی هستند. در واقع این افراد وابسته به نوع و شدت بیماری یا اختلال موجود در آن ها نمیتوانند با سایر افراد جامعه به خوبی ارتباط داشته باشند و وارد اجتماع شوند.

در کاردرمانی ذهنی، متخصص کاردرمانی در تلاش است تا به کمک روش ها و علوم مختلف، فرد را به مستقل ترین حالت ممکن در زندگی خود برساند. در این نوع کاردرمانی، کاردرمانگر می کوشد تا شخص را از دست کشیدن برای رشد توانایی هایش منع نماید و توانایی های فردی خود را به بهترین حالت خود ارتقا دهد. افرادی که به اختلالات روانی، مشکلات جسمی مادرزادی، اوتیسم، اختلالات عاطفی، بیش فعالی، اختلال تمرکز و توجه، مشکلات نوشتاری و… مبتلا هستند میتوانند به کمک کاردرمانی ذهنی، کیفیت زندگی خود را بهبود دهند. کاردرمانی ذهنی در منزل شامل تمریناتی است که در راستای آموزش مهارت های روزمره، افزایش دستور پذیری، افزایش تمرکز و توجه، اموزش مهارت های اجتماعی و… صورت می گیرد. برای آنکه بتوان کاردرمانی ذهنی را در منزل انجام داد بهتر است به چند نکته توجه کرد:

  • پس از شناختن نوع و شدت اختلال توسط کاردرمانگر، درمانگر باید آموزش هایی را در راستای بهبود اختلال و ارتقای کیفیت زندگی آغاز نماید.
  • درمانگر باید از آموزش هایی استفاده نماید که موجب افزایش اعتماد به نفس و بالا رفتن مهارت های فردی و اجتماعی فرد گردد.
  • آموزش هایی باید به فرد داده شود که متناسب با سن، جنسیت و علاقه های بیمار باشد.
  • تمریناتی مورد استفاده قرار گیرند که موجب ارتقای سطح زندگی شود و بهبود بیمار را از جنبه های جسمی، ذهنی و روحی در پی داشته باشد.
  • از آموزش مهارت های نادرست و یا ناسازگار با فرد پرهیز گردد چرا که در صورت توجه نکردن به این نکته وضعیت بیمار رو به وخامت می رود.
  • کاردرمانگر در فعالیت ها و آموزش مهارت ها به شخص باید هدف مشخص (همان بهبود شرایط فرد) را مدنظر داشته باشد.

هزینه کاردرمانی در منزل برای بزرگسالان

هزینه های کاردرمانی در منزل نسبت به کاردرمانی در کلینیک ها کمتر است چرا که برای دریافت خدمات کاردرمانی نیازی به خروج از خانه نیست. در نتیجه عدم نیاز به خروج از خانه، صرف وقت و هزینه رفت و آمد به کلینیک کاهش می یابد و کاردرمانی در منزل مقرون به صرفه تر خواهد بود.

کاردرمانی متناسب با شخص، وضعیت فرد، میزان ناتوانی، نیاز به استفاده از تجهیزات خاص و… هزینه متفاوتی را در برمیگرد و نمیتوان رقم معینی را برای جلسات کاردرمانی ارائه داد. البته بعد از ملاقات اولیه با کاردرمانگر، هزینه جلسات توسط درمانگر متناسب با شرایط ذکر شده تعیین می گردد.

برای درخواست کاردرمانی در منزل بزرگسالان فرم زیر را پر کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیریم.

    امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

      پشتیبانی 24 ساعته: 02191012121 / 02188692880