علل و نشانه های کم شنوایی در سالمندان

علل و نشانه های کم شنوایی در سالمندان

علل و نشانه های کم شنوایی در سالمندان


علل و نشانه های کم شنوایی در سالمندان

 

علل کاهش شنوایی در سالمندان

برای درک دلایل کم شنوایی در سالمندان، باید درک بسیار ابتدایی از عملکرد گوش داشته باشیم:

گوش شما از سه ناحیه اصلی تشکیل شده است: گوش خارجی، گوش میانی و گوش داخلی. امواج صوتی از گوش خارجی عبور می کند و باعث ایجاد لرزش در پرده گوش می شود. پرده گوش و سه استخوان کوچک گوش میانی ارتعاشات را در حین حرکت به سمت گوش داخلی تقویت می کنند. در آنجا، ارتعاشات از مایع در ساختار حلزونی شکل در گوش داخلی (حلزون گوش) عبور می کنند.

هزاران موی ریز به سلول‌های عصبی حلزون گوش متصل هستند که به تبدیل ارتعاشات صوتی به سیگنال‌های الکتریکی که به مغز شما منتقل می‌شوند کمک می‌کنند. مغز شما این سیگنال ها را به صدا تبدیل می کند.

هر چند عجیب به نظر می رسد، گوش واقعا برای دوام ساخته نشده است. موهای ریز که به ترجمه ارتعاشات صوتی کمک می کنند، با افزایش سن، فرسوده می شوند. قرار گرفتن مکرر در معرض صداهای بلند – مانند بسیاری از کنسرت های راک در دهه 70، کار در یک سایت ساختمانی با ماشین آلات بلند، یا مدت زمان طولانی رانندگی با موتورسیکلت – می تواند باعث ساییدگی سریع این موها شود.

عفونت گوش می تواند باعث کاهش شنوایی و همچنین رشد غیرطبیعی در گوش شود. بیماری که باعث تب بالا می شود نیز می تواند به گوش داخلی آسیب برساند و منجر به کاهش شنوایی شود. پارگی پرده گوش نیز می تواند منجر به کاهش شنوایی شود. وقتی بچه بودید، ممکن است شنیده باشید که کسی می گوید: “هرگز چیزی کوچکتر از آرنج خود را در گوش خود نچسبانید!” و اگرچه در آن زمان احمقانه به نظر می رسید، شوخی نیست. گوش داخلی یک مکان حساس است.

نشانه های کم شنوایی

“آیا من شنوایی خود را از دست می دهم؟” سوال بسیار سختی است که یک سالمند از خود بپرسد. به طور کلی، مردم دوست ندارند اعتراف کنند که با چیزی دست و پنجه نرم می کنند، چه رسد به یک حس اصلی که برای پیمایش در زندگی روزمره ضروری است. اما به یاد داشته باشید، راه‌حل‌ها و کمک‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آنها برای کاهش افت شنوایی و داشتن یک زندگی کامل استفاده کنید. برخی از علائم کم شنوایی در بزرگسالان عبارتند از:

  • احساسی که همه اطرافیان زمزمه می کنند. تشخیص برخی صداها، مانند صامت ها، به عنوان کاهش شنوایی دشوارتر است. ممکن است صحبت های شخصی را بشنوید اما نتوانید تک تک کلمات را درک کنید. این می تواند باعث شود که مکالمه خسته کننده شود.
  • در رستوران ها یا مکان های دیگر با صدای پس زمینه قابل توجه نمی توانید بشنوید. این اغلب منجر به اجتناب از اجتماعات می شود.
  • مشکل شنوایی از طریق تلفن. تلفن های همراه به دلیل صدای پس زمینه یا دریافت ضعیف می توانند برای افرادی که شنوایی عالی دارند مشکل ساز باشند. حتی برای کسانی که کم شنوایی دارند چالش برانگیزتر است.
  • مشکل در شنیدن تلویزیون. اگر صدای خود را بیشتر از حد معمول بالا می برید یا دیگران می گویند که تلویزیون شما نسبتاً بلند به نظر می رسد، ممکن است از کم شنوایی رنج ببرید.
  • گوش های شما به دلیل صداهایی که به نظر خفه می شوند یا از فاصله دور می آیند، احساس گرفتگی می کنند.

اثرات روانشناختی کم شنوایی در سالمندان

از دست دادن شنوایی در سنین بالا به سادگی ناامید کننده نیست، بلکه می تواند بر سلامت روان سالمندان نیز تأثیر بگذارد. عدم توانایی در برقراری ارتباط با اطرافیان می تواند منجر به احساس تنهایی یا حتی افسردگی شود. علاوه بر این، گاهی اوقات علائم کم شنوایی می تواند با علائم زوال عقل اشتباه گرفته شود. سالمندانی که از کم شنوایی رنج می برند ممکن است گیج شوند یا نتوانند مکالمه عادی را دنبال کنند. از آنجایی که تست های شنوایی بخشی از امتحانات سلامتی سالانه نیستند، کم شنوایی می تواند با زوال عقل یا سایر بیماری های روانی اشتباه گرفته شود.

چگونه از کاهش شنوایی در سالمندان جلوگیری کنیم؟

محافظت از گوش کلیدی برای جلوگیری از کم شنوایی برای افراد مسن است. اگر به یک کنسرت راک یا مسابقه فرمول 1 می‌روید، گوش‌گیر خود را ببندید. اگر برای مدت طولانی با ابزارهای برقی کار می کنید، یا حتی فقط در حال چمن زنی هستید، از محافظ گوش استفاده کنید. به طور منظم شنوایی خود را آزمایش کنید. می‌توانید مکانی برای انجام تست شنوایی، و حتی تست شنوایی در خانه برای سالمندان به صورت آنلاین در اینجا پیدا کنید . اگر متوجه شدید که شنوایی شما شروع به کاهش می کند، با پزشک خود در مورد راه های جلوگیری از کاهش شنوایی بیشتر صحبت کنید.

 

علل و نشانه های کم شنوایی در سالمندان

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

    پشتیبانی 24 ساعته: 02191012121 / 02188692880