13 راه پیشگیری از دیابت نوع 2

13 راه پیشگیری از دیابت نوع 2

13 راه پیشگیری از دیابت نوع 2


13 راه پیشگیری از دیابت نوع 2

 

13 راه پیشگیری از دیابت نوع 2 ,دیابت نوع 2 یک بیماری مزمن است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. موارد کنترل نشده می تواند باعث نابینایی ، نارسایی کلیه ، بیماری قلبی و سایر شرایط جدی شود.

قبل از تشخیص دیابت ، دوره ای وجود دارد که سطح قند خون بالا است اما آنقدر بالا نیست که به عنوان دیابت تشخیص داده شود. این به عنوان پیش دیابت شناخته می شود.

تخمین زده می شود که تا 70 درصد افراد مبتلا به پیش دیابت به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند. خوشبختانه ، پیشرفت از پیش دیابت به دیابت اجتناب ناپذیر نیست .

اگرچه عوامل خاصی وجود دارد که نمی توانید تغییر دهید – مانند ژن ها ، سن یا رفتارهای گذشته – اقدامات زیادی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به دیابت انجام دهید.

در اینجا 13 راه برای جلوگیری از ابتلا به دیابت آورده شده است.

  1.  شکر و کربوهیدراتهای تصفیه شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید

خوردن غذاهای شیرین و کربوهیدرات های تصفیه شده می تواند افراد را در معرض خطر سریع دیابت قرار دهد.

بدن شما به سرعت این مواد غذایی را به مولکول های کوچک قند تجزیه می کند که جذب جریان خون شما می شوند.

در نتیجه افزایش قند خون ، پانکراس شما را به تولید انسولین تحریک می کند ، هورمونی که به قند کمک می کند از جریان خون خارج شده و وارد سلول های بدن شما شود.

در افراد مبتلا به پیش دیابت ، سلول های بدن در برابر عمل انسولین مقاوم هستند ، بنابراین قند در خون بالا باقی می ماند. برای جبران ، لوزالمعده انسولین بیشتری تولید می کند و سعی می کند قند خون را به سطح سالم برساند.

با گذشت زمان ، این می تواند به تدریج منجر به افزایش سطح قند خون و انسولین شود ، تا زمانی که این بیماری در نهایت به دیابت نوع 2 تبدیل شود.

بسیاری از مطالعات ارتباط بین مصرف مکرر شکر یا کربوهیدرات های تصفیه شده و خطر دیابت را نشان داده اند. علاوه بر این ، جایگزینی آنها با غذاهایی که تأثیر کمتری بر قند خون دارند ممکن است به کاهش خطر شما کمک کند .

تجزیه و تحلیل دقیق 37 مطالعه نشان داد افرادی که بیشترین میزان کربوهیدرات را جذب می کنند ، 40٪ بیشتر از افرادی که کمترین مصرف را دارند ، به دیابت مبتلا می شوند.

خلاصه:

خوردن غذاهای سرشار از کربوهیدرات تصفیه شده و قند باعث افزایش قند خون و سطح انسولین می شود که ممکن است به مرور زمان منجر به دیابت شود. اجتناب از این غذاها ممکن است به کاهش خطر شما کمک کند.

  1. به طور منظم تمرین کنید

انجام فعالیت بدنی به طور منظم ممکن است به جلوگیری از دیابت کمک کند.

ورزش باعث افزایش حساسیت سلول ها به انسولین می شود. بنابراین هنگام ورزش ، انسولین کمتری برای کنترل سطح قند خون لازم است.

یک مطالعه بر روی افراد مبتلا به پیش دیابت نشان داد که ورزش با شدت متوسط ​​51٪ حساسیت به انسولین و ورزش با شدت بالا آن را تا 85٪ افزایش می دهد. با این حال ، این تأثیر فقط در روزهای تمرین رخ می دهد .

بسیاری از انواع فعالیت های بدنی باعث کاهش مقاومت به انسولین و قند خون در افراد دارای اضافه وزن ، چاق و پیش دیابت می شود. اینها شامل تمرینات هوازی ، تمرینات تناوبی با شدت بالا و تمرینات قدرتی .

به نظر می رسد ورزش بیشتر باعث بهبود پاسخ و عملکرد انسولین می شود. یک مطالعه بر روی افراد در معرض دیابت نشان داد که سوزاندن بیش از 2000 کالری در هفته از طریق ورزش برای دستیابی به این مزایا مورد نیاز است .

بنابراین ، بهتر است فعالیت بدنی را انتخاب کنید که از آن لذت می برید ، می توانید مرتباً آن را انجام دهید و احساس می کنید که می توانید به مدت طولانی پایبند باشید.

خلاصه:

انجام فعالیت بدنی به طور منظم می تواند ترشح و حساسیت انسولین را افزایش دهد ، که ممکن است از پیشرفت پیش دیابت به دیابت جلوگیری کند.

  1.  آب به عنوان نوشیدنی اصلی خود بنوشید

آب طبیعی ترین نوشیدنی است که می توانید بنوشید.

بیشتر از این ، چسبیدن به آب در بیشتر مواقع به شما کمک می کند تا از نوشیدنی های حاوی قند زیاد ، مواد نگهدارنده و سایر مواد مشکوک اجتناب کنید.

نوشیدنی های شیرین مانند سودا و پانچ با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و دیابت خود ایمنی پنهان بزرگسالان (LADA) مرتبط هستند.

LADA نوعی دیابت نوع 1 است که در افراد بالای 18 سال ایجاد می شود. برخلاف علائم حاد دیابت نوع 1 در دوران کودکی ، LADA به آرامی توسعه می یابد و با پیشرفت بیماری نیاز به درمان بیشتری دارد .

یک مطالعه مشاهده ای بزرگ ، خطر دیابت در 2800 نفر را مورد بررسی قرار داد.

کسانی که بیش از دو وعده نوشیدنی های شیرین شده با قند در روز مصرف می کردند ، 99٪ خطر ابتلا به LADA و 20٪ خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دادند.

محققان در تحقیقی در مورد تاثیر نوشیدنی های شیرین بر دیابت اظهار داشتند که نه نوشیدنی های شیرین شده مصنوعی و نه آب میوه ها نوشیدنی های خوبی برای پیشگیری از دیابت نیستند .

در مقابل ، مصرف آب ممکن است مزایایی را به همراه داشته باشد. برخی از مطالعات نشان داده اند که افزایش مصرف آب ممکن است منجر به کنترل بهتر قند خون و پاسخ انسولین شود.

یک مطالعه 24 هفته ای نشان داد که بزرگسالان دارای اضافه وزن که در طول برنامه کاهش وزن نوشابه های رژیمی را با آب جایگزین کرده اند ، مقاومت به انسولین را کاهش داده و سطح قند خون و انسولین ناشتا را کاهش می دهند.

خلاصه:

نوشیدن آب به جای نوشیدنی های دیگر ممکن است به کنترل قند خون و سطح انسولین کمک کرده و در نتیجه خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

4- در صورت داشتن اضافه وزن یا چاقی وزن خود را کاهش دهید

اگرچه همه افرادی که به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند اضافه وزن یا چاقی ندارند ، اما اکثریت آنها چاق هستند.

علاوه بر این ، افراد مبتلا به پیش دیابت تمایل دارند وزن اضافی را در قسمت میانی خود و در اطراف اندام های شکمی مانند کبد حمل کنند. این چربی به عنوان چربی احشایی شناخته می شود.

چربی احشایی اضافی باعث التهاب و مقاومت به انسولین می شود که به طور قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد

اگرچه کاهش مقدار کمی از وزن می تواند به کاهش این خطر کمک کند ، اما مطالعات نشان می دهد که هرچه بیشتر از دست بدهید ، مزایای بیشتری را نیز تجربه خواهید کرد .

یک مطالعه روی بیش از 1000 نفر مبتلا به پیش دیابت نشان داد که به ازای هر کیلوگرم (2.2 پوند) وزن شرکت کنندگان از دست رفته ، خطر ابتلا به دیابت آنها تا 16 درصد کاهش می یابد ، تا حداکثر 96 درصد

گزینه های سالم زیادی برای کاهش وزن وجود دارد ، از جمله رژیم های کم کربوهیدرات ، مدیترانه ای ، سرخپوشان و گیاه خواری. با این حال ، انتخاب شیوه ای از غذا خوردن که می توانید در دراز مدت به آن پایبند باشید ، کلیدی است که به شما در حفظ وزن کمک می کند .

یک مطالعه نشان داد که افراد چاق که سطح قند خون و انسولین آنها پس از کاهش وزن کاهش می یابد ، پس از به دست آوردن تمام یا بخشی از وزن از دست رفته خود ، در این مقادیر افزایش می یابد

خلاصه:

حمل وزن اضافی ، به ویژه در ناحیه شکم ، احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می دهد. کاهش وزن ممکن است خطر ابتلا به دیابت را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

5- سیگار را ترک کنید

نشان داده شده است که سیگار کشیدن باعث ایجاد یا مشارکت در بسیاری از بیماری های جدی از جمله بیماری های قلبی ، آمفیزم و سرطان های ریه ، سینه ، پروستات و دستگاه گوارش می شود

همچنین تحقیقی وجود دارد که سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض دود سیگار دست دوم را با دیابت نوع 2 مرتبط می کند

در تجزیه و تحلیل چندین مطالعه روی بیش از یک میلیون نفر ، مشخص شد که سیگار کشیدن خطر ابتلا به دیابت را در افراد سیگاری 44 درصد و در افرادی که روزانه بیش از 20 نخ سیگار می کشند 61 درصد افزایش می دهد.

یک مطالعه خطر ابتلا به دیابت را در مردان سیگاری میانسال پس از ترک آنها دنبال کرد. پس از پنج سال خطر آنها 13 درصد کاهش یافته بود ، و بعد از 20 سال خطر مشابه افرادی که هرگز سیگار نکشیده بودند

محققان اظهار کردند که اگرچه بسیاری از مردان پس از ترک سیگار وزن خود را افزایش دادند ، اما پس از چندین سال بدون دخانیات ، خطر ابتلا به دیابت در آنها کمتر از زمانی بود که سیگار را ادامه می دادند.

خلاصه:

سیگار کشیدن با خطر ابتلا به دیابت ارتباط دارد ، به ویژه در افراد سیگاری شدید. ثابت شده است که ترک این خطر را در طول زمان کاهش می دهد.

  1.  رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات را دنبال کنید

پس از یک کتوژنیک رژیم غذایی یا بسیار کم کربوهیدرات می تواند کمک به دیابت جلوگیری از.

اگرچه روشهای زیادی برای کاهش وزن وجود دارد ، اما رژیمهای کم کربوهیدرات شواهد قوی در پشت خود دارند.

ثابت شده است که آنها قند خون و انسولین را کاهش می دهند ، حساسیت به انسولین را افزایش می دهند و سایر عوامل خطر دیابت را کاهش می دهند .

در یک مطالعه 12 هفته ای ، افراد پیش دیابت رژیم غذایی کم چرب یا کم کربوهیدرات مصرف کردند. قند خون در گروه کم کربوهیدرات 12 درصد و انسولین 50 درصد کاهش یافت.

در حالی که در گروه کم چرب ، قند خون تنها 1 درصد و انسولین نیز 19 درصد کاهش یافته است. بنابراین رژیم کم کربوهیدرات در هر دو مورد نتایج بهتری داشت

اگر مصرف کربوهیدرات خود را به حداقل برسانید ، سطح قند خون شما بعد از غذا زیاد افزایش نمی یابد. بنابراین ، بدن شما به انسولین کمتری نیاز دارد تا قند خون شما را در سطح سالم حفظ کند.

علاوه بر این ، رژیم های بسیار کم کربوهیدرات یا کتوژنیک نیز ممکن است قند خون ناشتا را کاهش دهند.

در مطالعه ای بر روی مردان چاق مبتلا به پیش دیابت که از رژیم کتوژنیک پیروی می کردند ، متوسط ​​قند خون ناشتا از 118 به 92 میلی گرم در دسی لیتر کاهش یافت که در محدوده طبیعی است. شرکت کنندگان همچنین وزن خود را کاهش داده و چندین نشانگر دیگر سلامتی را بهبود بخشیدند

برای اطلاعات بیشتر ، این راهنمای تغذیه کم کربوهیدرات کم سالم با دیابت را بررسی کنید .

خلاصه:

پیروی از رژیم کتوژنیک یا کربوهیدرات بسیار کم می تواند به کنترل قند خون و انسولین کمک کند ، که ممکن است در برابر دیابت محافظت کند.

  1. اندازه قسمت را تماشا کنید

این که آیا تصمیم می گیرید رژیم کم کربوهیدرات را دنبال کنید یا خیر ، مهم است که از قسمت های زیاد غذا اجتناب کنید تا خطر ابتلا به دیابت کاهش یابد ، به ویژه اگر اضافه وزن دارید.

نشان داده شده است که خوردن بیش از حد غذا در یک زمان باعث افزایش قند خون و انسولین در افراد در معرض دیابت می شود

از طرف دیگر ، کاهش اندازه بخش ها ممکن است به جلوگیری از این نوع پاسخ کمک کند.

یک مطالعه دو ساله بر روی مردان پیش دیابتی نشان داد کسانی که حجم غذای خود را کاهش داده و سایر رفتارهای تغذیه ای سالم را انجام می دهند ، 46 درصد کمتر در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند تا مردانی که هیچ تغییری در شیوه زندگی خود ایجاد نکرده اند.

مطالعه دیگری که روشهای کاهش وزن را در افراد مبتلا به پیش دیابت مورد بررسی قرار داد ، نشان داد که گروهی که کنترل بخشی را انجام می دهند ، سطح قند خون و انسولین آنها را به طور قابل توجهی پس از 12 هفته کاهش می دهد .

خلاصه:

اجتناب از حجم زیاد وعده های غذایی می تواند به کاهش انسولین و قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک کند.

  1.  از رفتارهای کم تحرک اجتناب کنید

اگر می خواهید از دیابت جلوگیری کنید ، جلوگیری از کم تحرکی بسیار مهم است.

اگر فعالیت بدنی ندارید یا بسیار اندک هستید و بیشتر روز خود را می نشینید ، یک سبک زندگی بی تحرک را پیش می برید.

مطالعات مشاهده ای ارتباط ثابت بین رفتارهای بی تحرک و خطر ابتلا به دیابت را نشان داده است .

یک تجزیه و تحلیل بزرگ از 47 مطالعه نشان داد افرادی که بیشترین زمان را در روز صرف فعالیت های بی تحرک می کردند ، 91 درصد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت بودند .

تغییر رفتارهای بی تحرک می تواند به سادگی ایستادن از روی میز و راه رفتن چند دقیقه در هر ساعت باشد.

متأسفانه ، تغییر عادات تثبیت شده سخت است.

یک مطالعه به افراد جوان در معرض خطر دیابت یک برنامه 12 ماهه داد که برای تغییر رفتارهای کم تحرک طراحی شده بود. متأسفانه ، پس از پایان برنامه ، محققان دریافتند که شرکت کنندگان مدت زمان نشستن خود را کاهش نداده اند .

اهداف واقع بینانه و قابل دستیابی تعیین کنید ، مانند ایستادن هنگام صحبت با تلفن یا بالا رفتن از پله به جای آسانسور. متعهد شدن به این اقدامات آسان و ملموس ممکن است بهترین راه برای معکوس کردن تمایلات کم تحرک باشد.

خلاصه:

نشان داده شده است که اجتناب از رفتارهای کم تحرک مانند نشستن زیاد ، خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

  1. رژیم غذایی پر فیبر داشته باشید

دریافت فیبر فراوان برای سلامت روده و کنترل وزن مفید است.

مطالعات بر روی افراد چاق ، مسن و پیش دیابت نشان داده است که این دارو به پایین نگه داشتن سطح قند خون و انسولین کمک می کند .

فیبرها را می توان به دو دسته کلی محلول و نامحلول تقسیم کرد. فیبر محلول آب را جذب می کند ، در حالی که فیبر نامحلول جذب نمی کند.

در دستگاه گوارش ، فیبر محلول و آب یک ژل تشکیل می دهند که سرعت جذب غذا را کند می کند. این منجر به افزایش تدریجی سطح قند خون می شود .

با این حال ، فیبر نامحلول همچنین با کاهش سطح قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت مرتبط است ، اگرچه نحوه عملکرد آن دقیقاً مشخص نیست .

اکثر غذاهای گیاهی فرآوری نشده حاوی فیبر هستند ، اگرچه برخی از آنها بیشتر از بقیه دارند. این لیست از 22 غذای پر فیبر را برای بسیاری از منابع عالی فیبر بررسی کنید.

خلاصه:

مصرف منبع فیبر خوب در هر وعده غذایی می تواند از افزایش قند خون و سطح انسولین جلوگیری کند ، که ممکن است خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

  1.  بهینه سازی سطح ویتامین D

ویتامین D برای کنترل قند خون مهم است.

در واقع ، مطالعات نشان داده است افرادی که ویتامین D کافی دریافت نمی کنند یا سطح خون آنها بسیار پایین است ، بیشتر در معرض انواع دیابت هستند.

اکثر سازمان های بهداشتی توصیه می کنند که سطح ویتامین D خون حداقل 30 نانوگرم در میلی لیتر (75 نانومول/لیتر) حفظ شود.

یک مطالعه نشان داد افرادی که دارای بیشترین میزان ویتامین D در خون هستند 43٪ کمتر از افرادی که کمترین میزان خون را دارند ، به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند .

یک مطالعه مشاهده ای دیگر بر روی کودکان فنلاندی که مکمل های حاوی مقدار کافی ویتامین D دریافت کرده بودند ، انجام شد.

خطر ابتلا به دیابت نوع 1 در کودکانی که از مکمل های ویتامین D استفاده می کردند ، 78 درصد کمتر از کودکانی بود که کمتر از مقدار توصیه شده ویتامین D دریافت می کردند.

مطالعات کنترل شده نشان داده است که افرادی که کمبود مکمل ویتامین D دارند ، عملکرد سلول های تولید کننده انسولین آنها بهبود می یابد ، سطح قند خون آنها عادی می شود و خطر ابتلا به دیابت به میزان قابل توجهی کاهش می یاب

منابع غذایی خوب ویتامین D شامل ماهی های چرب و روغن کبد ماهی می شود. علاوه بر این ، قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند سطح ویتامین D را در خون افزایش دهد.

با این حال ، برای بسیاری از افراد ، مکمل 2،000-4،000 IU ویتامین D روزانه برای دستیابی و حفظ سطوح مطلوب ضروری است.

خلاصه:

مصرف غذاهای سرشار از ویتامین D یا مصرف مکمل ها می تواند سطح ویتامین D خون را بهینه کند ، که می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

  1.  مصرف غذاهای فرآوری شده را به حداقل برسانید

یک قدم واضح که می توانید برای بهبود سلامت خود بردارید این است که مصرف غذاهای فرآوری شده را به حداقل برسانید.

آنها با انواع مشکلات سلامتی ، از جمله بیماری قلبی ، چاقی و دیابت مرتبط هستند.

مطالعات نشان می دهد که حذف غذاهای بسته بندی شده حاوی روغن های گیاهی ، غلات تصفیه شده و افزودنی ها ممکن است خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

این ممکن است تا حدی به دلیل اثرات محافظتی غذاهای کامل مانند آجیل ، سبزیجات ، میوه ها و سایر غذاهای گیاهی باشد.

یک مطالعه نشان داد که رژیم های غذایی بی کیفیت و سرشار از غذاهای فرآوری شده خطر ابتلا به دیابت را تا 30 درصد افزایش می دهند. با این حال ، شامل غذاهای کامل مغذی به کاهش این خطر کمک می کند

خلاصه:

به حداقل رساندن غذاهای فرآوری شده و تمرکز بر غذاهای کامل با اثرات محافظتی بر سلامتی ممکن است به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک کند.

  1.  قهوه یا چای بنوشید

اگرچه آب باید نوشیدنی اصلی شما باشد ، تحقیقات نشان می دهد که گنجاندن قهوه یا چای در رژیم غذایی شما ممکن است به شما در جلوگیری از دیابت کمک کند.

مطالعات نشان داده است که نوشیدن روزانه قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را بین 8 تا 54 درصد کاهش می دهد ، که بیشترین تأثیر را عموماً در افرادی که بیشترین مصرف را دارند نشان می دهد.

بررسی دیگری از چندین مطالعه که شامل چای و قهوه کافئین دار بود ، نتایج مشابهی را با بیشترین کاهش خطر در زنان و مردان دارای اضافه وزن نشان داد.

قهوه و چای دارای آنتی اکسیدان هایی به نام پلی فنول هستند که ممکن است به محافظت در برابر دیابت کمک کند

علاوه بر این ، چای سبز حاوی یک ترکیب آنتی اکسیدانی منحصر به فرد به نام epigallocatechin gallate (EGCG) است که نشان می دهد باعث کاهش انتشار قند خون از کبد و افزایش حساسیت به انسولین می شود

خلاصه:

نوشیدن قهوه یا چای ممکن است به کاهش سطح قند خون ، افزایش حساسیت به انسولین و کاهش خطر دیابت کمک کند.

  1.  مصرف این گیاهان طبیعی را در نظر بگیرید

چند گیاه دارویی وجود دارد که ممکن است به افزایش حساسیت به انسولین و کاهش احتمال پیشرفت دیابت کمک کند.

کورکومین

کورکومین جزء زردچوبه طلایی روشن است که یکی از مواد اصلی در کاری است.

این ماده دارای خواص ضد التهابی قوی است و قرن ها در هند به عنوان بخشی از طب آیورودا مورد استفاده قرار گرفته است.

تحقیقات نشان داده است که می تواند در برابر آرتریت بسیار مثر باشد و ممکن است به کاهش نشانگرهای التهابی در افراد مبتلا به پیش دیابت کمک کند

همچنین شواهد قابل توجهی وجود دارد که می تواند مقاومت به انسولین را کاهش داده و خطر پیشرفت دیابت را کاهش دهد

در یک مطالعه 9 ماهه کنترل شده بر روی 240 بزرگسال پیش دیابتی ، در میان گروهی که روزانه 750 میلی گرم کورکومین مصرف کردند ، هیچ فردی به دیابت مبتلا نشد. با این حال ، 16.4 of از گروه کنترل

علاوه بر این ، گروه کورکومین افزایش حساسیت به انسولین و بهبود عملکرد سلول های تولید کننده انسولین در لوزالمعده را تجربه کردند.

بربرین

بربرین در چندین گیاه یافت می شود و هزاران سال است که در طب سنتی چینی مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالعات نشان داده است که با التهاب مبارزه می کند و کلسترول و سایر نشانگرهای بیماری قلبی را کاهش می دهد

علاوه بر این ، چندین مطالعه روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داده است که بربرین دارای خواص قوی برای کاهش قند خون است

در حقیقت ، تجزیه و تحلیل گسترده ای از 14 مطالعه نشان داد که بربرین به همان اندازه متفورمین ، یکی از قدیمی ترین و پرکاربردترین داروهای دیابت ، در کاهش سطح قند خون موثر است

از آنجا که بربرین با افزایش حساسیت به انسولین و کاهش انتشار قند در کبد عمل می کند ، از نظر تئوری ممکن است به افراد مبتلا به پیش دیابت کمک کند تا از دیابت جلوگیری کنند.

با این حال ، هیچ مطالعه ای در این زمینه وجود ندارد.

علاوه بر این ، از آنجا که اثرات آن بر قند خون بسیار قوی است ، نباید آن را همراه با سایر داروهای دیابت استفاده کرد مگر اینکه توسط پزشک مجاز باشد.

خلاصه:

گیاهان کورکومین و بربرین حساسیت به انسولین را افزایش می دهند ، سطح قند خون را کاهش می دهند و ممکن است به جلوگیری از دیابت کمک کنند.

 

13 راه پیشگیری از دیابت نوع 2

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

    پشتیبانی 24 ساعته: 02191012121 / 02188692880