فیزیوتراپی گردن در منزل

فیزیوتراپی گردن چیست؟

انجام مکرر بعضی از کارها مانند استفاده از موبایل و کامپیوتر، بلند کردن اجسام سنگین و وضعیت بد بدن در هنگام نشستن و برخواستن باعث ایجاد درد و ناراحتی در ستون مهره ها و گردن می شود. امروزه با افزایش کارهای کامپیوتری و استفاده از موبایل، گردن درد یکی از دردهای شایع در بین افراد شده است. این درد می تواند ناشی از آرتروز، ساییدگی دیسک ها و یا صرفا کوفتگی و اسپاسم باشد. درد گردن می تواند بسیار آزار دهنده باشد و کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر خود قرار دهد. فیزیوتراپیست ها می توانند با طراحی یک برنامه، شامل تمرین های ورزشی و استفاده از دستگاه های فیزیوتراپی، به کاهش این درد و بهبود مشکلات ناشی از آن کمک کنند.

فیزیوتراپی به صورت کلی به دو دسته تقسیم می شود. فیزیوتراپی فعال و فیزیوتراپی غیر فعال. در ادامه به توضیح این انواع می پردازیم.

فیزیوتراپی فعال

این نوع فیزیوتراپی شامل فعالیت هایی می شود که به خود فرد و حرکات او بستگی دارد. این روش شامل حرکات کششی و نرمشی مختلفی است که می توانند دامنه حرکتی را افزایش داده، عضلات را تقویت کنند و اسپاسم ها را برطرف کنند.

فیزیوتراپی غیر فعال

فیزیوتراپی غیر فعال بدون فعالیت خود فرد تحت درمان انجام می شود. این روش فیزیوتراپی می تواند با استفاده از روش ها و دستگاه های متفاوتی مثل اولترا سوند، لیزر تراپی، سرد و گرم کردن گردن و الکترو تراپی صورت پذیرد. تمرکز این نوع از فیزیوتراپی بر روی کاهش دردها و تورم است.

فیزیوتراپی گردن چگونه انجام می شود؟

اولین نکته ای که باید برای فیزیوتراپی گردن مد نظر خود قرار دهید، مراجعه به مراکز درمانی معتبر و متخصصین فیزیوتراپی است. زیرا گردن و مهره ها به علت وجود اعصاب و نخاع، از نقاط بسیار حساس و مهم بدن هستند و یک حرکت اشتباه فیزیوتراپی می تواند مشکلات جبران ناپذیری را ایجاد کند.

با مراجعه به فیزیوتراپیست، در مرحله اول او گردن شما را معاینه می کند و سوابق درمانی و پزشکیتان را مورد بررسی دقیق قرار می دهد. سپس با توجه به اطلاعاتی که به دست آورده است، یک برنامه فیزیوتراپی را که می تواند شامل تمرینات حرکتی و استفاده از دستگاه های فیزیوتراپی مخصوص باشد را، تنظیم می کند و تعداد جلسات آن را مشخص می نماید.

در ادامه به بررسی تمرینات حرکتی فیزیوتراپی گردن و دستگاه های مورد استفاده برای آن می پردازیم.

  • تمرینات حرکتی برای فیزیوتراپی گردن

تمرینات و حرکات فیزیوتراپی باید با نظر فیزیوتراپیست انجام شوند، زیرا برخی از حرکات ممکن است برای مشکل شما مناسب نباشد و درد را تشدید کند. در ادامه برخی از حرکات ساده را بررسی می کنیم.

کشش گردن در حالت خوابیده

برای انجام این حرکت باید به شکم روی زمین بخوابید و سعی کنید سر خود را بالا بیاورید، تا حدی که یک کشش در قسمت پشت گردن احساس کنید. سر را چند ثانیه در همین حالت نگه دارید و بعد دوباره آن را روی زمین بگذارید. این حرکت می تواند در چند ست انجام شود.

چرخش گردن

برای انجام این تمرین گردن خود را به سمت راست بچرخانید، به شکلی که چانه شما هم راستا با کتف باشد، چند ثانیه در این حالت بمانید و این حرکت را در چند ست تکرار کنید. این حرکت باعث کشش در عضله گردن می شود. تمرین را برای سمت دیگر گردن نیز انجام دهید.

ایجاد فشار ایزومتریک

برای انجام این تمرین کف دست راست خود را در سمت راست سر نگه داشته و کنار سر را به کف دست فشار دهید. چند ثانیه در این حالت مانده و بعد فشار را قطعا کنید. می توانید این تمرین را در چند ست انجام دهید. این حرکت باعث ایجاد فشار ایزومتریک در گردن می شود. همین مراحل را برای سمت دیگر گردن و پیشانی نیز، تکرار کنید.

تمرین شراگ

برای انجام حرکت شراگ، دست ها را روی پهلوها نگه دارید و شانه ها را آهسته بالا بیاورید و سپس با حرکت چرخشی به سمت عقب، پایین بیاورید. توصیه می شود که این حرکت را چند بار تکرار کنید.

فیزیوتراپی گردن در منزل - طلوع طب

  • استفاده از دستگاه برای فیزیوتراپی گردن

فیزیوتراپیست ها با توجه به نوع مشکلی که شما دارید، گاهی استفاده از دستگاه های فیزیوتراپی را برای تکمیل فرآیند بهبود پیشنهاد می دهند. در ادامه به بررسی برخی از این دستگاه ها می پردازیم.

فیزیوتراپی گردن با دستگاه اولترا سوند

این دستگاه با انتقال گرما به بافت ها و عضلات گردن باعث شل شدن آن ها و کاهش درد و اسپاسم می شود. برای استفاده از اولترا سوند، یک ژل مخصوص روی گردن ریخت می شود و دستگاه اولترا سوند را به کمک ژل روی گردن به آرامی حرکت می دهند تا عمل انتقال گرما را انجام دهد.

فیزیوتراپی گردن با دستگاه الکترو تراپی

این دستگاه به کمک انتقال پالس های الکتریکی به زیر پوست، دریافت پالس های درد را کاهش داده و انقباض عضلات را کاهش می دهد. این دستگاه دارای یک سری سیم است که با کمک لید ها روی سطح پوست چسبانده می شوند.

فیزیوتراپی گردن با لیزر

در این روش دستگاه لیزر مستقیما روی ناحیه ای که درد دارد قرار می گیرد و افزایش گردش خون، به کاهش التهاب و درد در گردن کمک می کند.

روش گرما/ سرما

در این روش از از بسته های سرد کننده برای کاهش خون رسانی به بافت استفاده می شود، تا تورم و التهاب کاهش یابد. از گرم کننده ها نیز برای افزایش خون رسانی به عضلات گردن و کاهش انقباض و درد آن ها استفاده می شود.

ماساژ

یکی از روش های معمول در فیزیوتراپی ماساژ است. در این روش فیزیوتراپیست با توجه به نوع مشکل و با شناخت کامل از قسمت های مختلف استخوان و عضلات گردن، فشار مناسبی را به نقاط مورد نظر وارد می کند تا گرفتگی و اسپاسم آن نقاط برطرف شود.

فیزیوتراپی گردن برای چه افرادی مناسب است؟

این روزها درد و ناراحتی گردن یک احساس بسیار شایع در افراد است. این درد می تواند از عادت های بد زندگی تا بیماری های سخت تر، ناشی شود. در ادامه به برخی از این مشکلات که باعث ایجاد گردن درد می شوند، اشاره می کنیم.

  • دیسک

دیسک ها یکی از قسمت های مهم ستون مهره ها هستند و مهره ها با کمک آن ها به شکل کارآمد روی یکدیگر قرار می گیرند. این ماده ژلاتینی با کهولت سن و یا نشستن نامناسب، می تواند دچار ساییدگی شود. با این اتفاق مهره ها با یکدیگر برخورد می کنند و باعث احساس درد و ناراحتی می شوند.

  • ضربه و آسیب دیدگی

تصادفات شدید، برخوردها و ضربه های ناگهانی به سر و گردن باعث جا به جایی دیسک، کشیدگی عضلات و آسیب به اعصاب حرکتی می شوند.

  • فرسودگی مفاصل

با افزایش سن دیسک های میان مهره های گردن دچار خشکی و ساییدگی می شوند و درد و ناراحتی زیادی را در گردن ایجاد می کنند.

  • کشیدگی عضلات گردن

این اتفاق در اثر کار زیاد با موبایل، مطالعه، حرکت ناگهانی و بد قرار گرفتن سر و گردن هنگام خواب، اتفاق می افتد.

  • خارهای استخوانی

این خارها در واکنش بدن به بیماری آرتروز ایجاد می شوند و با درد و کاهش کارایی همراه هستند.

  • سرطان

سرطان های ناحیه گردن می توانند باعث درد و گرفتگی صدا و… شوند.

  • آرتریت روناتوئید

آرتریت روناتوئید یک بیماری خود ایمنی است که به سبب آن، سیستم ایمنی بدن، به بافت های خود حمله می کند و به آن ها آسیب می زند. عوارض این بیماری می تواند خشکی مفاصل، خستگی و درد باشد.

  • مننژیت

این بیماری به لایه محافظتی نخاع و مغز استخوان (منژ) آسیب می زند. با عفونت این لایه گردن دچار گرفتگی و درد می شود.

طلوع طب - فیزیوتراپی گردن

عوارض فیزیوتراپی گردن

فیزیوتراپی به طور کلی دارای عوارضی نیست و در واقع بسیار کمک کننده است و می تواند با کاهش درد، افزایش دامنه حرکتی و تقویت عضلات به بهبود کیفیت زندگی افراد کمک شایانی کند.

درون مهره های گردن اعصاب و نخاع قرار دارد و همین امر، باعث می شود که گردن یکی از نقاط حساس بدن باشد. بنابراین برای انجام فیزیوتراپی گردن، باید به فیزیوتراپیست های معتبر و متخصص مراجعه کرد. چون اگر فیزیوتراپی گردن به درستی صورت نگیرد، می تواند باعث مشکلات بسیار بیشتری برای فرد شود.

فیزیوتراپی گردن در منزل

فیزیوتراپی یکی از بهترین روش ها برای خلاصی از دردها و مشکلات گردن است. اما این روش درمانی به علت طولانی بودن و تکرار جلساتی که در طول هفته برای آن تعیین می شود، می تواند فرد را خسته کرده و از ادامه آن دلسرد کند. زیرا به علت مشغله ها، ترافیک و طولانی بودن مسیر دسترسی به مراکز درمانی و مراجعه دائمی به آن ها سخت است و افراد را دچار فرسودگی می کند. برای حل این مشکل، می توان به دریافت خدمات فیزیوتراپی گردن، در منزل فکر کرد. این روش مزایای بسیار زیادی دارد، که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

  • فیزیوتراپیست در زمان تعیین شده به منزل شخصی فرد مراجعه می کند و به همین دلیل، دیگر نیازی به مراجعه به مرکز فیزیوتراپی، انتظار برای نوبت و تحمل ترافیک، وجود ندارد.
  • فیزیوتراپیست به صورت کاملا دقیق و شخصی بر یک نفر تمرکز دارد، به همین دلیل می تواند برنامه باکیفیت تری را تنظیم کند.
  • فردی که به دریافت خدمات فیزیوتراپی نیازمند است، احساس گرفتگی و درد را در گردن خود را دارد و به همین دلیل جا به جایی و رفت و آمد می تواند برای او سخت و دردناک باشد.
  • در زمان انجام فیزیوتراپی گردن در منزل، فرد احساس راحتی و آرامش بیشتری می کند و این امر می تواند بر سرعت روند بهبودی تاثیر بسیاری بگذارد.
  • در این روش افراد خانواده در جریان تمرینات و حرکات فیزیوتراپیست قرار دارند و می توانند در ادامه روند و انجام تمرینات کمک کننده باشند.

هزینه فیزیوتراپی گردن در منزل

هزینه فیزیوتراپی به عوامل و شرایط متفاوتی بستگی دارد و نمی توان با یک عدد مشخص آن را تعیین کرد. در ادامه به عوامل تاثیرگذار بر قیمت فیزیوتراپی گردن در منزل می پردازیم.

  • فاصله مکانی مرکز فیزیوتراپی با منزل فرد می تواند بر این هزینه تاثیرگذار باشد.
  • همان طور که در قسمت های قبل توضیح داده شد، درد گردن می تواند بر اثر مشکلات و بیماری های متفاوتی ایجاد شده باشد و فیزیوتراپیست با بررسی نوع مشکل می تواند برنامه فیزیوتراپی را تنظیم کند. پس نوع مشکل یا بیماری تشخیص داده شده یکی از عوامل مهم در قیمت گذاری این نوع فیزیوتراپی است.
  • نوع تمرینات حرکتی که فیزیوتراپیست مشخص می کند.
  • استفاده از دستگاه های فیزیوتراپی در منزل.
  • زمان جلسات فیزیوتراپی.
  • تعداد جلسات فیزیوتراپی مشخص شده برای درمان، از دیگر عوامل تاثیر گذار بر هزینه فیزیوتراپی هستند.

فیزیوتراپی یک روش بسیار مطمئن و مناسب، برای رهایی از درد و اسپاسم های ناشی از مشکلات گردن است. اما باید توجه داشت که یک فیزیوتراپی زمانی تاثیر گذار است که تمرینات و درمان های مناسبی برای حل مشکل شما طراحی شود و به درستی صورت پذیرد. برای انجام این کار باید به مراکز خدمات درمانی و پزشکی معتبر مراجعه کنید، تا بتوانید خدمات با کیفیتی را دریافت کنید. مجموعه طلوع طب یکی از مراکز معتبر در حوزه ارائه خدمات درمانی، مراقبتی و پزشکی در منازل است. شما می توانید برای درخواست خدمات فیزیوتراپی گردن در منزل با شماره ی 02188692880 ، تماس حاصل کنید تا مشاوران ما در مجموعه طلوع طب، بتوانند شما را راهنمایی کنند.

برای درخواست خدمت فیزیوتراپی گردن در منزل فرم زیر را پر کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیریم.

    امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

      پشتیبانی 24 ساعته: 02191012121 / 02188692880