کاردرمانی در منزل برای کودکان

کاردرمانی در منزل برای کودکان

توان بخشی فرایندی است که تلاش می کند تا توان از دست رفته افراد را بازگرداند و توانایی های فرد توانخواه را تا حد ممکن به استقلال برساند. توان بخشی در گروه خدمات بهداشتی و درمانی، گستره عظیمی را در اختیار دارد. توانبخشی به افرادی که بعد از مبتلا شدن به مواردی همچون سکته مغزی، ضایعات نخاعی، ضربه مغزی، کم شنوایی، سوختگی و…، دچار محدودیت هایی همچون عدم تعادل، اختلال در شنوایی و مرکز پردازش آن می شوند کمک می نماید تا بتوانند تا حدی محدودیت های به وجود آمده را کاهش داده و به عملکرد قبلی خود برگردند. توانبخشی در شاخه های مختلفی به افراد اسیب دیده خدمات ارائه می دهد که از جمله این خدمات می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بینایی سنجی
  • کاردرمانی
  • فیزیوتراپی
  • گفتار درمانی
  • مدد کاری اجتماعی

کاردرمانی در منزل

کاردرمانی یکی از شاخه های توانبخشی است که شامل دسته ای فعالیت هاست که کمک میکند تا افراد بتوانند بر ناتوانی خود غلبه کرده و در نهایت سلامتی خود را تا حد زیادی بازیابند. در کاردرمانی خدماتی همچون ارزیابی محل کار و زندگی فرد دارای محدودیت و طراحی محیط به گونه ای که فرد بتواند راحت تر زندگی نماید، توسعه دادن مهارت های حرکتی، گسترش مهارت های ادراکی و… را ارائه می دهد. این خدمات میتوانند به صورت گروهی یا فردی یا در سیستم ها و گروه های اجتماعی ارائه شوند. کاردرمانی میتواند با تجویز پزشک در خانه صورت بگیرد. تجویز پزشک از این جهت حائز اهمیت است که پزشک مشخص نماید آیا فرد میتواند از خدمات کاردرمانی در منزل استفاده کند یا خیر.

چه فعالیت هایی را میتوان به کمک کاردرمانی بهبود بخشید؟

کاردرمانی مجموعه ای تمرینات و فعالیت هاست که کمک مینماید تا افرادی که در اثر حادثه ای همچون جراحی، دچار محدودیت یا ناتوانی شده اند بتوانند تا حد زیادی به زندگی پیشین خود بازگردند. کاردرمانی برای بهبود عملکرد در برخی فعالیت ها همچون غذا خوردن، مشاوره در مورد تحرک، استحمام، حفاظت از حیوانات دست آموز، مدیریت مالی و… به افراد کمک می رساند.

کاردرمانی کودکان در منزل-طلوع طب

مراحل کاردرمانی در منزل چیست؟

کار درمانگر برای آنکه بتواند به مراجعه کننده کمک نماید باید در ابتدا اطلاعاتی همچون پزشک معالج ارجاع دهنده، علت مراجعه، سن، تشخیص و احتیاط ها را مشخص دریافت کند. سپس متناسب با اطلاعات باید به ارزیابی فرد بپردازد که شامل ارزیابی درد، علائم حیاتی، حس لامسه، هماهنگی و… می باشد. در نهایت متناسب با ارزیابی ها، روش درمانی متناسب با اطلاع به دست آمده را طراحی و برنامه ریزی کرده و در نهایت به درمان و اجرای برنامه بپردازد.

کاردرمانی در منزل برای کودکان مناسب چه افرادیست؟

برای رسیدن فرد به استقلال جسمی از کاردرمانی میتوان کمک گرفت تا فرد دارای محدودیت بتواند در انجام فعالیت هایی که روزمره و  ضرروی هستند، مستقل گردد. بسیاری از کودکان به کمک اطرافیان خود ای به تنهایی فعالیت های روزانه خود را انجام میدهند. همچنین در محیط مدرسه یا کار به آموزش و یادگیری مهارت های ضروری دیگر می پردازند. اما همچنان عده ای کودکان با مشکلات و اختلالاتی در عملکرد خود مواجه هستند که این مشکلات می تواند به کمک یک کاردرمانگر برطرف گردد. کمک یک درمانگر که در رشته کاردرمانی تحصیل کرده است میتواند بر بهبود عملکرد کودکان تاثیر گذار باشد. همچنین باید توجه داشت که این کاردرمانگر در زمینه کار با کودکان و خانواده کودکان آموزش دیده باشد تا بتواند متناسب با مهارت هایی که آموخته است محدودیت های ایجاد شده برای کودکان را هموار سازد و تا حد ممکن زندگی مستقلی را برای کودکان به ارمغان آورد. موارد زیر بخشی از مواردی است که ممکن است در کودکان وجود داشته باشد و میتوان با کمک گرفتن از یک متخصص کاردرمانی اختلال پلتورا را از میان برداشت یا بهبود بخشید:

  • کودکانی که دچار اختلالاتی در مورد حافظه و توجه در کلاس هستند میتوانند به کمک کاردرمانی متمرکز تر در کلاس های خود حاضر گردند.
  • پیشنهاداتی در رابطه با استفاده از وسایل تخصصی کودکان همچون ویلچر، تغییر در محیط منزل و وسایل مخصوص برای سرویس بهداشتی از سوی کاردرمانگر میتواند بر هموارسازی اختلال پلتورا کمک نماید.
  • انجام تمریناتی به منظور بهبود در مهارت های حرکتی همچون راه رفتن، پریدن، پرتاپ کردن اشیا و هماهنگی جسمی نیز میتواند به کودکان مبتلا به اختلال ذکر شده یاری رساند.
  • کاردرمانگران میتوانند به کودکانی که از اختلالات مربوط به واکنش مناسب به محیط فیزیکی رنج میبرند نیز کمک نمایند.

در کادرمانی در منزل برای کودکان، مانند سایر روش های درمانی، حضور پدر و مادر و همکاری اعضای خانواده به منظور نتیجه گیری های مطلوب تر و بهتر بسیار موثر است. در حقیقت کاردرمانگر با والدین کودک همکاری می نماید و بخشی از مهارت هایی که میتواند در بهبود مشکلات کودک تاثیر مثبت داشته باشد را به پدر و مادر آموزش می دهد. این آموزش ها موجب می شود تا کیفیت زندگی کودک افزایش یابد و از طرفی همکاری خود کودک و اعضای خانواده با درمانگر و بالعکس میتواند نتایج بسیار بهتری را به همراه داشته باشد.

چه کودکانی نیازمند کاردرمانی هستند؟

کاردرمانی در منزل-طلوع طب

تعداد بسیار زیادی از کودکان به طور طبیعی رشد می کنند، اما عده ای آن ها با مشکلاتی در رشد خود مواجه می شوند که میتواند مشکلات جسمی، ذهنی، اجتماعی، شناختی و… را در بر بگیرد. این اختلالات و مشکلات ممکن است از زمان تولد همراه کودک باشد، ولی گاهی امکان دارد که مشکلات در اثر یک رخداد و اتفاق ایجاد گردد. در ذیل نمونه هایی از مشکلات و اختلالاتی که ممکن است کودکان به آن مبتلا گردند، بیان شده است:

  • قطع عضو
  • فلج مغزی
  • سرطان
  • شکستگی ها و مشکلات ارتوپدی همچون ضربات تروماتیک به مغز و ستون فقرات کودک
  • ام اس
  • اختلال یادگیری
  • تاخیر در رشد کودک

کاردرمانی در منزل برای کودکان چه مزایایی دارد؟

همانطور که پیش تر بیان گردید کودکانی که دچار اختلال در رشد هستند یا به بیماری های مادرزادی مبتلا می باشند، میتوانند از کاردرمانی در منزل بهره ببرند.

کاردرمانی در منزل برای کودکان میتواند از جهات مختلف مفید و کارا باشد. به عنوان مثال در این روش کودک در کنار پدر و مادر و اعضای خانواده خود، بدون آنکه نیاز باشد برای درمان از منزل خارج شود تحت نظارت و درمان توسط درمانگر قرار می گیرد. همچنین به دلیل آنکه کودک در منزل و محل زندگی خود می باشد، میزان کمتری استرس و تشنج را تحمل می کند که این امر موجب آرامش بیشتر کودک می شود. کودک با کاردرمانی در منزل میتواند نتایج بهتری را برای بهبود زندگیش تجربه نماید. در مواردی دیده شده است که هنگامی که کودک جهت کاردرمانی از منزل خارج می شود و یا در کلینیک درمان می شود، احساس خوشایندی ندارد و ابراز ناراحتی می کند. این موضوع باعث می شود تا تمرینات و برنامه ریزی های متخصص کاردرمانی به خوبی پیش نرود و همچنین امکان دارد کودک در طول درمان همکاری لازم را نداشته باشد.

همچنین کاردرمانی در منزل برای کودکانی که دارای محدودیت های حرکتی، شناختی و حسی هستند میتواند کمک کننده باشد. در حقیقت این روش از کاردرمانی به کودک یاری می رساند تا به بالاترین سطح از استقلال و بیشترین حد کارایی در فعالیت های روزمره خود دست یابد. کاردرمانی در منزل برای کودکان محیطی را فراهم می آورد تا مهارت های بازی خود را تقویت نمایند، عملکرد خود را در درس ارتقا دهند و در نهایت به موفقیت های تحصیلی بیشتری برسند.

کاردرمانی در منزل برای نوزادان

کاردرمانی نوزاد در منزل- طلوع طبکاردرمانی برای نوزاد در جهت بهبود توانایی ها و بازیابی آن ها برای نوزادان صورت می گیرد. در واقع برخی مشکلات و اختلالات از قبل (در رحم مادر) یا هنگام تولد و یا بعد از تولد در نوزادان نمایان می شود و میتواند به مرور کیفیت زندگی کودکان را تحت تاثیر قرار دهد. کاردرمانی برای هر نوزاد، متفاوت است؛ روش و تمرینات استفاده شده متناسب با سن نوزاد، نوع بیماری او برنامه ریزی و پیاده می شود. یکی از رایج ترین کاردرمانی ها برای نوزادان تمرینات حفظ تعادل است و تمریناتی مانند تمرین با توپ جهت تقویت توانایی عضلانی نوزاد صورت می گیرد. از جمله اختلالاتی که نوزادان و کودکان را نیازمند کاردرمانی می نماید اوتیسم، فلج مغزی، کجی گردن و… می باشد. در مجموع تمرینات و روش های درمان متناسب با عارضه ای که نوزاد به آن مبتلا است مشخص می شود و والدین حتما باید برای رفع این مشکلات با یک کاردرمانگر مشورت نموده و تمرینات مطرح شده را مطابق برنامه ریزی متخصص کاردرمانی در منزل به فرزند خود آموزش دهند.

تمرینات کاردرمانی در منزل برای کودکان

کودکانی که به مشکلات ذهنی، اختلال یادگیری، اختلال جسمی دچار هستند، می توانند با کمک کاردرمانی و توانبخشی جسمی و ذهنی به خود مختاری بیشتری در زندگی و فعالیت های روزمره خود دست یابند. راه رفتن برای کودکان در سن رشد یکی از مراحل تکامل محسوب می شود. شروع راه رفتن برای کودکان معمولا در محدوده 9 ماه تا 15 ماه رخ می دهد. اما یکی از موضوعاتی که تاثیر به سزایی در راه رفتتن کودکان دارد قدرت و توان عضلات بدن آن ها می باشد. گاهی ممکن است به علت ضعف در توان عضلات کودک، راه رفتن او دچار مشکل شود یا به تاخیر بیوفتد در این زمان بیشتر کودکان نیازمند کاردرمانی می شوند. یکی از دلایلی که میتواند تاثیر نامطلوبی بر راه رفتن کودکان داشته باشد، فلج مغزی است. کاردرمانگران برای آنکه عضلات کودکان را تقویت نمایند تمرینات و روتین هایی را متناسب با شرایط کودکان برنامه ریزی و اجرا می کنند. این تمرین ها به مرور هماهنگی بین عصب ها و عضلات را ایجاد می نماید و راه رفتن را برای کودکان دچار فلج مغزی آسان می کند. موارد زیر از جمله تمریناتی هستند که متخصصین کاردرمانی برای بهبود شرایط راه رفتن کودکان از آن ها استفاده می نمایند:

  • راه رفتن به کمک اشیاء مانند مبل، صندلی و…
  • تمرین بشین پاشو به منظور تقویت عضلات بدن و هماهنگی آن ها با عصب ها
  • بستن نواری به کمر کودک در حالیکه یک درمانگر در پشت سر یا روبه روی کودک سر دیگر نوار را در دست دارد.
  • استفاده نمودن از اشیاء سنگین مانند کتاب برای حرکت و تقویت عضلات

هزینه کاردرمانی در منزل برای کودکان به چه مواردی بستگی دارد؟

کاردرمانی برای کودکان بنا به محدودیت هایی که از سوی پزشک برای جا به جایی کودک پیشنهاد میشود، خدماتی که کودک باید دریافت کند، هزینه ایاب و ذهاب پزشک یا کاردرمانگز و… میتواند هزینه متفاوتی داشته باشد. بنابراین نمیتوان به صورت قطعی یک تعرفه ثابت پیشنهاد کرد. مجموعه طلوع طب یکی از شناخته شده ترین موسسات ارائه دهنده خدمات کمک درمانی در منزل میباشد که پلی ارتباطی میان کادر درمان و خانواده های نیازمند دریافت خدمات درمانی میباشد و در این مسیر تلاش میکند تا خدماتی با کیفیت و هزینه ای مناسب به کاربران ارائه دهد. شما میتوانید جهت دریافت خدمات کاردرمانی در منزل برای کودکان و یا سایر خدمات درمانی مورد نظر خود با کارشناسان این مجموعه به شماره تلقن 02188692880 تماس حاصل نمایید.

برای درخواست کاردرمانی در منزل کودکان فرم زیر را پر کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیریم.

    امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

      پشتیبانی 24 ساعته: 02191012121 / 02188692880