تزریق جنتامایسین در منزل

تزریق جنتامایسین در منزل

یکی از راهکارهایی که برای درمان بیماری ها و عفونت های باکتریایی مورد استفاده قرار میگیرد، تزریق جنتامایسین در منزل است. جنتامایسین یکی از داروهای موثر در درمان بیماری هایی همچون مننژیت، ابتلا به عفونت های باکتریایی و سوختگی های سطحی، گزیدگی حشرات و زخم های ناشی از جراحی، به شمار میرود.

همانطور که میدانید استفاده از آمپول و تزریق آن، از تمامی گونه های دارویی موثرتر بوده و به درمان بهتر بیماری منجر میشود. آمپول جنتامایسین نیز با بهره گیری از همین روش برای درمان عفونت های باکتریایی مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از مواردی که در این خصوص باید به آن توجه کرد، این نکته است که جنتامایسین برای عفونت های ویروسی مانند آنفولانزا، سارس و کووید 19 مورد استفاده قرار نمیگیرد. از آنجایی که عوارض جنتامایسین بسیار زیاد است، توصیه میشود تزریق جنتامایسین در منزل توسط پزشک و افراد متخصص انجام شود. چرا که میتواند مشکلات زیادی را به وجود آورد.

تزریق جنتامایسین در منزل برای درمان چه بیماری هایی به کار میرود؟

  • همانطور که اشاره شد جنتامایسین در منزل میتواند برای درمان عفونت های باکتریایی به کار گرفته شود.
  • همچنین درمان بیماری های التهابی لگن و مننژیت نیز با تزریق جنتامایسین زیر نظر پزشک، میتواند به خوبی درمان شود.
  • جنتامایسین همچنین میتواند برای درمان عفونت های مجاری تنفسی، عفونت های استخوانی، عفونت پوست، عونت مجاری ادراری، عفونت خونی و شکمی نیز به کار برود.

قبل از تزریق جنتامایسین در منزل به چه نکاتی توجه کنیم؟

بدون شک بهتر است قبل از استفاده از هرگونه داروها و تزریق آنها، به دستورالعمل موجود در بسته بندی دارو توجه شود. آمپول جنتامایسین نیز از این قاعده مستثنی نبوده و باید به موارد منع مصرف و یا مصرف در شرایط خاص توجه شود.

نکات مهم در تزریق جنتامایسین در منزل

  • یکی از مواردی که در خصوص تزریق جنتامایسین در منزل باید مورد توجه قرار بگیرد، توجه به این نکته مهم است که مصرف جنتامایسین در طولانی مدت میتواند باعث آسیب رسیدن به کلیه ها، اعصاب و بروز مشکلاتی در شنوایی فرد شود. بنابراین بهتر است این دارو با -احتیاط زیادی مورد مصرف قرار بگیرد.
  • یکی دیگر از مواردی که در مورد تزریق جنتامایسین در منزل باید مورد توجه قرار گیرد، بیماری ها و مشکلات پیش زمینه ای بیمار است. چرا که در صورت مصرف داروهای مرتبط میتواند تداخلات دارویی ایجاد شود
  • در صورتی که بیمار نسبت به آنتی بیوتیک های مشابه، حساسیت داشته باشد، توصیه میشود از تزریق جنتامایسین در منزل جلوگیری کند.
  • در صورت ابتلا به بیماری های کلیوی، اختلالات عصبی-عضلانی، کمبود کلسیم و پتاسیم و منیزیم، کم آبی، ابتلا به بیماری های عصبی مانند پارکینسون و… بهتر است پیش از مصرف با پزشک معالج مشورت شود.
  • به طور کلی توصیه میشود پیش از بارداری و در هنگام بارداری مصرف داروهای ضروری را به حداقل رسانده و در صورت لزوم مصرف، با پزشک متخصص مشورت شود.

در هنگام تزریق جنتامایسین در منزل باید به چه مواردی توجه شود؟

همانطور که اشاره شد تزریق جنتامایسین به منظور رفع عفونت های باکتریایی مورد استفاده قرار میگیرد. تزریق این دارو به صورت عضلانی بوده و میتواند به وسیله سرم و در وریدها نیز تزریق شود.

  • یکی از مواردی که در مورد تزریق جنتامایسین در سرم باید مورد توجه قرار بگیرد، توجه به این نکته است که بهتر است این دارو با سایر داروها و کپسول های سرم ترکیب نشود.
  • از مصرف آمپول جنتامایسین که دچار تغییر رنگ شده و یا ذره های معلق در آمپول آن مشاهده میشود، باید خودداری کرد.
  • به طور کلی توصیه میشود در تزریق جنتامایسین در منزل برای کودکان و افراد مسن با بیماری های پیش زمینه ای همچون پارکینسون، دقت شود و با حساسیت بالایی انجام شود.
  • توصیه میشود از سرنگ و سوزن برای تزریق جنتامایسین در منزل تنها یکبار استفاده کرده و بعد از مصرف در ظروف مخصوص زباله های تیز، قرار بگیرد.
  • همانطور که اشاره شد تزریق جنتامایسین در منزل تنها به منظور رفع عفونت های باکتریایی مورد استفاده قرار میگیرد و در درمان بیماری ها و عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی موثر نخواهد بود.
  • بهتر است در طول مصرف و تزریق جنتامایسین، به طور متعادلی آب بنوشید تا عملکرد کلیه ها دچار اختلال نشود.
  • به طور کلی توصیه میشود تزریق جنتامایسین در منزل زیر نظر پزشک انجام شود و از مصرف خودسرانه آن پرهیز شود.

 عوارض جانبی تزریق جنتامایسین در منزل

داروی جنتامایسین مانند سایر داروها، ممکن است عوارض جانبی خود را داشته باشد. البته که این دسته از داروها به طور کلی عوارض جانبی خاصی با خود به همراه ندارند اما ممکن است به دلیل شرایط خاص بیمار و مشکلاتی مانند تداخلات دارویی، بیمار عوارض جانبی خاصی را مشاهده کند. به طور کلی توصیه میشود در صورت مشاهده و رویارویی هرکدام از این موارد با پزشک معالج مشورت کنید.

عوارض جانبی جنتامایسین

  • سوزش معده
  • از دست دادن اشتها
  • اسهال

یکی از شایع ترین مشکلاتی که ممکن است در مصرف جنتاماسین رخ بدهد، اسهال است. این موضوع به طور مستقیم به کلستریدیوم دیفیسیل مرتبط است و میتواند علاوه بر اسهال باعث درد در نواحی شکم، معده و… شود.

  • تهوع

این مورد نیز مانند مورد قبل میتواند باعث بروز مشکلاتی شود، اعم از حالت تهوع یا استفراغ. در صورت تداوم این علائم بهتر است هرچه سریعتر به پزشک معالج مراجعه شود.

  • برفک دهان

یکی دیگر از مشکلاتی که میتواند خطری جدی در مصرف بی رویه جنتامایسین تلقی شود، برفک دهان است. این مورد یکی از عوارض مصرف طولانی مدت جنتاماسین است.

  • تشنج
  • بی حسی و ضعف دست و پا
  • کشیدگی عضلات

این علائم میتواند در طولانی مدت نشانگر وخامت وضع بیمار باشد. در صورتی که این موارد با دیگر واکنش ها همچون مشکلات تنفسی، خارش، تورم گلو و صورت، سرگیجه و… همراه باشد میتواند عواقب جبران ناپذیری با خود به همراه داشته باشد.

مصرف و تزریق جنتامایسین در منزل با چه داروهایی تداخل دارد؟

  • بهتر است به طور کلی در صورت مصرف جنتامایسین از تزریق واکسن وبا، متوکسی فلوران؛ فوسکارنت، مانیتول، آگالسیداز آلفا و بتا، پرهیز شود.
  • مصرف همرامان جنتامایسین و واکسن ب، ت، ژ (واکسن ایمنی زا)، گلیکوزید قلبی، واکسن وبا و حصبه، میتواند باعث کاهش اثرات دارویی جنتامایسین شود.
  • مصرف همزمان جنتامایسین و بیس فسفونات ها، کولیستیمتات، مکامیلامین، ترکیبات بلاک کننده عصبی عضله، کربوپلاتین، فرآورده های حاوی سم بوتولینوم میتواند باعث افزایش اثر داروها شود.
  • مصرف همزمان جنتامایسین و آمفوتریسین بی، آتالورن، سیس پلاتین، فوسکارنت، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، ونکومایسین، اوکساتومید، میتواند باعث تقویت و اثرگذاری بیشتر جنتامایسین شود.

طریقه نگهداری از جنتامایسین

تزریق جنتامایسین در منزل

همانطور که میدانید بهتر است در شیوه نگهداری و مصرف داروها به خصوص داروهای محلول و آمپول ها از یک شیوه خاص پیروی کرد.

بهتر است آمپول ها در محیطی خشک و خنک نگهداری شود و به دستور العمل موجود در بسته بندی آن توجه شود.

توصیه میشود آمپول جنتامایسین دور از دسترس کودکان قرار بگیرد.

تزریق جنتامایسین در منزل توسط طلوع طب

در این مقاله به طور خلاصه به کارکرد جنتامایسین، مواری که توصیه میشود قبل و بعد از تزریق جنتامایسین مورد توجه قرار بگیرد، اشاره شود. بعد از آن عوارض تزریق جنتامایسین در منزل و تداخلات دارویی که ممکن است در اثر مصرف همزمان با جنتامایسین اتفاق بیافتد، شرح داده شد. از آنجایی که تزریق جنتامایسین در منزل و به صورت خودسرانه باعث بروز مشکلاتی در عملکرد کلیه ها و شنوایی بیمار شود، باید تحت نظر پزشک انجام شود. در طول مصرف جنتامایسین ممکن است نیاز باشد تا به طور مداوم آزمایش هایی جهت بررسی وضعیت عفونت انجام شود.

مجموعه طلوع طب یکی از شناخته شده ترین مجموعه ها با هدف ارائه خدمات کمک درمانی در منزل به بیماران میباشد که با اعزام پزشک عمومی و متخصص و اعزام پرستار متخصص، خدمات مورد نیاز را با بالاترین کیفیت ارائه میدهد. شما میتوانید جهت کسب مشاوره رایگان و اطلاع از خدمات قابل ارائه توسط طلوع طب با کارشناسان این مجموعه به شماره تلفن 02188692880 تماس حاصل نمایید.

برای درخواست تزریقات در منزل تهران فرم زیر را پر کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیریم.

    امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

      پشتیبانی 24 ساعته: 02191012121 / 02188692880