مراقبت از نوزاد - طلوع طب

معمولاً سخت ترین بخش مراقبت از نوزاد این است که ندانید چه کاری انجام دهید زیرا نوزادان قادر به بیان نیازها و خواسته های خود نیستند. در این راهنما، به شما کمک می‌کنیم تشخیص دهید که برای مراقبت از نوزاد مانند یک پرستار حرفه‌ای چه کاری باید انجام دهید.

برای نگهداری از کودک، باید به تمام نیازهای او توجه کنید. به طور معمول، شما مسئول سرگرمی، غذا دادن، بر طرف کردن باد گلو، تعویض پوشک و ایمن نگه داشتن کودک در هر زمان هستید. حتی اگر تجربه زیادی در این خصوص ندارید، می ‌توانید از ترفندهای ارائه شده در این مقاله استفاده کنید.

چرا مراقبت از نوزاد مشکل است؟

نوزادان نیازمند هستند و در عین حال نمی توانند صحبت کنند و نیاز خود را بیان کنند. یک والد یا پرستار ماهر رفتار کودک را یاد می گیرد و می تواند نیازهای او را تفسیر و پیش بینی کند.

مراقبت از نوزاد با نگهداری از کودک نوپا یا کوچک کاملا متفاوت است زیرا عملکرد بدن آنها متفاوت است و نوزادان به توجه بیشتری نیاز دارند. موضوع فقط بوسه و نوازش و توجه نیست. نوزادان 100٪ به شما به عنوان مراقب خود وابسته هستند.

مراقبت از نوزاد

نیازهای یک نوزاد چیست؟

اساساً پنج چیز وجود دارد که نوزاد به آنها نیاز دارد: غذا، رفع باد گلو، تعویض پوشک، خوابیدن و توجه. گاهی اوقات نوزاد می تواند یک یا دو مورد از این موارد را به تنهایی مدیریت کند. به عنوان مثال، ممکن است کودک بدون مداخله به خواب رود و  بدون کمک باد گلو را خارج کند. با این حال، اغلب نوزادان به کمک زیادی نیاز دارند. حالا به این توضیح بیشتر در خصوص این نیازها می پردازیم تا علت نیازمندی نوزادان را به خوبی درک کنید.

غذا

درک این مورد خیلی ساده به نظر می رسد. نوزادان به غذا نیاز دارند و نمی توانند خودشان را تغذیه کنند. بنابراین، شما باید آن ها را تغذیه کنید. نکاتی ضروری وجود دارند که هنگام تغذیه نوزادان باید مد نظر قرار دهید. به عنوان مثال، تعدادی غذا و نوشیدنی وجود دارد که به هیچ عنوان نباید به نوزاد بدهید. اکثر پزشکان توصیه می کنند که تا 4 تا 6 ماهگی نباید غذاهای جامد به نوزاد داده شود. این غذاها شامل غذاهای نرم مانند موز له شده و سایر میوه ها نیز می شود. اما در هر حال مراقب کودک، باید طبق قوانین والدین بازی کند. اگر والدین به نوزاد غذای جامد نمی دهند، مراقب نیز نباید این کار را کند.  حتی زمانی که کودک بیش از 6 ماه سن دارد، هنوز برخی از مواد غذایی وجود دارد که باید مراقب آنها باشید. به عنوان مثال، به دلیل خطر مسمومیت ناشی از اسپور کلستریدیوم بوتولینوم (بوتولیسم نوزاد) هرگز نباید به نوزادان زیر یک سال عسل داده شود. با این حال، این مواد برای افراد بالای 1 سال مضر نیستند.

در اینجا فهرستی از نمونه‌ غذاها و نوشیدنی ها به همراه سن مناسب مصرف آمده است:

عسل (به زیر 1 سال ندهید)

شیر گاو یا هر شیر جایگزین (به زیر یک سال ندهید)

آب میوه (به زیر 1 سال ندهید، سپس مصرف را به حداقل برسانید)

غلات تصفیه شده، با نام غلات سفید مانند نان (به زیر یک سال داده نشود)

آب نبات (به زیر 1 سال ندهید، سپس مصرف را به حداقل برسانید)

غذاهای غیر پاستوریزه، از جمله پنیر یا سایر محصولات حیوانی (توصیه نمی شود)

گوشت های دودی یا پخته شده (توصیه نمی شود)

غذاهای حساسیت زا مانند بادام زمینی، تخم مرغ، گندم، توت فرنگی و گوجه فرنگی (به زیر 6 ماه ندهید)

ماهی هایی که ممکن است جیوه داشته باشند (مصرف را به حداقل برسانند)

شکلات (به زیر 1 سال ندهید)

این فهرست، جامع نیست و برخی از این موارد بیشتر از بقیه مشکل ساز هستند. نکته ای که در اینجا باید به خاطر بسپارید این است که باید از آنچه به کودک می دهید آگاه باشید. در نهایت والدین مرجع اصلی هستند و مراقب، باید از دستور آن ها پیروی کند.

رفع باد گلو

برخی از نوزادان، بیشتر دچار باد گلو می شوند، برخی دیگر کمتر. یک قانون کلی این است که نوزادانی که با شیشه شیر تغذیه می‌شوند بیشتر از نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند دچار باد گلو می شوند. این به این دلیل است که نوزادانی که با شیشه شیر تغذیه می‌کنند، هوای بیشتری را هنگام تغذیه از شیشه می‌بلعند. با این حال، هر نوزادی متفاوت است. برخی می توانند باد گلوی خود را به تنهایی رفع کنند و برخی دیگر به کمک نیاز دارند.

تعویض پوشک

بدیهی است که تعویض پوشک چیزی نیست که نوزادان به تنهایی از عهده آن برآیند. به عنوان مراقب نوزاد، باید برای این کار آماده باشید.

خواب

برخی از نوزادان به سرعت به خواب می روند. سایر نوزادان تا آخرین لحظه با آن مبارزه می کنند. هرگز نیاز به یک برنامه چرت را دست کم نگیرید و به روتین برنامه خواب پایبند باشید.

توجه

نوزادان عاشق تعامل هستند. مغز آنها همه چیز را در محیط اطراف خود جذب می کند. نکته جالب در مورد بازی با نوزادان این است که آنها به سرعت با گذشت زمان خسته می شوند و بعد از بازی به راحتی به خواب می روند.

مراقبت از نوزاد در منزل

چگونه بفهمیم یک نوزاد به چه چیزی نیاز دارد؟

اینجاست که کار مشکل می شود. کودک شروع به گریه می کند و شما باید بفهمید چه مشکلی دارد. سرنخ‌هایی برای فهم نیاز نوزادان در اینجا آمده است:

قبل از اینکه کودک شروع به گریه کند به او گوش دهید. اکثر نوزادان بر اساس نیاز خود صدای مشابهی تولید می کنند. در اینجا چند نمونه از آنچه باید قبل از شروع به گریه کردن کودک به آن گوش دهید آورده شده است:

صدای “نه” که از یک حرکت مکیدن مانند زمانی که یک نوزاد در حال شیر دادن است یعنی کودک گرسنه است.

صدایی که تقریباً مانند شروع خمیازه است یعنی کودک خسته است.

صدای “هه” – ممکن است کودک ناراحتی یا استرس داشته باشد. این می تواند ناشی از پوشک کثیف شده باشد.

صدای خرخر یعنی روده کودک درد می کند. ممکن است مدفوع یا ناراحتی معده داشته باشد. سعی کنید محکم اما به آرامی زانوهای کودک را یکی یکی به سمت شکمش فشار دهید مانند دوچرخه سواری.

“اوه”- این صدا را زمانی تولید می کند که کودک سعی می کند بادگلوی خود را آزاد کند یعنی به نوزاد کمک کنید.

این روش از نظر علمی ثابت نشده است، اما بسیاری از والدین صحت معنای آن ها را تایید می کنند. نکته کلیدی این است که قبل از گریه کودک به صداهایی که کودک در می آورد با دقت گوش دهید.

اگر این اصوات کمکی نکرد، طبق چک لیست زیر جلو بروید:

  1. پوشک نوزاد را چک کنید
  2. با او بازی کنید
  3. سعی کنید به کودک غذا بدهید
  4. رفع باد گلوی کودک
  5. کودک را در آغوش بگیرید و با او راه بروید
  6. سعی کنید کودک را بخوابانید

اگر به نظر می رسد هیچ تکنیکی کار نمی کند، دمای کودک را با دماسنج بررسی کنید. ممکن است کودک احساس بیماری کند.

یک نکته مهم این است که باید مراقب باشید تا بفهمید کودک خسته است یا خیر. هنگامی که نوزاد خسته است، احتمالاً گریه می کند و دست ها و پاهای خود را تکان می دهد. اگر آنها را در اسرع وقت به رختخواب نبرید، تا مدتی درگیر خواهید بود.  این عکس العمل نوزادان و کودکان بسیار متفاوت از بزرگسالان است، که معمولاً هنگامی که خواب آلود می شوند، نمی خواهند کار زیادی انجام دهند.

طلوع طب/ مراقبت از نوزاد

چگونه از نوزاد مراقبت کنیم؟

مراقبت از نوزاد می تواند کاملاً طاقت فرسا باشد، بنابراین ممکن است ایده خوبی باشد که ابتدا نوزاد را برای مدت کوتاهی  به دقت تماشا کنید. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تا به نیازهای نوزاد رسیدگی کنید:

نحوه غذا دادن به نوزاد

اگر به نوزادی با شیشه شیر غذا می دهید، باید صبور باشید. و اگر کودک فقط چند ماهه باشد، به کمی مهارت نیاز دارید.

مرحله 1

شیر مادر یا شیر خشک را گرم کنید. نباید داغ باشد، بلکه باید هم دما با بدن باشد زیرا این همان دمایی است که به طور طبیعی وجود دارد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد، ابتدا دمای شیر را با قمست داخلی مچ دست خود چک می کنند. زیرا این منطقه حساس است، بنابراین شما می توانید تشخیص دهید که دمای آن مناسب نوزاد است یا خیر.

نکته ایمنی: شیر را در مایکروویو گرم نکنید. مایکروویو مواد را به طور ناهموار گرم می کند، که می تواند منجر به نقاط داغ شود که می تواند دهان نوزاد را بسوزاند. بهترین راه برای گرم کردن شیر این است که بطری را در یک کاسه آب گرم قرار دهید.

مرحله 2

نوک شیشه شیر را به آرامی جلو و عقب روی لب های کودک بکشید. هنگامی که کودک دهان خود را باز کرد، به آرامی شیشه شیر را داخل دهان نوزاد بلغزانید.

مرحله 3

هیچ نوزادی را در صورت عدم تمایل به خوردن مجبور نکنید. اگر نوزاد مدام شیر را بیرون می‌ریزد، احتمالاً گرسنه نیست.  همچنین ممکن است کودک گرسنه باشد، اما مشکل مهم دیگری وجود داشته باشد. ممکن است تا زمانی که مشکل بزرگ ‌تر حل نشود، کودک از شیر خوردن خودداری کند، بنابراین پس از آرام شدن کودک، دوباره به شیر دادن ادامه دهید.

چگونه به رفع باد گلوی نوزاد کمک کنیم؟

کودک را روی شانه خود بسیار بالا قرار دهید، به طوری که شکم کودک محکم به شما فشار داده شود. این فشار اضافی به رفع باد گلو کمک می کند. اگر بعد از چند دقیقه کاری انجام نشد، موقعیت دیگری را امتحان کنید مثلا سعی کنید کودک را در یک طرف قرار دهید و به پشت او ضربه بزنید.

چگونه پوشک نوزاد را عوض کنیم؟

همه چیز را از قبل آماده کنید و در دسترس قرار دهید. ملایم اما محکم باشید و برای نگه داشتن آنها در جای خود می توانید از فشار متوسطی استفاده کنید. همیشه بعد از تعویض پوشک نوزاد دست های خود را بشویید.

چگونه یک نوزاد را بخوابانیم؟

تاریکی به مغز کمک می کند ملاتونین ترشح کند که منجر به خواب آلودگی ما می شود. صدای سفید (وایت نویز) را بالا ببرید. نویز سفید هر چیزی است که صداهای دیگر را خاموش می کند و سپس کودک را بخوابانید. کودک را به پهلو یا شکم نگه دارید. این حالت، یک موقعیت واقعا راحت برای نوزادان است. می توانید کودک را به آرامی و ملایمت تکان دهید تا به خواب رود.

مراقبت از نوزاد تا سه ماهگی

داشتن اطلاعات کافی در مورد شرایط یک نوزاد، مراقبت از او را راحت تر خواهد کرد و کمک می کند تا والدین و اطرافیان نگرانی های کمتری داشته باشند. آشنایی با شرایط و مراحلی که نوزاد در طول سه ماهه اولیه زندگی خود طی می کند می تواند تصویر و درک بهتری از نمودار رشد او به شما بدهد. در ادامه به تغییرات نوزاد در دوره سه ماهه اول زندگی اش می پردازیم.

مراقبت از نوزاد یک ماهه

مراقبت از نوزاد یک ماهه سختی های خودش را دارد، اما داشتن اطلاعاتی از چگونگی عملکرد نوزاد در این زمان می تواند به شما کمک زیادی کند. نوزادهای یک ماهه معمولا در طول روز 14 تا 17 ساعت می خوابند و مقداری از این زمان به شکل چرت های در میان روز اتفاق می افتد. نوزاد در این زمان نیاز به 8 بار تغذیه در طول روز دارد و ممکن است در زمان شیر خوردن هوا وارد معده او شود. برای رفع این مسئله باید بعد از هر بار شیر خوردن باد گلوی او گرفته شود. در این زمان کودک نیاز دارد پوشکش 4 تا 6 بار در طول روز تعویض شود. در صورتی که نوزاد یک ماهه شما در خواب مشکل دارد و یا گریه های طولانی می کند نیاز دارید که با پزشک مشورت کنید تا نوزاد را معاینه کند.

مراقبت از نوزاد دو ماهه

در ماه دوم نوزاد شما بیشتر قد کشیده است و وزن گرفته است. در مراکز بهداشت تمامی موارد مربوط به رشد و تغذیه صحیح کودک بررسی می شود و با شما در میان گذاشته می شود، تا بدانید نوزاد شما نمودار رشد را به چه صورت طی می کند. نوزاد در دو ماهگی حرکات بدن هدفمندتری دارد و می تواند زانوهای خود را خم و راست کند و یا دستش را به سمت دهانش ببرد. نوزادهای دو ماهه توانایی تشخیص و دیدن الگوهای ساده به دست می آورند و کم کم می توانند چهره والدین خود را تشخیص دهند. در این زمان شما می توانید با اسباب بازی های کوچکی که به دست او می دهید مهارت های حرکتی او را تقویت کنید. اما مراقب باشید که ناخن های نوزاد را حتما کوتاه کنید، تا در صورت چنگ زدن صورتش، آسیب نبیند. توجه داشته باشید که در صورت مشاهده حساسیت های پوستی و یا سرفه به پزشک مراجعه کنید تا نوزاد شما را معاینه کند و در صورت نیاز برای حساسیت های غذایی احتمالی و یا سرماخوردگی برای او دارو تجویز کند.

مراقبت از نوزاد سه ماهه

در سه ماهگی حرکات کودک قدرت بیشتری می گیرند و او می تواند غلت بزند، اشیا را بگیرد، لگ بزند و بازی کند. بینایی و شنوایی نوزاد نیز در این ماه پیشرفت چشمگیری می کند و بیشتر می تواند رنگ ها را تشخیص دهد و متوجه چهره ها می شود. به صداها واکنش نشان می دهد و به سمت آن ها نگاه می کند. می تواند کمی خودش را روی دست هایش نگه دارد و کنترل سر و دست و پاهای خودش را بیشتر دارد. در واقع در حال نزدیک شدن به مرحله خزیدن روی زمین و بعد از آن آمادگی برای چهار دست و پا راه رفتن است. در این ماه نیاز است تا مراقبت حرکات و غلت زدن او به اطراف باشید، تا به خودش آسیب نزند و یا از تخت نیافتد.

مراقبت از نوزاد نارس در منزل

نوزادهای نارس قبل از طی شدن هفته 37 ام بارداری به دنیا می آیند و ممکن است دچار بیماری ها و مشکلات زیادی از جمله، زردی، کم خونی، اختلالات شنوایی و بینایی، عفونت های مختلف و حتی خون ریزی مغزی شوند. به همین دلیل در صورت نیاز در بخش NICU، درون دستگاه قرار می گیرند تا بتوانند به یک شرایط مطلوب دست پیدا کنند. مراقبت از نوزاد نارس در منزل نیاز به رعایت توصیه ها و نکات مهمی دارد، تا مشکلی برای نوزاد ایجاد نشود و بتواند به خوبی نمودار رشد خود را طی کند. در ادامه به بررسی نکات مهم برای نگهداری از نوزاد نارس در منزل می پردازیم.

حفظ تماس پوستی

حفظ تماس پوستی با مادر، قرار گرفتن در آغوش او و حس کردن ضربان قلب و نبض، به تثبیت شرایط نوزاد کمک زیادی می کند.

حفظ دمای بدن

دمای بدن نوزادهای نارس در محدوده نرمال نمی ماند و خیلی زود با تغییرات دما، دچار تغییر می شود. بنابراین کنترل دمای بدن این نوزادان بسیار حیاتی است. در زمان خواب حتما باید با پتو از کاهش دمای بدن نوزاد جلوگیری کرد.

خواب کامل

به طور کلی نوزادان مدت زمان زیادی را در طول روز می خوابند. خواب کامل به رشد بهتر آن ها کمک می کند. برای تثبیت بهتر و کمک به رشد بهتر نوزادان نارس باید شرایط خواب کامل و راحت آن ها را فراهم کرد. کم کردن صدا و نور می تواند به این امر کمک کند.

جلوگیری از سندرم مرگ ناگهانی

سندرم مرگ ناگهانی هیچ دلیل مشخصی ندارد و می تواند برای تمام نوزادان اتفاق بیافتد. اما نوزادان نارس به علت ضعیف بودن و نداشتن ثبات کامل، بیشتر در معرض این خطر قرار دارند. با رعایت یک سری از نکات می توان از این مشکل جلوگیری کرد. در ادامه به این نکات اشاره می کنیم.

در زمان خواب پتو را تو روی شانه های نوزاد بکشید تا مسیر تنفسی او بسته نشود.

  • نوزاد را همیشه به پشت بخوابانید.
  • از سیگار کشیدن در فضای منزل خودداری کنید.
  • نوزاد را تنها نگذارید و تا شش ماه اول او را نزدیک خود بخوابانید.
  • دمای اتاق نوزاد را بین 16 تا 20 نگه دارید.

با رعایت این نکات می توان به درستی از نوزاد نارس در منزل مراقبت کرد و از خطرات احتمالی که سلامت او را به خطر می اندازد، پیشگیری کرد.

مراقبت از نوزاد تازه متولد شده

مراقبت از نوزاد تازه متولد شده بسیار چالش برانگیز است، اما با داشتن یک سری از اطلاعات درک نیازهای اولیه نوزادان راحت تر خواهد شد و نگهداری و مراقبت از آن ها با چالش های کمتری مواجه خواهد شد. در ادامه به بررسی این نکات می پردازیم.

  • نوزادان تازه به دنیا آمده در طول یک شبانه روز باید 8 تا 12 بار شیر بخورند، تا بتوانند وزن بگیرند و رشد کنند.
  • نوزادان معمولا هنگام خوردن شیر مقداری هوا را هم با آن می بلعند، به همین علت بعد از هر بار شیر خوردن باید باد گلوی آن ها گرفته شود.
  • نوزادان تازه به دنیا آمده حدود 16 تا 17 ساعت را در طول روز می خوابند. این خوابیدن طولانی مدت به رشد بهتر آن ها کمک خواهد کرد.
  • نوزادان بیشترین دریافت و آشنایی از محیط پیرامون را از طریق لامسه و برقراری تماس پوستی با والدین خود دارند. به همین دلیل در آغوش گرفتن نوزاد یکی از مهم ترین نکات برای نگهداری از آنهاست. البته باید به این نکته توجه داشت که، نوزاد نیروی برای نگهداری گردن و بدن خود ندارد، به همین دلیل باید او را به درستی در آغوش گرفت تا آسیب نبیند.

مراقبت از نوزاد کم وزن

به نوزادانی که در زمان تولد، وزنی کمتر از 2500 کیلوگرم دارند، نوزاد کم وزن می گویند. کم وزن بودن نوزاد می تواند نشانه ای از نارس بودن و داشتن مشکلات سلامتی جدی باشد. نوزادان کم وزن چربی کمی در بدن خود دارند، سیستم ایمنی بدن آن ها ضعیف است و راحت تر به بیماری های عفونی مبتلا می شوند، ریه های آن ها ممکن است نابالغ باشد و سیستم عصبی بدنشان به درستی توسعه نیافته باشد. به همین دلیل مراقبت از این نوزادان احتیاط و راه کارهای جدی را می طلبد، تا نوزاد دچار مشکلات مختلف نشود. برای مراقبت از نوزادان باید مانند مراقبت از نوزادان نارس عمل کرد. تا رشد و بهبودشان کامل انجام شود.

مراقبت از نوزاد دختر

مراقبت از نوزاد دختر در زمان تولد یکی از چالش برانگیزترین زمان های رشد نوزاد است. اما با توجه به یک سری نکات، می توان از مشکلات و چالش ها پیشگیری کرد، در ادامه این نکات را بررسی می کنیم.

  • نحوه بغل کردن نوزاد بسیار مهم است. قبل از غل کردن نوزاد دستتان را بشویید و طوری او را در آغوش بگیرید که گردن و بدن او در حالت بدی قرار نگیرد و راه تنفسی او بسته نشود.
  • نوزادان در طول روز 8 تا 12 بار باید تغذیه شوند، این شیر می تواند شیر مادر و یا شیر خشک باشد.
  • در طول روز نیاز به تعویض حدود 10 پوشک است. توجه به تعویض به موقع پوشکیکی از نکات مهم است.
  • مراقبت از بند ناف از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه ویژه داشت. بند ناف نوزاد به صورت خود به خودی، پس از طی زمانی می افتد. اما قبل از آن برای جلوگیری از عفونت باید از آلوده و خیس شدن آن جلوگیری کرد.
  • نوزادان در روزهای اولیه زندگی بیشتر طول روز را می خوابند. فراهم کردن محیط آرام و مناسب برای خواب نوزادان می تواند بر رشد و سلامتی آنان تاثیر مستقیمی داشته باشد.

مراقبت از نوزاد پسر

مراقبت از نوزاد پسر تفاوتی با مراقبت از نوزاد دختر ندارد و نیازهای اولیه تمام نوزادان با یکدیگر یکسان است. تنها باید توجه داشت که نکات گفته برای مراقبت نوزاد را رعایت کرد و در صورت بروز هرگونه مشکل و یا پیش آمد با پزشک نوزاد، مشورت کرد تا بتواند در صورت نیاز نوزاد را معاینه کرده و داروهای مورد نیاز را برایش تجویز کند.

اطلاعات مهم ایمنی هنگام مراقبت از نوزاد

تنها وضعیت خواب ایمن برای نوزاد خردسال به پشت است. اگر کودک در بازوهای شما بخوابد مشکلی ندارد، اما اگر کودک در گهواره است، باید به پشت خوابانده شود. در غیر این صورت، خطر SIDS وجود دارد. وقتی کودک را در گهواره می‌گذارید، مطمئن شوید که هیچ پتو یا وسیله دیگری در آن وجود نداشته باشد که بتواند او را خفه کند. مراقب خطرات خفگی باشید. خفگی یک خطر واقعی برای نوزادان است زیرا راه های هوایی آنها هنوز بسیار کوچک است. آنها به احتمال زیاد نمی توانند آنقدر سرفه کنند که هر چیزی که گیر می کند را خارج کنند. مطمئن شوید هر چیزی که آنها می توانند خفه شوند به خوبی دور از دسترس است.

در اینجا چند وسیله رایج وجود دارد که احتمال خفگی را بالا می برد و هنگام مراقبت از نوزاد باید مواظب این وسایل باشید:

  • در خودکار
  • تاس
  • سکه
  • سنگ مرمر
  • درب بطری
  • دکمه ها
  • باتری ها
  • آبنبات
  • ذرت بو داده (پاپ کرن)

به طور کلی هر چیزی که به اندازه کافی کوچک باشد که در یک دایره 1 اینچی (3.1 سانتی متر) قرار بگیرد و طول آن کمتر از 2 اینچ (6 سانتی متر) باشد، برای کودکان زیر 4 سال خطر خفگی دارد.

همچنین باید مراقب غذاهای جامد باشید. غذا را له کنید یا به قطعات بسیار کوچک برش دهید. هرگز به کودک انگور کامل ندهید بلکه ابتدا آن را از وسط نصف کنید.

در اینجا چند خوراکی دیگر وجود دارد که اگر کودک 0 تا 12 ماهه است بهتر است از او دور نگه دارید:

  • میوه خشک نپخته (مانند کشمش)
  • دانه های کامل ذرت پخته یا خام
  • گوجه فرنگی گیلاسی یا انگور خرد نشده
  • تکه های برش نخورده میوه، از جمله انگور، توت یا گیلاس
  • تکه های بزرگ پنیر
  • آجیل و کره آجیلی
  • تکه های گوشت سفت یا بزرگ
  • هات داگ یا سوسیس
  • ماهی با استخوان
  • بیسکویت ها
  • گرانولا
  • چیپس، چوب شور و اسنک برای میان وعده
  • کراکر و نان با دانه ها، غلات کامل یا آجیل
  • برنج کامل پخته، جو، گندم یا غلات دیگر
  • هر نوع آب نبات سخت یا نرم
  • آدامس
  • مارشمالو

این لیست بسیار طولانی است. نکته اصلی که باید به خاطر داشته باشید این است که به نوزاد به جز غذایی که مخصوص نوزادان ساخته شده است غذای دیگری ندهید و اشیاء کوچک را از آنها دور نگه دارید.

نگهداری از نوزاد

اطلاعات ایمنی متفرقه برای مراقبت از نوزاد

در اینجا چند نکته خوب دیگر وجود دارد:

در اطراف پله ها یا هر جای دیگری که کودک ممکن است بیفتد واقعاً مراقب باشید.  همچنین از رها کردن نوزاد بدون مراقبت روی میز تعویض لباس پرهیز کنید. اگر نوزاد روی میز تعویض پوشک است، همیشه حداقل یک دستتان روی نوزاد باشد زیرا نوزادان می توانند به سرعت غلت بزنند و این اتفاق فقط یک ثانیه طول می کشد.

هرگز کودک را در هوا پرتاب نکنید زیرا ممکن است منجر به آسیب مغزی، کوری یا مشکلات بدتری شود. نوزادان ظریف هستند و شما باید با آن ها بسیار ملایم باشید.

به نوزادی که هنوز غذای جامد نمی خورد، آب ندهید. شیر خشک و شیر مادر از قبل حاوی آب کافی برای نوزاد هستند. آب اضافی می تواند منجر به بروز تشنج شود.

نوزاد را با خواهر یا برادر کوچک یا حیوان خانگی تنها نگذارید، حتی زمانی که نوزاد خواب است.

مراقب هر چیزی که نوزاد می تواند بکشد مانند سفره، سیم برق و غیره باشید.

نوزاد را با شیشه شیر به رختخواب نگذارید.

اگر می‌خواهید از صندلی بلند یا وسیله ای شبیه به آن استفاده کنید، مطمئن شوید که کودک محکم و به ‌درستی در آن قرار گرفته شده است.

لباس خیلی گرم به نوزاد نپوشانید.

نوزاد را بدون محافظت در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. زیرا پوست نوزادان فوق العاده حساس است.

در یک کلاس CPR شرکت کنید و نحوه انجام آن روی نوزاد را یاد بگیرید.

نکات دیگری برای مراقبت از نوزاد

مراقبت از نوزاد برای مدت طولانی بسیار چالش برانگیزتر از یک کودک نوپا است. خواندن سیگنال ها و علائمی که نوزاد نشان می دهد، ممکن است سخت باشد. گاهی اوقات مراقبت از نوزادان رویایی است و گاهی اوقات استرس زیادی به مراقب نوزاد وارد می کند. به خاطر داشته باشید که هر نوزادی متفاوت است. نوزادان ظریف هستند و نیاز به توجه دقیق دارند. برای رسیدگی به هر مورد اورژانسی که ممکن است پیش بیاید، آماده باشید. اگر کمی احساس خستگی می کنید، نگران نباشید. اگر از کارهای کوچک شروع کنید و برای مدت کوتاهی از نوزاد نگهداری کنید، به مرور برایتان آسان تر می شود. برای مراقبت از نوزاد می توانید از مراقب یا پرستار حرفه ای کمک بگیرید. اگر  برای مراقبت از نوزاد یا کودک خود، به فکر استخدام یک پرستار هستید، در اینجا تعدادی ویژگی مشترک وجود دارد که ما معتقدیم پرستاران خوب در آنها مشترک هستند.

  1. یک پرستار نوزاد خوب، عاشق کار با نوزادن است و از این کار سیر نمی شود.
  2. صبر یکی از ویژگی های مهم پرستاران نوزاد است. پرستار ها ساعت های طولانی را با نوزادان می گذرانند باید صبر کافی نشان دهند.
  3. یک پرستار نوزاد باید در هر کار ابتدا ایمنی کودک را در نظر بگیرد.
  4. پرستارها باید بتوانند به خوبی با والدین و نوزادان ارتباط برقرار کنند.
  5. پرستار نوزاد باید منعطف باشد. پرستار ها باید بتوانند خود را با موقعیت های غیر منتظره که به ناگهان با آن روبرو می شوند سازگار کنند.
  6. مراقبت از دیگران کار اصلی پرستاران است و پرستار نوزاد باید از مراقبت از نوزاد لذت ببرد.
  7. پرستار نوزاد باید قابل اتکا و اعتماد باشد و به کلیه تعهدات خود جامه عمل بپوشاند.
  8. پرستاران در قبال نوزادان تحت مراقبت خود باید پاسخگو باشند.
  9. پرستار ها در طول روز مسئولیت های زیادی به عهده دارند و باید با برنامه ریزی و نظم کارهای خود را پیش ببرند.
  10. یک پرستار نوزاد برای رسیدگی به شرایط اضطراری و غیر منتظره آمادگی دارد. پرستار ها باید بدانند که در صورت بروز شرایط اضطراری چگونه با نوزاد رفتار کرده و چه عکس العملی نشان دهند.

این موارد بخشی از ویژگی هایی بود که یک مراقب نوزاد خوب باید از آن ها برخوردار باشد.

سخن آخر و جمع بندی نکات مراقبت از نوزاد

در این مقاله به نکاتی که هنگام مراقبت از نوزاد بایستی مد نظر قرار دهید اشاره کردیم و برای هر یک راه کار ها و دستورالعمل هایی ارائه کردیم. البته که هر کدام از این موارد باید با شرایط خاص نوزاد هماهنگ شوند. چنانچه برای مراقبت از نوزاد به کمک نیاز دارید می توانید از خدمات مجموعه طلوع طب بهره مند شوید. مجموعه طلوع طب، انواع خدمات مانند فرستادن پرستار کودک در تهران، اجاره وسایل مورد نیاز در منزل برای افراد بیمار و ناتوان و فرستادن مراقب کودک در منزل و مراقبت از نوزاد را با بهترین کیفیت و شرایط ارائه می دهد. در صورت تمایل به استفاده از هر یک از خدمات مجموعه طلوع طب، کسب اطلاع از شرایط همکاری و میزان و نحوه انجام پرداخت ها لطفا با مجموعه طلوع طب تماس حاصل نمایید تا از مشاوره رایگان این مرکز بهره ببرید.

برای درخواست خدمات مراقبتی در منزل فرم زیر را پر کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیریم.

    امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

      پشتیبانی 24 ساعته: 02191012121 / 02188692880