فیزیوتراپی مچ دست در منزل

دست یکی از مهم ترین اعضای بدن است که در طول روز دائما مورد استفاده قرار می گیرد. تمام کارهای روزمره ما با دست و حرکات مختلف آن انجام می گیرد. به همین دلیل زمانی که دست و مچ دست دچار دردهای مزمن ناشی از مشکلات متفاوت می شوند، انجام کارهای روزمره سخت و حتی گاهی غیر ممکن است.

فیزیوتراپی یکی از راه های بسیار مناسب برای کاهش و از بین رفتن، دردهای دست و مچ دست است. اما این درمان نیازمند انجام مداوم است، به همین دلیل بسیاری از افراد، به مرور از مراجعه به مراکز فیزیوتراپی خسته می شوند و درمان را نیمه کاره رها می کنند.

برای حل این مشکل، می توان از خدمات فیزیوتراپی مچ دست در منزل استفاده کرد. بسیاری از مراکز درمانی هستند که با فیزیوتراپیست های متبحری همکاری دارند که می توانند خدمات درمانی را در منازل شخصی نیز ارائه دهند. این امر باعث می شود تا فرد تحت درمان با مراجعه طولانی مدت به مراکز درمانی خسته نشود و یا به علت مشغله روزمره از تمرین های خود غافل نشود.

چه زمانی به فیزیوتراپی مچ دست در منزل نیاز است؟

مچ دست به دلایل مختلفی ممکن است دچار مشکل و درد شود. عواملی مانند حرکات ورزشی شدید، شکستگی و بیماری های مختلف می تواند باعث درهای شدید در مچ دست شود. برای درمان و رهایی از این دردها، می توان از فیزیوتراپی استفاده کرد.

  • شکستگی مچ دست

ورزش های شدید، ضربه و یا افتادن ممکن است باعث شکستگی استخوان مچ دست و کبودی و ورم آن شود. در این زمان باید ابتدا به پزشک مراجعه کرد تا شکستگی مچ دست را درمان کند. بعد از درمان و جوش خوردن شکستگی استخوان مچ دست، باید برای فیزیوتراپی آن اقدام نمود تا روند بهبود حرکات را سرعت بخشید.

  • درد شدید در مچ دست

ضرب دیدگی یکی از دلایل احساس درد و کوفتگی شدید در مچ دست است. در صورت احساس دردهای شدید در مچ دست به فیزیوتراپیت مراجعه کنید تا با بررسی دست شما، علت را پیدا کند و برنامه مورد نیاز برای رفع آن را طراحی کند.

  • روماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید یکی دیگر از عواملی است که می تواند در مچ دست ایجاد درد کند. فیزیوتراپی می تواند دردهای ناشی از این بیماری خود ایمنی را کاهش دهد و التهاب های ناشی از آن را بهبود بخشد.

  • دررفتگی مچ دست

گاهی بر اثر ضربات شدید و یا حرکات سریع، ممکن است استخوان مچ دست از جای خود خارج شود. در این حالت باید استخوان را جا انداخت و بعد با انجام حرکات فیزیوتراپی مخصوص از دردهای ناشی از آن پیشگیری کرد.

  • سندروم تونل کارپال

این سندروم باعث می شود که عصب دست تحت فشار قرار بگیرد و احساس درد، گزگز و بی حسی را در مچ دست ایجاد کند. حرکات فیزیوتراپی مچ دست می تواند مشکلات ناشی از سندروم تونل کارپال را رفع کند.

  • کشیدگی تاندون

گاهی به علت ورزش های سنگین و یا فعالیت های فیزیکی سخت، تاندون دست، دچار پارگی و یا کشیدگی می شود. مشکلی که در تاندون ایجاد می شود می تواند دردهای شدیدی را در دست و مچ دست ایجاد کند. برای کاهش این درد و بهبود حرکات دست پس از آسیب به تاندون، باید از تمرینات فیزیوتراپی کمک گرفت.

فیزیوتراپی مچ دست - طلوع طب

فیزیوتراپی مچ دست شکسته

شکستگی های مچ دست می تواند به دلایل متفاوتی ایجاد شود. ضربه، پوکی استخوان، پیچ خوردگی و حرکات ورزشی سنگین از جمله مواردی هستند که می توانند این مشکل را برای مچ دست به وجود بیاورند.

شکستگی استخوان مچ می تواند به شکل ها و شدت های متفاوتی باشد و هرکدام از این شکستگی ها روش درمان و بهبودی خاص خود را دارند.

پس از جوش خوردن استخوان مچ، حرکات مچ دست محدود می شود و به شکل قبل نمی توان به شکل آزادانه آن را حرکت داد. برای بهبود این مشکل باید به فیزیوتراپیست مراجعه کرد.

فیزیوتراپیست با بررسی پرونده پزشکی شما و معاینه دقیق مچ دست، تمرینات و درمان های متفاوتی را برای بهبود حرکات مچ دست شما، پیشنهاد می کند.

برنامه فیزیوتراپی، با توجه به نوع مشکل، می تواند شامل تمرینات حرکتی و استفاده از دستگاه های فیزیوتراپی مختلف باشد. در ادامه به برخی از این حرکات و دستگاه اشاره می کنیم.

  • تمرینات حرکتی فیزیوتراپی برای مچ دست

عضلات مچ دست به علت آسیب دیدگی دچار ضعف و محدودیت حرکتی می شوند. حرکات و تمریناتی که فیزیوتراپیست مشخص می کند، به بهبود دامنه حرکتی و تقویت عضلات مچ دست، کمک می کند.

فشار دادن توپ تنیس

در این تمرین یک توپ تنیس را در دست نگه داشته، و آن را تا جاییکه برایتان ممکن است فشار دهید. این کار را می توانید در چند ست انجام دهید.

خم و راست کردن مچ دست

این حرکت به افزایش دامنه حرکتی مچ دست بسیار کمک می کند. برای انجام این حرکت، می توان در ست های مختلف مچ دست را به عقب و جلو و چپ و راست حرکت داد. در حین انجام این حرکت، کشش را تا زمانی انجام دهید که مچ دست درد نگیرد.

  • فیزیوتراپی مچ دست با دستگاه

گاهی برای بهبود سریع تر اسپاسم ها و درد ناشی از آسیب ها، فیزیوتراپیست، استفاده از دستگاه را پیشنهاد می دهد. زمان و قدرتی که برای دستگاه تعیین می شود با نظارت کامل فیزیوتراپیست است.

لیزر تراپی

در این روش فیزیوتراپیست انرژی را به بافت مورد نظر وارد می کند و شدت و زمان آن، به میزان آسیب دیدگی بافت بستگی دارد.

جریان الکتریکی

این روش برای کاهش اسپاسم و درد به کار می رود. جریان الکتریکی به بافت دردناک وارد شده به بهبود آن کمک می کند.

طلوع طب - فیزیوتراپی مچ دست

فیزیوتراپی انگشت دست شکسته

انگشت ها از قسمت های بسیار مهم دست هستند و بدون وجود آن ها، ما توانایی انجام ساده ترین کارهای روزانه را نیز نخواهیم داشت.

شکستگی انگشت های دست به دلایل متفاوتی می تواند رخ دهد از جمله زمان ضربه به توپ در هنگام ورزش، ماندن انگشت بین در یا پنجره و یا زمین خوردن، برخی از عواملی هستند که می توانند باعث شکستگی استخوان دست شوند. این شکستگی ها می تواند با علائم متفاوتی نشان داده شود که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

علائم شکستگی انگشت دست

  • درد شدید

واضح ترین علامت شکستگی انگشت، درد شدیدی است که با آن همراه است.

  • ورم و کبودی

شکستگی ها معمولا با درد و کبودی همراه هستند زیرا استخوان از محل اصلی خود جا به جا شده است و به عضلات فشار می آورد.

  • گزگز و بی حسی

برخی اوقات بعد از شکستگی، علائم بی حسی و گزگز نیز در برخی از نقاط انگشت حس می شود.

  • عدم امکان حرکت انگشت

شکستگی استخوان امکان حرکت را از آن عضو می گیرد و نمی توان انگشت را حرکت داد و یا چیزی را در دست نگه داشت.

  • کج شدن انگشت

همان طور که گفته شد شکستگی انگشت باعث جا به جایی استخوان می شود و همین امر می تواند در ظاهر آن نیز تاثیر گذار باشد و انگشت کج شود.

پس از مشاهده این علائم باید به پزشک مراجعه کرد و پزشک پس از معاینه و عکس برداری، درمان مورد نیاز را، که می تواند گچ گرفتن و یا بستن آتل باشد، تجویز می کند.

مانند تمام شکستگی ها، پس از جوش خوردن انگشت دست، برای تکمیل فرآیند بهبود، تقویت عضله و افزایش دامنه حرکتی، نیاز است که به فیزیوتراپیست مراجعه شود.

فیزیوتراپیست با توجه به شرایط، یک برنامه فیزیوتراپی مناسب را برای شما طراحی می کند، که این برنامه می تواند شامل انجام حرکات ورزشی و استفاده از دستگاه های فیزیوتراپی مختلف شود. در ادامه به بررسی این حرکات و دستگاه ها می پردازیم.

فیزیوتراپی انگشت دست با دستگاه

گاهی برای کاهش اسپاسم، درد و بهبود شکستگی ها، فیزیوتراپیست از دستگاه های مختلفی استفاده می کند. در ادامه به بررسی این دستگاه ها می پردازیم.

  • لیزر تراپی

این روش به کاهش دردهای ناشی از شکستگی کمک می کند.

  • اولترا سوند

این دستگاه به ترمیم بافت ها و عصب ها کمک می کند و تورم را کاهش می دهد.

  • شاک ویو

این روش به جوش خوردن استخوان و بهبود زخم ها کمک می کند.

  • سرد و گرم کردن انگشت

سرما جریان خون را در بافت کاهش می دهد و همین امر سبب کاهش درد و کوفتگی می شود. از طرفی گرما گردش و جریان خون را در بافت افزایش داده و بهبود سریع تر کمک می کند.

فیزیوتراپی انگشت دست

تمرینات حرکتی فیزیوتراپی برای انگشت دست

انجام حرکات کششی و نرمشی باعث می شود که دامنه حرکتی انگشت بیشتر شود و عضلات قدرت حرکت بیشتری پیدا کنند. نرمش ها و حرکات کششی مختلفی که می تواند برای فیزیوتراپی انگشت شکسته به کار رود، باید براساس نظرات فیزیوتراپیست مشخص شود. زیرا اگر این نرمش ها به درستی انجام نشود، می تواند آسیب را افزایش دهد.

هزینه فیزیوتراپی مچ دست

هزینه فیزیوتراپی به عوامل متفاوتی بستگی دارد و نمی توان به صورت یک عدد مشخص آن را تعیین کرد، در  ادامه به بررسی عواملی که بر مقدار هزینه این فیزیوتراپی تاثیر دارد، می پردازیم.

  • نوع مشکل تشخیص داده شده، یکی از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت فیزیوتراپی مچ دست است. منظور از نوع مشکل نوع شکستگی، کشیدگی تاندون، در رفتگی و یا ضرب دیدگی و … است.
  • نوع درمان تعیین شده با توجه به مشکل تشخیص داده شده.
  • تعداد جلساتی که از سوی فیزیوتراپیست، برای درمان مشخص می شود.
  • دستگاه های مورد نیاز برای تکمیل فرآیند درمان.

مزایا انجام فیزیوتراپی مچ دست در منزل

  • همان طور که گفته شد، فیزیوتراپی یک درمان طولانی مدت و مستمر است که نیاز است چند جلسه در هفته، انجام شود، همین امر باعث می شود که افراد به علت مشغله های زیاد روزانه، شلوغی و ترافیک و…، به صورت مستمر به مرکز فیزیوتراپی مراجعه نکنند و به همین دلیل درمان کامل نمی شود. انتخاب دریافت خدمات فیزیوتراپی در منزل، باعث می شود، مشکلات جا به جایی طولانی در شهر وجود نداشته باشد.
  • فردی که دچار شکستگی یا دیگر مشکلات مربوط به مچ دست و انگشتان است، درد زیادی را تحمل می کند، به همین دلیل مراجعه دائمی به مراکز درمانی می تواند برای او طاقت فرسا باشد.
  • هزینه فیزیوتراپی در منزل، با توجه به حذف هزینه های رفت و آمد، بسیار مقرون به صرفه است.
  • تمرکز فیزیوتراپیست به صورت کامل بر فرد است.
  • فرد در محیط منزل آرامش و راحتی بیشتری دارد که این امر در روند درمان تاثیر مثبتی دارد.
  • افراد خانواده در جریان روند درمان قرار می گیرند و می توانند در انجام تمرینات به فرد کمک کنند.

فیزیوتراپی مچ دست در منزل توسط طلوع طب

برای دریافت خدمات مراقبتی، پرستاری و پزشکی در منزل، باید به مراکز درمانی معتبر مراجعه کرد که با افراد قابل اطمینان و حرفه ای همکاری دارند. مجموعه طلوع طب یک مجموعه درمانی معتبر ارسال نیروی متخصص درمانی و مراقبتی به منازل است. شما می توانید با مراجعه به طلوع طب از خدمات پزشکی و درمانی بسیار با کیفیتی برخوردار شوید. برای کسب اطلاعات دقیق تر و دریافت مشاوره رایگان می توانید با شماره 02188692880 تماس حاصل فرمایید، تا مشاوران ما در این مجموعه شما را راهنمایی کنند.

برای درخواست خدمت فیزیوتراپی مچ دست در منزل فرم زیر را پر کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیریم.

    امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

      پشتیبانی 24 ساعته: 02191012121 / 02188692880