عوارض داروهای رقیق کننده خون برای سالمندان

عوارض داروهای رقیق کننده خون برای سالمندان

رقیق‌کننده‌های خون یا داروهای ضد انعقاد برای طولانی‌تر کردن زمان لازم برای تشکیل لخته خون در بدن مفید هستند. با این حال، آنها با عوارض جانبی مانند خونریزی نیز همراه هستند. به همین دلیل مهم است که آن را تحت کنترل نگه دارید. ممکن است کسی بپرسد: “چگونه خونریزی را با مصرف داروهای رقیق کننده خون متوقف کنم؟” در این پست به بررسی عوارض داروهای رقیق کننده خون و همچنین روش های جلوگیری از خونریزی در رقیق کننده های خون می پردازیم.

چرا داروهای رقیق کننده خون برای سالمندان تجویز می شود؟

در ادامه به نحوه متوقف کردن خونریزی در هنگام استفاده از داروهای رقیق کننده خون خواهیم پرداخت، اما با چنین عوارض جانبی مضر، ممکن است تعجب کنید که چرا حتی آنها را تجویز می کنید؟ افراد مسن در معرض خطر بیشتری برای لخته شدن خون هستند و رقیق کننده های خون می توانند به بدن آنها کمک کنند تا از تشکیل ترومبین جلوگیری کند. این آنزیم در تشکیل لخته های خون نقش دارد. چندین بیماری وجود دارد که رقیق کننده های خون می توانند به راحتی با آنها مبارزه کنند. این شامل:

بیماری عروق کرونر (CAD)

ترومبوز ورید عمقی (DVT)

جراحی تعویض مفصل ران یا زانو

فیبریلاسیون دهلیزی بدون دریچه

بیماری شریان محیطی (PAD)

آمبولی ریه

عوارض داروهای رقیق کننده خون

عوارض جانبی داروهای رقیق کننده خون در سالمندان

ممکن است تعجب کنید که چگونه هنگام استفاده از رقیق‌کننده‌های خون، خونریزی بریدگی را متوقف کنید، اما عوارض جانبی متعدد دیگری نیز برای رقیق‌کننده‌های خون وجود دارد. برخی از عوارض جانبی رایج داروهای رقیق کننده خون در افراد مسن عبارتند از:

کمر درد

اختلال عملکرد روده یا مثانه

خونریزی لثه

به راحتی کبود می شود

سرگیجه

سردرد

افزایش خطر خونریزی

خونریزی بینی

بی حسی

خونریزی طولانی مدت از بریدگی

ضعف

سایر عوارض جانبی جدی تر عبارتند از:

مدفوع خونی یا سیاه

سرفه کردن خون و لخته شدن خون

ادرار قرمز، صورتی یا قهوه ای

خونریزی غیر قابل کنترل

استفراغی که شبیه تفاله قهوه است

چگونه وقتی از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید خونریزی را متوقف کنید

در این بخش، نحوه جلوگیری از خونریزی جزئی هنگام استفاده از داروهای رقیق کننده خون و همچنین نحوه مراقبت از مسائل جدی تر را بررسی خواهیم کرد.

خونریزی لثه: با یک دستمال مرطوب یا چای کیسه ای به مدت 30 دقیقه روی قسمت خونریزی دهنده محکم فشار دهید. اگر بعد از دو ساعت خونریزی قطع نشد با پزشک یا دندانپزشک عزیزتان تماس بگیرید. برای 24 ساعت آینده، آنها نباید نوشیدنی های گرم بنوشند، از نی استفاده کنند، سیگار نکشند، تف یا آبکشی کنند. علاوه بر این، آنها باید به مدت دو تا سه روز از مصرف غذاهای سفت خودداری کنند.

خون دماغ: از فرد مورد علاقه خود بخواهید سوراخ های بینی خود را با انگشتانش زیر استخوان به مدت پنج دقیقه مستقیم و بدون شکستگی فشار دهد. اگر این کار جواب نداد، یک اسپری بینی ضد احتقان را امتحان کنید. دو عدد آبپاش را در سوراخ بینی که خونریزی می کند قرار دهید، سوراخ های بینی را به مدت 15 دقیقه به هم فشار دهید و اگر از بینی همچنان خونریزی داشت این کار را تکرار کنید. اگر بعد از سه بار تلاش خونریزی متوقف نشد، عزیزتان را فورا به اورژانس ببرید.

بریدگی های کوچک: یک حوله یا باند تمیز روی زخم بگذارید و آن را محکم فشار دهید تا خونریزی متوقف شود. سپس باید زخم را با محلول نمکی یا ید تمیز کنید تا باکتری ها و کثیفی ها از بین بروند.

بریدگی های بزرگ: یک پارچه، حوله یا باند تمیز روی زخم قرار دهید. سعی نکنید زخم را تمیز کنید زیرا ممکن است باعث خونریزی بیشتر شود. روی زخم را محکم فشار دهید (مگر اینکه چیزی در پوست گیر کرده باشد) تا خونریزی متوقف شود. آن را با نوار طبی یا دست خود در جای خود نگه دارید. اگر خون نشت کرد، پارچه، حوله یا باند دیگری اضافه کنید و فشار دهید. در صورت امکان جراحت را بالای قلب عزیزتان بیاورید. اگر خونریزی بند نیامد، زخم بوی بدی داشت، دمای بدن عزیزتان بیش از 101 درجه بود یا اگر زخمش قرمزی، چرک یا تورم داشت، فوراً با 115 تماس بگیرید.

برای درخواست اعزام پرستار سالمند فرم زیر را پر کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیریم.

    امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

      پشتیبانی 24 ساعته: 02191012121 / 02188692880