مراقبت از بچه - طلوع طب

هر کودکی متفاوت است. کودکان خردسال، از کودکان نوپا گرفته تا آنهایی که به تازگی مدرسه را شروع کرده اند، همه در نوع خود متفاوت هستند و هر کوچولو در نوع خودش منحصر به فرد و خاص است. اگر شما والدین چند کودک هستید، احتمالاً در تجربه خود متوجه شده اید که این حرف چقدر درست است. بسیاری از ویژگی های کوچک در هر فرد وجود دارد که وقتی همه با هم ترکیب می شوند، همه ما را از فرد بعدی متفاوت و متمایز می کنند. با این حال، مهم نیست که بزرگ‌ترین فرزند شما چقدر با کوچک‌ترین فرزندتان متفاوت است، هر دو نیازهای اولیه یکسانی دارند که هنگام مراقبت از بچه باید پاسخ داده شوند. در واقع، نیازهای اساسی کودکان در زندگی اکثر بچه ها تقریباً یکسان است.

والدین، قیم، خویشاوندان یا پرستار بچه نقش مهمی در رشد کودکان ایفا می کنند. این افراد با مراقبت از بچه نه تنها به رشد مهارت‌های خوب آن‌ها کمک می‌کنند، بلکه هر بار که با آن‌ها زمان می گذرانند، دیدگاه کودکان به زندگی و محیط اطرافشان را شکل می‌دهند. مراقبت از بچه خرد سال ممکن است در ابتدا چالش برانگیز به نظر برسد، به خصوص با تمام عصبانیت ها و گریه های بچه ها، اما راهکارهایی وجود دارند که به برقراری روابط خوب با کودکان کمک می کنند. شما که وظیفه مراقبت از بچه را به عهده دارید، مهم است که هم نیازهای اساسی کودک را بدانید و هم اینکه مطمئن باشید که چگونه می توانید به این نیازها پاسخ دهید.

اگرچه کودکان ممکن است نیازهای متفاوتی داشته باشند، اما همه آنها نیازهای مشترک زیادی نیز دارند. به عنوان یک سرپرست یا والدین یا پرستار بچه، باید در هنگام مراقبت از بچه در مورد نیازهای اساسی کودک بیشتر بدانید. با درک بهتر این موارد، می توانید مطمئن شوید که بچه های تحت مراقبت شما همه چیزهایی را که برای داشتن یک کودکی سالم و شاد نیاز دارند، دریافت می کنند! به این نیازهای اساسی نگاهی بیندازید:

  • غذا
  • اب
  • پناهگاه
  • آموزش و تحصیلات
  • ثبات
  • ساختار
  • راهنمایی

برآورده کردن نیازهای فرزندان کوچک مطمئناً می تواند به طرق مختلف به رشد و تکامل کودک آنها کمک کند.

اهمیت پاسخ دادن به این نیازها هنگام مراقبت از بچه

همانطور که پیشتر گفته شد، هر کودک این نیازهای اساسی را دارد. اما چه چیزی این نیازهای خاص را تا این حد مهم می کند؟ چرا این نیازهای اولیه کودک اینقدر حیاتی است؟ هر یک از ما نیازهای فیزیکی داریم، از جمله غذا، آب و مکانی امن برای زندگی. بدون این چیزها، کودکان نمی توانند به درستی رشد کنند و از نظر فیزیکی بالغ شوند. بنابراین، کاملاً ضروری است که کودکان به طور منظم غذاهای مغذی و سالم بخورند و آب تمیز و کافی برای نوشیدن دریافت کنند. در این شرایط می توانید اطمینان حاصل کنید که کودکان کوچک مقدار مناسبی از مواد مغذی را برای رشد و تکامل در سطح فیزیکی دریافت می کنند. البته سرپناه امن نیز یک ضرورت قطعی و حیاتی است.

ساختار نیز بخش بزرگی از چرخه رشد کودک شما هستند. زمانی که آنها بتوانند در زندگی خود یکپارچگی و ساختار داشته باشند، این شانس را پیدا می کنند که یک روتین را توسعه دهند. داشتن یک روتین سالم برای بچه ها واقعاً مهم است. روتین ها می توانند شامل زمان های مشخصی برای خواب و بیدار شدن، غذا، مدرسه، بازی، تکالیف و سایر موارد باشند. البته، این موارد نباید قوانین و مقررات سفت و سخت و غیر قابل انعطاف باشند. اما، زمانی که فرزندان شما دارای یک برنامه روتین هستند، این کار می تواند به طرق مختلف به آنها کمک کند. به عنوان مثال، می تواند به فرزندان کوچک شما کمک کند تا احساس استقلال پیدا کنند و به این ترتیب آن ها بیشتر به بیدار شدن یا رفتن به رختخواب به موقع عادت خواهند کرد.

راهنمایی و هدایت نیز یکی از نیازهای اساسی کودک است. بچه ها نیازی به والدین رئیس مانند یا معلمان سختگیر ندارند. آنها به بزرگسالانی نیاز دارند که آنها را با محبت و دلسوزانه راهنمایی کنند. کودکان به کمک والدین و سرپرستان خود نیاز دارند تا درباره دنیای اطراف خود، نحوه تعامل با دیگران و دستیابی به اهداف خود بیشتر بیاموزند.

ما همچنین از آموزش به عنوان یکی از نیازهای اساسی کودک نام بردیم. درک این نکته مهم است که آموزش فقط یادگیری نحوه شمارش اعداد یا املا نیست. این مهارت‌ها مطمئناً برخی از مهم‌ترین درس‌هایی هستند که می‌توانیم در محیط مدرسه بیاموزیم. اما، محیط یادگیری همچنین به کودکان مکانی برای برقراری ارتباط با دیگران و رشد اجتماعی می دهد. آنها همچنین از نظر ذهنی، شناختی و عاطفی رشد می کنند. در اینجا در مجموعه طلوع طب ما به شما کمک می کنیم تا مطمئن شوید که نیازهای اساسی فرزندانتان برآورده شده است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

مراقبت از بچه/ طلوع طب

راهکارهایی برای مراقبت از بچه

در زیر راهکارهایی برای مراقبت از بچه در زندگی روزمره آورده شده است:

  1. هر روز در ساعت معینی کودکان را بیدار کنید. این کار را می توان به راحتی با شرایط فردی تنظیم کرد، اما با ساعتی مانند هفت و نیم یا هشت صبح شروع کنید. می‌توانید زنگ آلارم را برای بیدار شدن بچه‌ها به صدا درآورید، مانند آهنگ مورد علاقه کودکان یا یک موزیک ملایم. از به صدا در آوردن صدای خیلی بلند مانند صدای بانگ خروس یا موسیقی راک خودداری کنید. اگر کودکان بلافاصله بیدار نشدند، می توانید به آرامی آنها را تکان دهید و چیزی مانند “وقت بلند شدن است” بگویید. هنگامی که آنها بیدار شدند، می توانید با پوشاندن لباس به آن ها، مرتب کردن موهایشان و مسواک زدن، آن ها را برای روز آماده کنید.

با دادن حق انتخاب به بچه ها اجازه دهید احساس مسئولیت کنند و بخشی از کارهای روزمره آن ها باشد. برای مثال می‌توانید دو پیراهن را پهن کنید و به آن‌ها اجازه دهید یکی از پیراهن ها را برای پوشیدن انتخاب کنند. به آن‌ها اجازه دهید ابتدا صورت‌شان را بشویند یا دندان‌هایشان را مسواک بزنند، یا به آن‌ها اجازه دهید یا به شما در چیدن میز کمک کنند یا غذای مورد نیازتان را از یخچال بیاورند.

  1. به آنها یک صبحانه سالم و سرشار از مواد مغذی بدهید. صبحانه مهم ترین وعده غذایی در روز است که به کودک این امکان را می دهد که در طول روز قدرت داشته باشد. به آن‌ها اجازه دهید در انجام یک کار ساده به شما کمک کنند: برای مثال می‌توانند فنجان‌ها را در حین ریختن شیر نگه دارند. در زیر ایده های خوبی برای صبحانه وجود دارد که شما و کودکان خردسال می توانید از آن لذت ببرید:

پارفه ماست: تنها چیزی که برای این کار نیاز دارید وانیل یا ماست ساده، زغال اخته، توت فرنگی خرد شده و گرانولا است. به کودک خود اجازه دهید پارفه مخصوص خود را درست کند تا هم احساس مفید بودن انجام کاری را تجربه کنید و هم از خوردن یک دسر خوشمزه و سالم لذت بیشتری ببرد.

نان تست مخصوص: البته خودتان هم می توانید مقداری نان داخل توستر بریزید و روی آن مربا یا کره بادام زمینی بمالید و آن را برای بچه ها سرو کنید. اما برای ایجاد هیجان بیشتر وقتی نان برشته شد و مربا را روی نان مالیدید، می توانید کودک را با چهره سازی روی آن درگیر کنید! یعنی از برش های سیب برای دهان، انگور برای چشم و بلوبری برای دهان استفاده کنید.

تخم مرغ: می توانید به راحتی چندین تخم مرغ را در یک کاسه بشکنید، آنها را با هم مخلوط کنید و آنها را بپزید تا نیمرو یا املت برای صبحانه درست کنید. تخم مرغ یک غذای کامل و مقوی برای همه سنین است.

غلات: غلات مورد علاقه همه بچه ها است. از غلات با محتوای قند زیاد خودداری کنید. اگر بچه‌ها به لبنیات یا به لاکتوز حساسیت دارند، شیر معمولی را با شیر بادام، بادام هندی، سویا یا نارگیل جایگزین کنید.

سالاد میوه: هر نوع میوه ای را که می خواهید به سالاد اضافه کنید (مثلاً سیب، تکه های پرتقال، انگور) برش دهید، سپس اجازه دهید بچه ها ماست میوه ای یا خامه را به آن اضافه کرده و مخلوط کنند.

  1. با کودکان بازی کنید. هر فعالیتی را که انجام می‌دهید پس از گذشت مدت کمی به آن تنوع بدهید، زیرا بچه‌های کوچک به راحتی و سرعت خسته می‌شوند. اگر اوضاع کمی از مسیر پیش بینی شده شما خارج شد عصبانی نشوید. به یاد داشته باشید که انعطاف داشته باشید و با شرایط همراهی کنید و از آن لذت ببرید. در اینجا چند ایده برای بازی وجود دارد:
  • وانمود کنید که دزدان دریایی هستید که در حال تلاش برای یافتن گنج در اتاق نشیمن هستند
  • داستان بخوانید
  • مسابقه بدهید
  • با قابلمه و تابه موزیک بسازید.
  • نقاشی کنید.
  • به همراه پخش موسیقی برقصید.
  • خوراکی هایی درست کنید که همه از آن لذت ببرند .
  • تصاویری بکشید، سپس آنها را به قطعات بزرگ پازل ببرید و آن ها را دوباره در کنار هم قرار دهید.
  1. یادگیری غیر رسمی را در زمان بازی بگنجانید. آیا می خواهید بدون اینکه بچه ها احساس کنند در حال آموزش دیدن هستند، یادگیری را تقویت کنید؟ در اینجا چند فعالیت آموزشی و در عین حال سرگرم کننده آورده شده است:
  • بازی های علمی یا تاریخی سرگرم کننده را سفارش دهید که برای کودکان کوچک مناسب است.
  • در طبیعت پیاده روی کنید و چیزی را برای آنها توضیح دهید، مثلاً در صورت مشاهده پروانه می توانید چرخه تبدیل کرم ابریشم تا پروانه شدن را داستان وار توضیح دهید.
  • اگر باران یا برف باریده است، در مورد چگونگی تشکیل باران یا برف صحبت کنید. سپس لباس مناسب بپوشید (در صورت بارندگی یک کت بارانی و چکمه های بارانی و اگر برف بارید لباس گرم زمستانی، دستکش و چکمه) و زیر باران قدم بزنید یا برف بازی کنید!
  • اگر پاییز است، برگ‌های درختان مختلف را جمع کنید، روی کاغذ رنگی بچسبانید و زیر هر برگ، نام درختی که از آن آمده است را بنویسید.
  1. ناهار را حوالی ظهر سر ساعت مشخصی سرو کنید. باز هم به بچه ها اجازه دهید تا در صورت امکان کمک کنند. سعی کنید غذاهای سالم و مقوی برای بچه ها تدارک ببینید.
  2. برای چرت زدن آماده شوید. پس از پایان ناهار، کودکان به چرت زدن نیاز خواهند داشت. آنها را به همراه یک بالش، پتو و عروسکی مورد علاقه خود روی تخت یا روی مبل قرار دهید. موسیقی آرام‌ بخش یا نویز سفید را در تلفن همراه خود روشن کنید. و صداهای جانبی را هنگام خواب کودکان محدود کنید. در حالی که چرت می زنند، می توانید در اتاق بنشینید و با آنها چرت بزنید یا بدون ایجاد سر و صدا، کارهای شخصی خود را به انجام برسانید.
  3. هنگام بیدار شدن بچه ها یک میان وعده سالم آماده کنید. برای مثال برای میان وعده می توانید بیسکوییت و شیر، چوب شور و پنیر، یا تکه های سیب و انگور بخورید.
  4. یک فعالیت دلخواه برای بعد از ظهر را انتخاب کنید. ممکن است بعدازظهر وقت بیشتری داشته باشید و ممکن است فرصت خوبی برای خارج شدن از خانه باشد.

ایده هایی برای فعالیت عبارتند از:

  • به پارک و زمین بازی نزدیک محل زندگی خود بروید.
  • در حیاط، فوتبال یا بدمینتون بازی کنید.
  • با گچ نقاشی بکشید.
  • پروانه ها را دنبال کنید
  • یک مهمانی رقص برگزاری کنید.
  • به تماشای فیلم بپردازید.
  • کوکی درست کنید (توجه کنید که اگر می خواهید از فر یا اجاق گاز استفاده کنید همیشه بر کودکان نظارت مستقیم داشته باشید).
  1. به بچه ها شام سالم و سبک بدهید اسپاگتی و کوفته، تاکو یا سالاد، پنیر کبابی و سوپ گوجه فرنگی، یا یک غذای سبزیجات همگی گزینه های عالی هستند.
  2. بچه ها را برای خواب آماده کنید. قبل از اینکه بچه ها را برای خواب آماده کنید باید حداقل یک یا دو ساعت از صرف شام فاصله بدهید. فعالیت فیزیکی بیش از حد قبل از خواب انجام ندهید تا خواب کودکان در شب دچار اختلال نشود. قبل از خواب می توانید خمیر بازی کنید یا کارتونی به همراه بچه ها تماشا کنید. یک ساعت قبل از خواب با دادن یک هشدار ملایم، مدت زمان استفاده از صفحه نمایش را قطع کنید تا کودکان خواب با کیفیت تری تجربه کنند.
  3. یک روتین قبل از خواب ایجاد کنید که کودک بتواند به راحتی آن را انجام دهد. ممکن است لازم باشد آنها را حمام کنید، از آنها بخواهید دندان هایشان را مسواک بزنند و نخ دندان بکشند و موهایشان را شانه بزنید. اگر بچه ها نیاز به حمام دارند، ببینید که آیا هر کدام می خواهند به تنهایی یا با هم در یک وان حمام کنند. برای جلوگیری از غرق شدن و خفگی، آب را تا کمر آنها نگه دارید و دمای آب را با فرو بردن آرنج خود در آب آزمایش کنید تا ببینید خیلی گرم است یا خیلی سرد. آرنج شما از نوک انگشتان شما حساس تر است.
  4. قبل از خواب برای بچه ها داستان یا آهنگ بخوانید. قبل از خاموش کردن چراغ‌ها و خروج از اتاق به آنها شب بخیر بگویید. اگر می خواهید بتوانید صحبت کردن یا حرکت آنها را بشنوید، می توانید در را نیمه باز بگذارید. برخی از کودکان از تاریکی می ترسند در این حالت ممکن است بخواهند یک چراغ خواب روشن در اتاق خود داشته باشند.

مراقبت از بچه

سخن آخر و جمع بندی نکات مراقبت از بچه

  • به بچه ها اجازه دهید تا در تمیز کردن خانه به شما کمک کنند، کارهایی مانند جمع کردن اسباب بازی هایشان. این کار به آن‌ها مسئولیت‌پذیری را می‌آموزد و به آنها دانش لازم را می‌دهد تا بدانند که وظیفه دارند پس از بازی این کار را انجام دهند.
  • از آنجایی که کودکان خردسال هنوز در حال یادگیری برقراری ارتباط هستند، ممکن است نتوانند به طور کامل به شما بگویند که گرسنه هستند یا تشنه هستند. هنگام مراقبت از بچه به طور منظم از آنها بپرسید که آیا به یک میان وعده نیاز دارند یا به آب برای نوشیدن نیاز دارند، و همیشه در صورت لزوم از آنها بپرسید که آیا نیاز به استفاده از دستشویی دارند یا خیر.
  • اگر وظیفه مراقبت از بچه برای مدت محدودی به عهده شما است و والدین به شما پول داده اند تا پیتزا یا نوع دیگری از غذا سفارش دهید، مطمئن شوید که برای اثبات همه رسیدها را پیش خود نگه دارید.
  • برای کمک به کودک در یادگیری نحوه گفتن چیزی، آن کلمه را به آرامی تکرار کنید، تا زمانی که بتواند آن را واضح بگوید یا تا جایی که بتوانید جملات کودک را بفهمید.
  • مدت زمان استفاده از صفحه نمایش آنها را به زمانی حدود سی دقیقه الی یک ساعت و نیم در روز محدود کنید. کودکان نیازی به صرف زمان زیادی برای بازی کامپیوتری یا تماشای فیلم ندارند!

ما به کمک پرستاران و مراقبان زبده و کاربلد و با تجربه در مجموعه طلوع طب می توانیم به شما در خصوص مراقبت از بچه کمک کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا با ما تماس بگیرید.

برای درخواست خدمات مراقبتی در منزل فرم زیر را پر کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیریم.

    امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

      پشتیبانی 24 ساعته: 02191012121 / 02188692880